×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
فیلم| «خندانی» در گفتگوی ویژه خبری؛ علت زمین خواری عدم اسکن اسناد موجود در دفاتر نیست

 

 

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، مهدی اقبال معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: زمین خواری بیشتر در خصوص املاک دولتی پیش می آید، اگرچه اشخاص حقیقی هم ممکن است از این پدیده آسیب ببینند. در خصوص زمین خواری باید نظارت دستگاه های متولی زمین و املاک ازجمله وزارت راه و شهرسازی، دقیق تر شود، اگر در این امر اقدام پیشگیرانه داشته باشیم بهتر است و باید اسناد مالکیت را به صورت رسمی برای املاک صادر کنیم.

اقبال تصریح کرد: تاکنون طبق سیاست گذاری های صورت گرفته در سازمان ثبت اسناد، بالغ بر ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی ثبت شده است و چنانچه املاک دارای سند رسمی باشد و این املاک دارای سند رسمی؛ کاداستری هم باشد دیگر مورد سوء استفاده قرار نخواهد گرفت.

وی مشکل عمده اسناد ملکی را سندهای دفترچه ای عنوان کرد و افزود: سندهای منگوله دار یا دفترچه ای در طرح کاداستر قرار نگرفته است.
ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی هم در این برنامه گفت: آسیب شناسی موضوع زمین خواری نیازمند صراحت است. حدود ۵۰ درصد از کل پرونده های ورودی به قوه قضائیه برابر با پرونده های ورودی کشور یک میلیارد نفری هندوستان است، علت آن هم بر می گردد به ثبت اسناد و املاک کشور و به نظر می رسد رؤسای قوه قضائیه توجه ویژه به ثبت در خصوص پیشگیری پرونده ها ندارند.
وی افزود: انتظار می رود در جلسات سران قوا مشکلی از مردم حل شود. یکی از این مشکلات می تواند مشکل ثبت اسناد و املاک باشد.
اقبال در پاسخ به گفته های آقای ابوترابی از کمیسیون داخلی مجلس، گفت: در حال حاضر در تمامی دفاتر ثبتی کشور تمامی دفاتر املاک موجود اسکن و به صورت الکترونیکی بایگانی شده است.
وی ادامه داد: از  ۴۰۰/۲/۱ طبق تبصره ذیل ماده ۳۵ آئین نامه ثبت اسناد و املاک، دفاتر مکلف شدند تا تمامی اسناد قانونی موجود در دفاترشان را اسکن کنند. دستورالعمل اجرایی این آئین نامه را بلافاصله تنظیم کردیم و به امضای ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رساندیم.
علی خندانی؛ رئیس کانون سردفتران و دفتریاران هم  در این گفتگو گفت: اینکه بخواهیم علت زمین خواری را عدم اسکن اسناد موجود در دفاتر عنوان کنیم، واقعیت ندارد زیرا از سال ۹۲ ثبت اسناد در دفاتر رسمی به صورت الکترونیک انجام گرفته و تاکنون هم این روند در حال انجام بوده و هست. حتی بر اساس اصلاحات این قانون در ابتدای امسال همکاری های لازم جهت اسکن دفاتر در حال انجام است و تا کنون ۴ استان این کار را آغاز کرده اند.
اقبال گفت: تقریباً سه میلیون دفتر قانونی در دفاتر رسمی داریم که اسکن آنها زمانبر است اما در استان هرمزگان از ۹۴ دفترخانه تقریباً ۶۰ درصد دفاتر اسکن شده اند و در دیگر استان ها هم در دو ماهه اخیر این اقدام، ابلاغ شده و کار آغاز گردیده است.
ابوترابی اسکن ۶۰ درصد از دفاتر موجود در دفترخانه های رسمی را در مقابل تمام استان های کشور آن هم در مدت شش ماه فاجعه عنوان کرد و گفت: اگر با همین سرعت کار انجام شود، ۱۰ سال آینده هم پروژه اسکن مدارک تمام نمی شود.
محسن کریمی پژوهشگر و کارشناس حقوق ثبت و اسناد در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه گفت: طبق آئین نامه ابلاغی و تبصره ماده ۳۵ آمده که دفترخانه ها مکلفند ظرف مدت یک سال دفاتر موجود در دفترخانه ها را اسکن نمایند اما حجم انجام شده و پیشرفت این پروژه تاکنون دست کمی از فاجعه نداشته است.
ابوترابی گفت: مجلس این قول را به مردم می دهد که اگر ظرف مدت یک سال تا اردیبهشت سال آینده تمام دفاتر دفترخانه ها اسکن نشود، مجلس از بُعد نظارتی برخورد قانونی خود را طبق اصل ۹۰ قانون اساسی با متخلفان انجام دهد.
وی در خصوص موضوع کاداستر هم گفت: تا پایان سال ۹۸ پروژه کاداستر باید اتفاق می افتاد اما در حال حاضر فقط در چهار درصد شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر کشور این پروژه انجام گرفته و از ابتدای امسال هم فقط یک درصد از پروژه کاداستر پیش رفته و انجام شده است. در این راستا نباید بودجه را بهانه کرد زیرا برای اجرای این پروژه زیرساخت های لازم و کافی وجود داشته است.
به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true
  1. مهدی سجادی فر

    کاملا واضح و مبرهن است که هدف از ترتیب دادن چنین برنامه هایی وارونه نشان دادن واقعیت های موجود و هجمه علیه سازمان ثبت ، کانون سردفتران و و دفاتر اسناد رسمی است و گرنه اتفاقا سند رسمی بزرگ ترین عامل بازدارنده زمین خواریست و عدم اسکن دفاتر هیچ نیز تاثیری در این قضیه نداشته و اتفاقا مشکل اصلی اسناد عادیست لیکن این ها سعی دارند جهت تضعیف سند رسمی توپ را به زمین متولیان سند رسمی بیندازند که جای تاسف بسیار دارد و بدیهی است این برنامه ها کاملا هدفمند و جهت دار است و کسانی که از شفاف سازی هراس دارند چاره ای جز هجمه بر متولیان سند رسمی ندارند !!

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد