×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
دادستان انقلاب: قانونگذار باید مردم را به دفاتر اسناد رسمی ترغیب کند

دادخدا سالاری در گفتگو با کانون سردفتران و دفتریاران، با اشاره به اینکه موضوع اسناد رسمی از موضوعات مهمی است که کمتر به آن توجه کردیم گفت: متاسفانه به اثراتی که بودن ونبودن اسنادرسمی می تواند داشته باشد عمیق فکر نکردیم.

سالاری به حجم وسیعی از پرونده های قضایی که ناشی از فقدان سند رسمی هستند اشاره کرد وافزود: از این جهت که بیشتر دعاوی در حوزه زمین ناشی ازنبود سند رسمی است شکی نیست چرا که وضع تصرفات غیرقانونی، ایجاد مزاحمت، حتی نزاع ها، ایراد ضرب وجرح وتوهین این ها جرائمی هستند که نبود سند رسمی آنها را بازتولید می کند.

شاید صرفا بگوئیم این یک سند است، اما ازآنجایی که سند رسمی با لواحقی که برموضوعی خاص مترتب باشد تهیه شده، فقدانش باعث ایجاد مزاحمت، ایجاد نزاع وضرب وجرح، توهین ومسائل دیگر وحتی قتل می شود و تولید پرونده می کند که این پرونده ها صرفا برای دستگاه قضایی به تنهایی نیست.

باید گفت به نوعی ناجا را هم درگیر می کند و حتی منابع طبیعی و وزارت مسکن و خیلی سازمان ها وکارشناسان ما را درگیر می کند. در نتیجه این ها از وظایف اصلی‌شان  می مانند وبخشی ازوقت کارکنان و دستگاه ها باید مصروف این امر باشد که ازاموال و املاک دستگاه دفاع کنند. اما وقتی مبنا سند رسمی باشد اسناد رسمی فصل الخطاب است، اگر دقیق نگاه کنیم فقدان سند رسمی تبعاتی دارد که شاید جبرانش سخت باشد.

سالاری به جنبه پیشگیرانه سند رسمی اشاره کرد و گفت: یک وظیفه دیگرسند رسمی جنبه پیشگیری است که همه ابزار حاکمیت باید بحث پیشگیری را لحاظ کنند چرا که منحصر به قوه قضائیه نیست. بعنوان مثال درحوزه زمین اگرسند رسمی باشد اجرای طرح هایی مانند کاداستر از زمین خواری و کوه خواری و تعرض به منابع طبیعی جلوگیری می کند، دراین حوزه پیشگیری برای خود قوه قضائیه کمک بزرگی است چرا که بخش عمده ای از مشکلاتش با ورودی کمتر پرونده های قضایی، رفع می شود وقاضی ما می تواند با فراغ بال بیشتری به پرونده های مهمش رسیدگی کند ودرگیر این نوع پرونده ها نشود.

دادستان عمومی کرمان تصریح کرد: اگربخواهم صادقانه بگویم افزایش سند رسمی درجامعه تحول خوبی در همه ارکان ما ایجاد می کند. اگر برویم به سمتی که همه املاک واموال وقراردادهای ما چه دولتی و مردمی، رسمی شوند خیلی مشکلات مردم کم می شود وبه تبع آن مشکلات سازمان های دیگر و قوه قضاییه نیز کاهش می یابد.

سالاری با اشاره به متن آیه قرآنی کاتب بالعدل واهمیت کارسردفتر اسناد رسمی، گفت: در قرآن تاکید می‌شود بنویسید ،بنگارید؛ این نشان می دهد که باید رسمیت بدهید به قرارداد و بهترین کانال تهیه سند رسمی هم این است که نزد مقام رسمی باشد که بازتولید دعوا نشود. اگر سند عادی شد دعواها شروع می شود؛ چیزی که قرآن تاکید می کند این است که با سبک وسیاقی بنویسید که جنبه پیشگیرانه از مسائل واختلافات بعدی کند وسندی که در مراکز وپیش افرادی که هم کار وتخصص شان تنظیم اسناد براساس قانون است وبرآنها نظارت وجود دارد تنظیم شود، قطعا از خیلی اتفاقات بعدی جلوگیری می کند.

وی تاکید کرد: سندی که مطابق قانون تنظیم شود باید توسط فرد صاحب صلاحیت نوشته شود که کارشناس این بخش سردفتراسناد رسمی است که درحوزه اسناد هم دوره دیده هم باید ونبایدها را می داند واگر بخواهیم مشکلات کم شود هر کاری  را به اهلش بسپاریم قضاوت به قاضی طبابت به دکتر درتنظیم سند هم امور را به اهلش بسپارید که سره را از ناسره تشخیص می دهد.

سالاری با تاکید براینکه در دین ما زیاد تاکید شده درامور به اهل علم مراجعه کنید، اظهار کرد: درآنجا که دعوا بین یوسف وزلیخا  رخ می دهد نظر را موکول به کارشناس می کنند که اهمیت کار کارشناس را از منظر الهی می رساند . آثار سند رسمی هم برای مردم هم برای دولت وهم برای بیت المال است ومن معتقدم اشاعه اسناد رسمی راباید گسترش دهیم.

وی با تاکید براینکه عقل نمی پذیرد سردفتر را حذف کنیم بیان داشت: دنیا دارد به این سو می رود که رسمیت دادن به امور اهمیت داشته وهمه قراردادها را رسمی کنند، بحث ما بحث بازاری و جامعه نیست بحث ما به زبان حقوقی است و نفع در این است گسترش یابد همه اسنادمان رسمی شوند که لازم الاجرا شده وضمانت اجرایی پیدامی کنند.

دادستان کرمان درخصوص الزام ثبت رسمی اجاره نامه ها گفت: من اعتقاد دارم اگر موانع را برداریم الزام نیاز نیست، مردم خودشان مراجعه می کنند وترجیح می دهند سند رسمی داشته باشند.

سالاری ابراز کرد: در حوزه اسناد موانع فراوان است ما می دانیم شما هم می‌دانید، پس اگر این موانع  را برداریم مردم هزینه هم می کنند تا سند خوبی دردست داشته باشند به شرطی که قرارنباشد علاوه بر هزینه چند برابری وقت زیادی هم صرف کند تا سند رسمی بگیرد. این را هم باید قانونگذار برطرف کند چون دفاتر مجری قانون هستند.

نماینده مدعی العموم در استان کرمان اظهار کرد:  قانونگذار باید ساز وکاری را ترتیب دهدتا مردم به راحتی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده با پرداخت هزینه کم سند رسمی ملک و اموال خود را پس از الزام سند رسمی دریافت کنند. رسانه هم باید کمک کند تا مردم درک کنند که کار سردفتر حل مشکلات ثبتی آنهاست.

گفتگو از مرضیه سادات حسینی

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد