×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
فیلم | مشکلی برای احراز هویت افراد در دفاتر اسناد رسمی نداریم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، علی خندانی درباره تصدیق الکترونیکی افزود: بحث تصدیق اصالت اسناد چند سال است که در دفاتر اسناد رسمی در حال تحقق است. اولاً احراز هویت از وظایف ذاتی دفاتر اسناد رسمی است و تقریباً دقیق‌ترین جایی که احراز هویت از ابتدا انجام می‌شد، دفاتر اسناد رسمی بود که کماکان نیز این اتفاق در دفاتر در حال انجام است.

وی گفت: این بحثی که اکنون درباره ارتباط با سامانه‌ها مطرح می‌شود، تقریباً سه، چهار سال است که اطلاعات کامل افراد را اعم از کد ملی، کد پستی و شماره تلفن همراه با آدرس دقیق در سند قید می‌کنیم.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران افزود: از سه چهار سال پیش هر اتفاق حقوقی که در دفاتر اسناد رسمی برای افراد پیش می‌آید، در لحظه برای افراد ارسال می‌شود. در واقع در همان لحظه‌ای که فرد در دفترخانه حضور دارد و هنوز از دفترخانه خارج نشده است آن اتفاق تنظیم سند یا تعهدنامه و… به همراه هزینه تنظیم سند برای فرد با آن شماره تلفنی که به دفترخانه اسناد رسمی اعلام کرده ارسال می‌شود و همان لحظه احراز هویت صورت می‌گیرد که هم اکنون نیز در حال انجام است.

خندانی با بیان اینکه این اقدام قطعاً در کاهش جعل و کلاهبرداری موثر است گفت: پیش از این تنظیم اسناد بر اساس شناسنامه و کارت ملی و به صورت فیزیکی انجام می‌شد، اما اکنون با کارت ملی و از طریق ارتباط دفاتر اسناد رسمی به صورت برخط با سامانه (احراز هویت) ثبت احوال انجام می‌شود.

وی افزود: یعنی آخرین اطلاعات هویتی فرد و اطلاعاتی که از کارت ملی افراد می‌گیریم در تنظیم سند درج می‌شود و احراز اصالت آن از طریق ارتباطی که با سامانه ثبت احوال برقرار است، صورت می‌گیرد که امکان بازخوانی و صحت سنجی و احراز هویت الکترونیکی برای سردفتران ما کاملا فراهم است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: ضمن اینکه بحث سامانه ثنا نیز هم اکنون در دفاتر اسناد رسمی کاملا اجرا می‌شود، کسانی که کد ثنا داشته باشند می‌توانند کد ثنا را به دفاتر اسناد رسمی این ارائه بدهند و از طریق کد ثنا نیز این اطلاعات حقوقی به دفاتر اسناد برای احراز هویت ابلاغ می‌شود. تقریباً ۲، ۳ سال است که این اتفاق را محقق می‌کنیم و هم اکنون در حال انجام است و هم اکنون مشکلی از نظر احراز هویت در دفاتر اسناد رسمی وجود ندارد.

وی افزود: در ازای تقریبا ۱۶ میلیون خدمت ثبتی که در دفتر دفاتر اسناد رسمی در طول سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاد، احتمال بروز یک اتفاق ناخوشایندی وجود دارد که در مقابل این خدمات گسترده، به شمار نمی‌آید.

 

به اشتراک بگذارید...

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد