مشروح هفدهمین مجمع شورایعالی کانون های سردفتری

هفدهمین مجمع عمومی فصلی شورایعالی کانون های سردفتری کشور با حضور اعضای هیات مدیره و روسای کانون ها برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، هفدهمین دوره مجمع عمومی فصلی شورای عالی کانون های سردفتری کشور با حضور محمد سرگزی رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، محمدرضا دشتی اردکانی نماینده سابق مجلس، علی خندانی رئیس کانون، محمدرضا اصلانی نائب رئیس و برخی اعضای هیات مدیره کانون، اعضای شورای عالی، و روسای کانون های سراسر کشور در محل سالن اجتماعات مرحوم عظیمیان کانون پس از دیدار با رئیس و معاونان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (در نوبت صبح) برگزار شد.

دبیر شورایعالی: پیشنهاداتی در خصوص نحوه کیفیت رتبه بندی دفاتر ارائه شده است

در ابتدای جلسه «قدرت اله جلیل پیران» دبیر هیئت مدیره شورای عالی کانون های سردفتری گزارشی از جلسات این شورا در طول 7 ماه گذشته ارائه کرد. وی افزود: هیئت مدیره سومین دوره شورای عالی تاکنون 29 جلسه حضوری برگزار و در فاصله مجمع عمومی گذشته تاکنون در حد وسع، امکانات و حدود اختیارات، اقداماتی انجام داده که این مصوبات در چند موضوع مختلف از حوزه های رفاهی، ورزشی، حقوقی، اجرایی گرفته تا مشکلات و مسائل مربوط به کانون های استانی را شامل می شود.
جلیل پیران گفت: اقدامات دیگر شورا در راستای حفظ و صیانت از جایگاه دفاتر اسناد رسمی بویژه اجرایی شدن قانون الزام بوده است. برگزاری وبینار به صورت هفتگی، پیشنهاداتی در خصوص نحوه کیفیت رتبه بندی دفاتر، موضوعات مربوط به حوزه فناوری کانون، دعوت از مسئولین مربوطه و ارائه توضیحات لازم، برگزاری جلسات مشترک با سازمان ثبت و اقداماتی در رابطه با اصلاح قانون تسهیل از دیگر فعالیت های شورای عالی کانون های سردفتری در این چند ماه بوده است.

رئیس شورای عالی کانون های سردفتری کشور: ده ها قدم از زیرساخت مورد نیاز اجرای قانون الزام جلوتر هستیم

در ادامه «علی خندانی» با خیرمقدم به روسای کانون های سراسر کشور، اعضای هیئت مدیره شورای عالی و اعضای هیئت مدیره کانون تهران، گزارشی از اقدامات و عملکرد شورای عالی ارائه کرد. وی با اشاره به بیانات رئیس دستگاه قضا مبنی بر اینکه یکی از ماموریت اصلی این دستگاه در سال جاری اجرای قانون الزام و دادگاه های صلح است، اظهار کرد: همه ما موظف به اجرای قانون هستیم. در ابتدای اجرا، برخی تصور می کردند که این قانون دفاتر اسناد رسمی را با چالش مواجه خواهد کرد اما در ادامه روند اجرا، این چالش ها کاهش یافت و وضعیت بهبود یافته است. خندانی همچنین به جلسات متعدد برای تصویب آیین نامه های مربوط به قانون الزام اشاره کرد و گفت: برای تصویب یک آیین نامه رفت و برگشت های بسیاری میان سازمان ثبت اسناد با معاونت های اول، راهبردی، حقوقی و دفتر ریاست قوه قضاییه اتفاق می افتاد و بارها پیش می آمد که ورودی و خروجی متون کاملا تغییر می کرد.

رئیس شورای عالی کانون های سردفتری کشور با تاکید بر اینکه قانون الزام اکنون در وضعیت خوبی از نظر اجرا قرار دارد، افزود: کانون سردفتران و دفتریاران هم اقدامات خوب و موثری تاکنون انجام داده است. از سال 1402 پیش از اجرایی شدن این قانون زیرساخت های فناوری را مهیا شده بود. الحمدالله الان ده ها قدم از کسانی که در این راستا از قبل فعالیت کرده بودند، جلوتر ایستاده ایم. عملکرد نشان می دهد که طی 4 ماه که از فعالیت سامانه کاتب می گذرد، 55 هزار نفر از مشاورین املاک عضو سامانه شدند. خندانی تصریح کرد: تهیه فرمت های لازم سامانه و بارگذاری آن ها برای اولین بار اتفاق افتاد. تاکنون مبایعه نامه و قولنامه در سامانه طراحی نشده بود و برای رسیدن به یک فرمت استاندارد جلسات بیشماری با مشاورین، معاونت های حقوقی و راهبردی قوه قضاییه برگزار شد. البته هنوز فرمت واحد مربوط به تبصره 2 ماده 3 جمع بندی نشده است. البته در تمام این مواردی که ارائه می کنم نظرات مشورتی از تمام کانون های استانی و اعضای شورای عالی اخذ و به مراجع ذی ربط ارسال شده است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره ابهامات قانون الزام در اجرا گفت: ابهاماتی در بند و تبصره های قانون وجود داشت و از طرفی رویه واحدی هم برای اجرای قانون نبود، بنابراین مجموعه کانون تا جایی که امکان داشت نظریه های مشورتی از کانون های استانی و شورای عالی را اخذ و جمع بندی و تصویب کرد تا مبنای واحدی برای تمام کانون های استانی در اجرای قانون باشد و این اقدام خوبی بود.

خندانی موضوع آموزش را از مهمترین اقدامات در رابطه با اجرای درست قانون الزام دانست و گفت: برنامه های آموزشی متعددی برای آموزش نحوه کار با سامانه ها برای همکاران و مشاورین املاک برگزار شد. البته همکاران به علت آشنایی و فعالیت با سامانه ها کار دشواری نداشتند اما برای مشاورین املاک به دلیل عدم اطلاع و کار با سیستم سنتی، لازم شد تا آموزش های کامل تری ارائه کنیم.

خندانی: بنده شخصا با رتبه بندی به این شکل موافق نیستم و اتفاقا به درجه بندی و برخورد با متخلفین احتمالی اعتقاد دارم

وی به برون سپاری خدمات به دفاتر اسناد رسمی اشاره کرد و افزود: آقای بابایی هم تاکید کردن که در این برنامه مبنای کار دفاتر اسناد رسمی هستند اما کار راحت نیست و در این مسیر، رقبای بسیار جدی رو به روی ما قرار دارند که بعضا با پشتیبانی های قوی تری همراه هستند. حتی در بخش املاک عده ای اعتقاد دارند که این کار حاکمیتی است. قرار شد آیین نامه مربوط به برون سپاری دفاتر خدمات فنی، مهندسی، حقوقی تعدیل و مجدد بررسی شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران به موضوع رتبه بندی دفاتر اشاره کرد و گفت: در این مورد مدت ها است با سازمان ثبت اسناد در تعامل فکری هستیم. بنده شخصا با رتبه بندی به این شکل موافق نیستم و اتفاقا به درجه بندی و برخورد با متخلفین احتمالی اعتقاد دارم. اگر قرار باشد رتبه بندی دفاتر اتفاق بیفتد باید امتیازات به شکل راستی آزمایی قطعی باشد. رتبه بندی از طریق سامانه اتفاق می افتد و عامل انسانی باید کمترین نقش را داشته باشد.

خندانی به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و ضرورت اصلاح آن اشاره کرد و گفت: از همان ابتدای اجرای این قانون هم مشخص بود که مشکلاتی را برای مردم و صاحبان مشاغل ایجاد می کند. الان که در سال دوم اجرا هستیم همان هایی که از این قانون تعریف می کردند به این امر اذعان دارند که باید اصلاح شود. از نمایندگان مجلس بویژه کمیسیون حقوقی قضایی می خواهیم در روند اصلاح این قانون کمک کنند. همین دو آزمون سردفتری اخیر آسیب های بسیار جدی به جامعه سردفتران وارد کرده است. برخی از سردفتران جدید هم از این اتفاق که با تصورات آن ها بسیار متفاوت بوده است، ناراحت اند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اصفهان: از کمیسیون قضایی مجلس می خواهیم به صدمات اجرای قانون تسهیل ورود کند

در ادامه این جلسه، «سیامک بهارلویی» عضو هیئت مدیره شورای عالی کانون های سردفتری درباره ضرورت اصلاح قانون تسهیل اظهار کرد: این قانون که ابتدا با تبلیغات بزرگ به میدان آمده بود و باعث صدمات جبران ناپذیری شد باید به سرعت مورد بازبینی و اصلاح قرار بگیرد و ما امیدواریم کمیسیون حقوقی قضایی مجلس با اقناع نمایندگان در این مسیر به جامعه حقوقی کمک کنند. وی افزود: در استان اصفهان 531 دفترخانه در طی یک قرن ایجاد شده بود اما در یک سال گذشته با این قانون 530 دفترخانه اجازه تاسیس یافت. ما داریم فضای واقعی را می بینیم که سردفتران جدید با دیدن وضعیت این منصب، سرخورده می شوند. چاره ای ندارند تا شغل را رها کنند و آن هایی که می مانند باید شرایط سختی را تحمل کنند.

رئیس کانون اصفهان افزود: اتفاقی که با تصویب قانون تسهیل افتاد، در اجرای قانون الزام و ورود پلتفرم های آزاد و دسترسی به عموم مردم برای انتقال مالکیت ها تکرار می شود و ما از کمیسیون قضایی مجلس انتظار داریم این موضوع را به حاکمیت گوشزد کند تا شاهد آسیب دیگری در حوزه سردفتری نباشیم. بهارلویی گفت: اگر بخواهیم قوانین کشور را کنار بگذاریم، قرآن در آیه مداینه هم تاکید دارد که سند انتقال را فرد دیگری باید بنویسد و آن چیزی که کاتب را از دیگران متمایز می کند، بی طرفی، عدالت و دانش او است.

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران: خواهان اصلاح تبصره 2 ماده 3 قانون الزام از سوی کمیسیون قضایی هستیم

در ادامه «محمدرضا اصلانی» نائب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران و عضو هیئت مدیره شورای عالی اظهار کرد: متاسفانه قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بویژه در ماده 3، تنها عنوان قانون را دارد و ضابطه درستی برای جذب سردفتر تعریف نشده است. خروجی آن را امروز شاهد هستیم که در جذب، متقاضیانی پذیرفته شده بودند که در وقت آزمون 5 درس را کاملا سفید گذاشتند. از میان آن ها برخی افرادی که در تهران قبول شدند درس های تخصصی را منفی زده اند. این موارد آثار و عواقب سوئی برای کشور خواهد داشت و ما امیدواریم ماده 3 قانون تسهیل با کمک کمیسیون حقوقی قضایی مجلس اصلاح شود.

وی افزود: تعداد خاصی سند در سطح کشور وجود دارد که عدد آن ها افزایش نمی یابد و فقط میان دفاتر توزیع می شود و دفاتر 10 درصد از درآمد خود را برای موضوع بیمه و بازنشستگی به حساب کانون واریز می کنند. بنابراین در بحث بیمه و بازنشستگی ورود افرادی که به تازگی به حوزه سردفتری وارد شده اند در پرداخت هزینه ها با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

نائب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به برخی ابهامات قانون الزام گفت: در تبصره 2 ماده 3 قانون، قانون گذار پیش بینی کرده افراد به شکل خودکاربری بدون مراجعه به دفاتر، از قراردادهای یکسانی (بدون ویرایش) که در سامانه بارگذاری شده استفاده کرده و کار خود را انجام دهند. البته در بخش آیین نامه قدری اصلاح شده تا در قسمت انتهایی و تایید قرارداد، دفترخانه می تواند وارد عمل شده و سند را تایید کند اما همان قرارداد یکسان هم ممکن است در شرایط نامناسب و نارضایتی به امضا برسد. چرا که افراد می توانند به سادگی با زور و ارعاب، تهدید به امضا و ثبت قرارداد کنند. امیدواریم این تبصره هم با کمک کمیسیون حقوقی قضایی مجلس اصلاح شود.

رئیس کمیسیون قضایی مجلس: از زمانی که قانون تسهیل تصویب شد، بشاشیت در جامعه حقوقی، وکلا، سردفتران و کارشناسان از بین رفت

«محمد سرگزی»، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با انتقاد از قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: از زمانی که قانون تسهیل تصویب شد، بشاشیت در جامعه حقوقی، وکلا، سردفتران و کارشناسان از بین رفت. بنده در دوره قبل مجلس هم مخالف این قانون بودم؛ اینکه هرآنچه براساس کار کارشناسی درست کرده بودیم را از بین ببریم. نمی‌توان به بهانه ایجاد اشتغال کار تخصصی دفاع از حقوق افراد، ثبت اسناد آنها را به فردی واگذار کنیم که مهارت کافی ندارد. ما وکیل شاغل داریم حال میخواهیم وکیل بیکار تولید کنیم، دفاتر اسناد رسمی داریم اما می‌خواهیم با وارد کردن چندین هزار سردفتر دیگر، ادامه روند کار را برایشان با مشکل روبه رو کنیم.

وی افزود: یک زمانی آزمون برگزار می‌شد و فقط افراد بامعلومات بالا و سوابق تحصیلی خوب می‌توانستند نمره خوبی کسب کنند. در دوره قبلی ما سایر کشورها را مورد بررسی قرار دادیم که به ازای هرچند نفر وکیل و سردفتر اسناد رسمی دارند و نتیجه را در اختیار آنان قرار دادیم اما متاسفانه نتیجه‌ای نداشت.

سرگزی تصریح کرد: خوشبختانه در دوماه اخیر مطالعات بسیار خوبی درخصوص اصلاح قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار توسط معاونت حقوقی قوه قضائیه انجام شده، پیش نویس هم تهیه شده است. از آنجایی که سردفتری، وکالت، منصب هستند نه شغل، پیش نویس باید در کمیسیون حقوقی قضائی مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی در توصیه‌ای گفت: امروز جامعه حقوقی ما، جامعه مورد اعتماد مردم است. به نظر بنده جلسات ترکیبی با حضور سردفتران، وکلا و کارشناسان تدارک ببینید و با آنها درخصوص اصلاح قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار صحبت کنید.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول بیان کرد: برای این قانون باید 7 آیین نامه توسط قوه قضائیه و 7 آیین نامه توسط دولت تدوین شود. خواهش من این است به عنوان بخشی از جامعه حقوقی کشور، هر ملاحظه‌ای وجود دارد به ما منتقل کنید تا جمع بندی درستی اتفاق بیفتد.

سرگزی تاکید کرد: در بحث اصلاح قانون تسهیل، آیین نامه‌های قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در کنار کانون سردفتران و دفتریاران هستیم.

در ادامه موسی ساداتی کردخیلی در پیشنهادی خطاب به رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی بیان کرد: اگر قرار است قانونی درخصوص مسائل حقوقی و قضائی در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد، بهتر است جوامع حقوقی از جمله کانون وکلا، کانون سردفتران و دفتریاران، کارشناسان نیز بررسی کنند و درصوت تصویب آنها، طرح یا لایحه در مجلس به تصویب برسد.

دشتی اردکانی نماینده ادوارمجلس و رئیس اسبق کانون سردفتران و دفتریاران: به دلیل تعارض منافع نتوانستم وارد کمیسیون قضایی شوم

در ادامه این جلسه همچنین «محمدرضا دشتی اردکانی» نماینده سابق مجلس و رئیس سابق کانون سردفتران و دفتریاران اظهار کرد: زمانی که در مجلس برای حق جامعه حقوقی که سردفتران هم جزئی از آن هستند صحبت می کردم با واکنش نمایندگان که می گفتند “تعارض منافع” رو به رو می شدم و از این جهت شرمنده جامعه سردفتری هستم.

وی به ذکر خاطره ای از سفر خود به عنوان رئیس کانون با مرحوم تویسرکانی (رئیس وقت سازمان ثبت) به فرانسه نقل کرد و افزود: آن ها 50 درصد اسناد خود را دستی می نوشتند و این اعتماد حاکمیت به سردفتر را می رساند. هنوز هم اسناد آن ها به شکل صد در صدی الکترونیکی نشده است. دشتی اردکانی افزود: صحبت های بسیاری در مجلس برای دفاع از جامعه حقوقی انجام دادم اما متاسفانه اهمیتی به آن داده نشد و آیندگان خواهند فهمید که با تصویب این قانون چه بلایی بر سر جامعه حقوقی خواهد آمد. همه می گوییم هواپیما را به دست خلبان کم تجربه نمی دهیم اما به راحتی اسناد کشور را که ماحصل آبرو و عمر یک سردفتر است را می دهیم دست فردی که دانشی از آن ندارد.

وی پیشنهاد کرد تا تعداد جلسات مجمع عمومی شورای عالی کانون های سردفتری برای تبادل نظر و اخذ نظرات مشورتی، افزایش یابد. و ابراز امیدواری کرد با تعامل شکل گرفته میان کانون های سردفتری و جامعه حقوقی با نمایندگان مجلس، مشکلات جامعه سردفتری و وکلا بویژه در قانون تسهیل حل و مرتفع شود.

گفتنی است؛ در این نشست «علیرضا سلیمی نائینی» معاون فناوری کانون، گزارشی از اقدامات این معاونت در حوزه فناوری و آموزش تصویری از نحوه کار سردفتران و مشاورین املاک با بخش های مختلف سامانه کاتب بویژه در ثبت قراردادها ارائه کرد. سلیمی نائینی همچنین آموزش های کاربردی لازم را به روسای کانون های سراسر کشور ارائه و در انتها به سوالات و ابهامات آنان پاسخ داد.

براساس این گزارش، بخش شامگاهی مجمع عمومی شورای عالی کانون های سردفتری با ارائه نقطه نظرات روسای کانون استان ها، جمع بندی مباحث و مصوبات مجمع ادامه یافت.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان غربی: ارتباط آن لاین کانون ها با سازمان ثبت برقرار شود

علی عادلی رئیس کانون آذربایجان غربی؛ در این جلسه بر تعامل با نمایندگان مجلس استان متبوع خود تاکید کرد و پیشنهاد کرد تا برای بهبود ارتباط با سازمان ثبت اسناد، ارتباط سیستمی و آنلاین با این مجموعه برقرار شود. وی همچنین درخواست کرد تا سیستم پنل درمانی به سازی شود.

مدیر روابط عمومی کانون: مراسم گرامیداشت روزدفاتر اسناد رسمی امسال برگزار می شود

در ادامه علیرضا تیمورپناه مدیر روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران؛ گزارشی از اقدامات روابط عمومی در جهت ثبت روز 6 دی ماه به عنوان روز دفاتر اسناد رسمی در تقویم رسمی کشور ارائه کرد و گفت: بعد از یک سال و 9 ماه تلاش روابط عمومی و هیئت مدیره کانون، بالاخره 6 دی ماه در تقویم رسمی کشور ثبت شد.
وی از روسای کانون های سردفتری استان ها در خواست کرد تا در تهیه ویژه نامه 6 دی ماه با روابط عمومی کانون مشارکت داشته باشند و برای هر چه بهتر برگزار شدن روز گرامیداشت دفاتر اسناد رسمی از هیچ تلاشی فروگذاری نکنند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اردبیل: آموزش 500 مشاور املاک اردبیل در ارتباط با کاتب

صداقت نیا رئیس کانون اردبیل گفت: امیدواریم کانون مرکز هزینه مناسبی در اختیار کانون های استانی قرار دهد تا ما هم در برگزاری جشن 6 دی ماه سنگ تمام بگذاریم. وی افزود: تاکنون با حداقل 500 نفر از مشاورین املاک استان برای توجیه و آموزش کار با سامانه در راستای اجرایی کردن قانون الزام جلسه برگزار شده است. گلایه آن ها قطعی سیستم است که امیدوارم به زودی رفع شود. صداقت نیا همچنین خواستار رفع مشکلات رتبه بندی دفاتر، احراز سوابق همکاران در درجه بندی دفاتر و بیمه تکمیلی همکاران شد.

بابایی رئیس کانون همدان اظهار کرد: موضوعی که در کل کشور همکاران بر رفع آن تاکید دارند پشتیبانی مباحث فنی سامانه است. وی تاکید کرد: امیدواریم موضوع وحدت رویه و ارائه نظرات مشورتی احیا شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خوزستان: چالش های جامعه سردفتری به صورت طنز در رسانه ها مطرح کنیم

گودرزی رئیس کانون خوزستان هم با بیان اینکه در حل معضلات صنفی باید همچون مسابقه فوتبال ارنج تیمی داشته باشیم گفت: اگر هر فرد پُستی که تقبل کرده به خوبی انجام دهد بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد. همچنین در اختبار سردفتران همچون وکلا بهتر است از کارشناس روانشناسی هم استفاده شود.

گودرزی همچنین استفاده از نمایش های طنز و فُکاهی برای بیان مشکلات سردفتری، تهیه موشن گرافی و کلیپ های آموزشی را برای درک واقعیت مشکلات سردفتری و انتقال آن ها به مسئولان و آموزش به مردم مفید دانست.

رئیس کانون کرمان هم در این نشست گفت: اصل قانون الزام برای اعتبار زدایی از اسناد عادی بوده و در این مسیر اگر یک رکن از مردم، مشاورین املاک و دفاتر را حذف کنیم مردم باز به اسناد عادی روی می آورند. بهتر است برای حل مسائل صنفی خودمان از تک روی ها و اظهارات شخصی خودداری کرده و افکار جمعی را در نظر بگیریم.

حسن زاده رئیس کانون آذربایجان شرقی با بیان اینکه مشکلات مربوط به کاتب و مشاورین املاک باید جدی گرفته شود، پیشنهاد کرد تا نظرات کانون های استانی هم در خصوص مسائل مطرح شده در جلسات شورای عالی اخذ شده و پس از جمع بندی از سوی رئیس کانون ابلاغ شود.

خانم جعفرزاده رئیس کانون البرز هم درخواست کرد تا قانون مالیات های مستقیم و ادغام بیمه همکاران با بیمه تامین اجتماعی پیگیری جدی شود.

حسینی نیک رئیس کانون یزد هم در این جلسه مباحثی درباره وکالت های بلاعزل و مالیات ها و دارایی ها ارائه کرد.

ساداتی کردخیلی مسئول کمیته پارلمانی، آخرین اقدامات حوزه پارلمانی و سیامک بهارلویی مسئول کمیته حقوقی شورای عالی آخرین اقدامات حقوقی این شورا را تشریح کردند.

در ادامه این بخش، «محمدرضا اصلانی» نائب رئیس کانون به ارائه گزارش عملکرد هیئت مدیره کانون مرکز پرداخت. وی افزود: تعداد پرونده های بررسی شده بیمه و درمان از ابتدای سال 1403 تا 21 آبان ماه سال جاری، 236 هزار فقره و میزان هزینه هایی که از ابتدای سال تاکنون پرداخت شده مبلغ 160 میلیارد تومان بوده است.

اصلانی با بیان اینکه با ایجاد سامانه پیامکی همکاران روند رسیدگی به پرونده درمان قابل مشاهده شده است، افزود: افزایش سرعت رسیدگی به پرونده های بیمه و درمان از جمله اقدامات مهم و برجسته ای بود که در این دوره محقق شد. به گونه ای که سرعت رسیدگی از 10 روز به 3 روز کاهش یافته است.
وی درباره افزایش مراکز پزشکی طرف قرارداد با کانون سردفتران و دفتریاران گفت: این تعداد از 1450 مرکز به 1545 مورد افزایش یافته است. در واقع 95 مرکز اضافه شده است.

نائب رئیس کانون گفت: سقف پوشش های درمانی را امسال هم افزایش دادیم. سقف بخش بستری از 250 میلیون تومان به 325 میلیون تومان، بخش پاراکلینیکی از 22 میلیون تومان به 30 میلیون تومان و در بخش دندانپزشکی از 7 میلیون تومان الان به 14 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. در باقی موارد هم تقریبا معادل نرخ تورم ما افزایش داشته ایم.

وی افزود: راه اندازی سامانه بیمه ودرمان در جهت حذف دفترچه های بیمه انجام گرفت که ایراداتی داشت و بخش قابل توجهی از این مشکلات رفع شده است کماکان با مشکلاتی مواجه هستیم که به زودی رفع خواهد شد. معرفی نامه ها در حال حاضر آنلاین صادر می شود که همکاران در لحظه می توانند از پوشش بیمه ای و سقف درمانی خود مطلع شوند.

اصلانی همچنین تهیه و تدوین پیشنویس آیین نامه کارگزاری دفاتر فنی، مهندسی و حقوقی در قانون برنامه هفتم توسعه کشور را از دیگر اقدامات هیئت مدیره کانون عنوان کرد و گفت: در انتهای سال گذشته پیش نویس این آیین نامه با همکاری سازمان ثبت تهبه شد.البته قبلا در ماده 114 آیین نامه ای در این رابطه پیش بینی شده بود که بعدها شورای نگهبان ایراد گرفت. قرار بود به تصویب ریاست قوه قضاییه برسد که آیین نامه حذف شد و در قالب یک دستورالعمل قرار است انشالله ابلاغ شود. اگر فرآیند آن نهایی شود، 26 فرآیند اصلی و 144 زیر فرآیند دارد که انشالله به دفاتر اسناد رسمی در قالب کارگزاری واسپاری خواهد شد.

وی به تهیه و تدوین پیشنویس آیین نامه موضوع مواد 1 تا 3 قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول را از دیگر اقدامات هیئت مدیره اشاره کرد و افزود: این مواد به ماده 3 منحصر شد هرچند که از چارچوب ماده 3 هم دراین آیین نامه عدول شد. در این موضوع مواردی زیادی را دیده بودیم از جمله بحث وکالت ها که اکنون دغدغه همکاران است اما معاونت حقوقی قوه اعتقاد داشت که نمی شود این موارد را با توجه به اینکه آیین نامه منحصر به ماده 3 است، ورود داشته باشیم.

اصلانی شرکت در جلسات رتبه بندی دفاتر و سرمایه گذاری در خرید ملک در استان های مشهد و یزد را از دیگر اقدامات هیئت مدیره کانون اعلام کرد و گفت: سود حداقل 50 درصد در خرید ملک ها رعایت شده است. ساخت هتل در زمینی به مساحت 850 متر در خیابان چمران مشهد هم آماده تزریق اعتبار است بعد از اخذ پروانه ها کار آغاز می شود. وی افزود: در بخش سپرده گذاری های بانکی به کیفیتی عمل شده است که از منافع کانون به بیشترین نحو صیانت شود. اصلانی گفت: در تهیه شیوه نامه ماده 8 قانون الزام که بحث توزیع و تقسیم پیش نویس ها است، هم ورود کرده ایم و در حال طی مراحل نهایی است.
نائب رئیس کانون گفت: در خصوص مالیات ها، ابهاماتی در قانون الزام وجود دارد بویژه در موضوع وکالت ها. در جلساتی که در این زمینه در سازمان برگزار شد بنده هم حضور یافتم. نماینده حقوقی سازمان امور مالیاتی هم حضور داشت و این جلسات تا رسیدن به نتیجه مشخص ادامه دارد.

وی افزود: در خصوص سکوهای موضوع بند ت ماده 114 قانون برنامه هفتم توسعه کشور، اقداماتی در حال انجام است که در راستای تصویب و اجرای آن مشکل خاصی متوجه دفاتر اسناد رسمی نباشد.

مصطفی سرخیل سخنگوی شورای‌عالی کانون های سردفتری کشور در رابطه با مصوبات هفدهمین مجمع عمومی این شورا اظهار کرد: روسای کانون های استانی سردفتری کشور پس از ساعتها بحث وگفتگو پیرامون مهم ترین مباحث روز حوزه سردفتری از جمله قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول در خصوص موضوعات صنفی به طور خاص در رابطه با ۳مسئله مهم واساسی ذیل الذکر اتخاذ تصمیم نمودند.

وی افزود: مصوبه اول وکالت نامه های بلاعزل فروش نسبت به اسناد مالکیت صادره از تاریخ 3 تیر 1403 به بعد مشمول مالیات نقل و انتقال بوده و مالی محاسبه می شوند و وکالتنامه های قبل از آن به همان رویه سابق عمل شود.

سرخیل گفت: مصوبه دوم در رابطه با ۲ درصد عوارض شهرداری موضوع ماده ۸ قانون درآمدهای پایدار شهرداری ها و دهیاری ها بود که تاکید شد تا راه اندازی از طریق سامانه مسئولیتی مطابق قوانین و نیز تعهد مالکین در پرداخت این بدهی ،متوجه سردفتر نمی باشد. دفاتراسناد رسمی می توانند مسئولیت پرداخت به نحو تضامنی متعاملین را در اسناد تنظیمی شان درج و ثبت نمایند.

وی در رابطه با مصوبه سوم اضافه کرد: تاریخ لازم الاجراء شدن محاسبه حق الثبت وسایر وجوه عمومی بر اساس 11.5 درصد مصوبه کارگروه موضوع تبصره ۳ ماده ۶۴ قانون مالیاتهای مستقیم ۱۵ روز پس از انتشار در روزنامه رسمی خواهد بود.

 

لینک کوتاه

https://notary-news.ir/?p=117895

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *