به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، مصوبات هیات مدیره کانون در 26 آبان ماه به شرح ذیل است؛
در ابتدای جلسه علی خندانی رئیس هیات مدیره گزارشی از مجمع شورایعالی کانونهای سردفتری که چهارشنبه 23 آبان ماه برگزار شد، ارائه داد. او کیفیت جلسات برگزار شده و دیدار با ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاونت امور اسناد را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این جلسه که ابتدا از صبح تا ظهر همان روز در سازمان ثبت و سپس در سالن اجتماعات کانون برگزار شد به نظرات مشترک خوبی رسیدیم. روسای کانونهای سردفتری و اعضای هیات مدیره در دیدار با دکتر بابایی ریاست سازمان ثبت و معاون امور اسناد سازمان دغدغههای خود را بیان کردند و نظرات آنها را شنیدند و همچنین درخصوص ابهامات قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول گفتگو شد.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران حضور دکتر سرگزی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی را نقطه قوت این جلسه دانست و گفت: ایشان درخصوص نحوه اجرایی شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول و تدوین آیین نامههای آن قول مساعدت و همکاری دادند. همچنین بر اصلاح قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تاکید کردند. روسای کانونها و اعضای هیات مدیره انتقادات و پیشنهادات خود را به ایشان منتقل کردند و پاسخهای لازم را از سوی دکتر سرگزی شنیدند.
سایر مصوبات به این شرح اعلام شد:
زمان اجرایی شدن ۱۱ و نیم درصد موضوع تبصره ذیل ماده ۶۴ قانون مالیاتهای مستقیم که اخیراً توسط هیات وزیران اعلام شده است، مورد بررسی قرار گرفت. مقرر شد که از تاریخ انقضای روزنامه رسمی، همکاران اقدام به انجام آن کنند یعنی ۱۱ و نیم درصد را از تاریخی که مهلت روزنامه رسمی میگذرد عملیاتی و اجرایی کنند. این موضوع هم در مجمع عمومی و هم در هیات مدیره به تصویب رسید.
درخصوص وکالتنامه نیز نظریه مشورتی که از سوی کانون صادر شده بود، کماکان در مجمع عمومی هم به تایید رسید و مقرر شد صرفاً نسبت به اسناد صادره بعد از تاریخ 3 تیرماه 1403 اقدام و حقوق مالی وکالت نامهها محاسبه شود بنابراین این قاعده درخصوص اسناد وکالتی که تاریخ صدور سند مربوط به قبل از تاریخ مذکور باشد، اجرا نخواهد شد.
درخصوص موضوع تبصره ۹ ماده ۱۰ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول با توجه به اینکه جلساتی با سازمان امور اراضی کشور برگزار شده است، رئیس این سازمان بخشنامهای را ابلاغ کرده است که توسط روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران اطلاع رسانی خواهد شد. امید است با این بخشنامه و راهکار خوبی که ارائه شده است مشکل اسناد کشاورزی حل شود. در ادامه این موضوع علی خندانی از دکتر افلاطونی رئیس سازمان امور اراضی کشور تقدیر و تشکر کرد.
نحوه تعامل کانون سردفتران و دفتریاران با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در زمینه پلتفرم کاتب هم در مجمع عمومی هم هیات مدیره مطرح شد که درنهایت با تصمیم اعضا مقرر شد این همکاری و تعامل با قوت بیشتری ادامه داشته باشد.
درخصوص ماده ۵۹ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداریها مقرر شد تا زمانی که سامانههای لازم توسط شهرداری راهاندازی نشده، دفاتر اسناد رسمی نسبت به آن تکلیفی نداشته باشند. همچنین به دفتر حقوقی کانون ماموریت داده شد دادخواستی را درخصوص ابطال آن، همین هفته در دیوان عدالت اداری ثبت و پیگیری کند.
درخصوص افزایش سقف اسناد رهنی مقرر شد پیگیریهای لازم مجددا توسط ریاست کانون انجام شود و همچنان از مبلغ اعلامی که کانون درخواست کرده است دفاع شود. جلسات مربوط به این موضوع در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه دارد.
محمدرضا اصلانی مدیر کمیسیون بازرسی کانون، تعدادی از افراد را جهت عضویت در کمیسیون بازرسی معرفی کرد که مقرر شد بررسیهای لازم انجام و هفته آینده تصمیم نهایی اتخاذ شود.
درخصوص بحث بازنشستگی چند نکته و موضوع حقوقی مطرح شد که به دفتر حقوقی محول شد تا بررسیهای لازم را انجام دهد و نظر نهایی خود را به هیات مدیره اعلام کند. موضوع اصلی آن وراث اوناث سردفتر موضوع تبصره 2 ماده 76 بود که مقرر شد پس از نظر دفتر حقوقی یک نظر واحد را درخصوص فرزندان اناثی که حین الفوت شوهر داشتند و پس از فوت سردفتر مطلقه شدند یا همسرشان فوت شده و خواستار دریافت مستمری هستند، اتخاذ کنیم.
مقرر شد همکاران سراسر کشور نسبت به نظرات مشورتی که کانون سردفتران و دفتریاران و شورایعالی سردفتری درخصوص موضوعات مختلف کشور اعلام میکند، عنایت ویژه و خاص داشته باشند چرا که این نظرات پس از بحث و بررسی کامل و درنظر گرفتن جوانب مختلف اعلام میشود. اگر همه به صورت واحد عمل کنند، این نظریهها علاوه براینکه مورد استناد محاکم نیز هستند، میتوانند مبنای بسیار خوبی برای انجام رویههای اجرایی قرار بگیرند.
موضوع دیگر بررسی آرای متفاوت صادره از دادگاههای بدوی بود که در موضوعات واحدی اتفاق می افتد. در واقع بعضا آرایی مختلف در موضوعات یکسان از سوی دادگاه ها صادر می شود که جای بحث و بررسی داشت. نوع آرا با توجه به وضعیت، جایگاه و شرایط پرونده میتواند متفاوت باشد. دادگاه می تواند درمورد فردی که پرونده دارد، به هر دلیلی تصمیمهای متفاوتی بگیرد. اما این نسبت به افراد دیگر ممکن است تفاوت کند، سابقه انتظامی، نیت شخص و انگیزه او از تخلف باید در نظر گرفته شود. بنابراین صدور آرای متفاوت در موضوعات واحد توسط دادگاهها خیلی مبنای غلطی ندارد یعنی ممکن است این اتفاق بیفتد. اما مقرر شد دادگاه ها مخصوصا در استان تهران که آرا از سوی سه شعبه صادر می شود، در صدور نوع آرا نسبت به تخلفات واحد هماهنگی ایجاد کنند تا تفاوت زیادی نداشته باشد، ضمن آنکه وضعیت خاص فرد متخلفی که برایش پرونده تشکیل شده مد نظر دادگاه قرار خواهد گرفت.
پیشنهاد تبلیغات کاتب از سوی روابط عمومی موضوع دیگری بود که در جلسه هیئت مدیره به بحث گذاشته شد. پیشنهادات تبلیغات میدانی بویژه در ایستگاه های مترو، قطارهای برون شهری و فرودگاهها مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به بودجه ای که این کار لازم دارد؛ مقرر شد تا مجددا از طریق مکاتبات با شورای شهر تهران و سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای صرفه جویی در هزینه ها، مبلغ این تبلیغات از طریق استفاده از ظرفیت شورا و شهرداری در واقع با گرفتن مصوبه در این نهاد پیگیری شود.
در بحث مالیاتی، در موضوع ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده مربوط به فصل تابستان سال ۱۴۰۳ که تا ۲۹ آبان 1403 فرصت دارد، اشکالی در نحوه ارسال اظهارنامه ها با کارشناسان دارایی ایجاد شده بود که این موضوع به تفصیل در جلسه هیئت مدیره بحث و بررسی شد. با مسئولان امور مالیاتی تماس گرفته و پیگیری های زیادی انجام شد. مشکل در واقع میزان عدد و رقم پرداختی به شکل برخط از سوی دفاتر (بابت هر سند) بود که این موضوع در سامانه جزء ارقام محاسبه نشده بود. ایراد فنی ایجاد شده طی چند روز گذشته رفع شد. الان امکان ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده مربوط به فصل تابستان برقرار شده است. همکاران تا تاریخ 29 آبان برای انجام این کار مهلت دارند. همکاران دقت داشته باشند اگر ارقامی خارج از درآمد و حق التحریر دفاتر اسناد رسمی است با توجه به اطلاعیهای که در سایت کانون منتشر شده، آن ارقام را منفی کرده و نسبت به ارسال اظهارنامه اقدام کنند. اظهارنامه حتما باید ارسال شود چرا که در قانون این موضوع دیده شده و ممکن است بعدها همکاران نسبت به عدم ارسال آن دچار مشکل شوند.
درخواست کانون استان اردبیل برای تبدیل بخش غیرقابل استفاده ساختمان این کانون به 4 واحد اقامتی مورد تصویب هیئت مدیره قرار گرفت. با توجه به برآورد بودجه و هزینه های ساخت این مجموعه، مقرر شد این عدد و رقم پرداخت شود تا انشالله همکارانی که قصد سفر به اردبیل دارند بتوانند از این مجموعه اقامتی استفاده بهتری کنند.
نامه قائم مقام واحد درمان در خصوص ارسال مجوز پیامکهای اطلاع رسانی در هر مرحله از پرداخت، از سوی واحد درمان در جلسه مطرح شد و مورد موافقت قرار گرفت. در واقع واحد درمان از طریق پیامک، مرحله به مرحله رسیدگی به پرونده همکاران در واحدهای مختلف کانون، مستمری بگیران و بازنشستگان را اطلاع رسانی می کند.
درخصوص اطلاع رسانی به دفاتر در خصوص رعایت تبصره ذیل ماده 74 قانون شهرداری ها، قرار شد موضوع توسط واحد حقوقی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. شهرداری نامه ای در رابطه با نحوه اعمال تبصره ذیل ماده ۷۴ قانون شهرداریها در خصوص مالیاتهای نقل و انتقال در زمان تنظیم اسناد ارسال کرده است که این موضوع به واحد حقوقی ارجاع شد و مقرر شد تا دفتر حقوقی بررسی های لازم را انجام داده و نتیجه را به هیئت مدیره کانون اعلام کند.
نامه واحد فناوری کانون در خصوص تمدید قرارداد دو نفر از مشاورینی که در آن مجموعه فعالیت کردند هم در این جلسه مطرح شد و مورد تصویب قرار گرفت. قرار شد قرارداد این دو نفر به جهت ارائه خدمات خوبی که داشتند تا انتهای سال تمدید شود.
درخواست تمدید قرارداد پشتیبانی سامانه CRM پیام گستر که واحد فناوری ارجاع داده بود، هم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت مصوب شد که قرارداد پشتیبانی تمدید شود.
نامه استان کردستان در خصوص محوطهسازی و دیوارکشی بخشی از مجموعه بیرونی کانون کردستان که مجوز آن از سایت اداری استان کردستان اخذ شده بود در این جلسه مطرح شد. مقرر شد با توجه به افزایش هزینه پیش آمده، مبلغ اضافه ای علاوه بر بودجه ای که قبلا مصوب شده بود هم به این موضوع اختصاص یابد تا کار به سرانجام برسد. این اقدام در بهینه سازی و استفاده بهتر از محیط کانون بسیار موثر است و ارزش افزوده خوبی برای کانون کردستان ایجاد خواهد کرد.
موضوع دیگر، بررسی نامه مربوط به پرداخت عوارض نوسازی دانشگاه علمی کاربردی بود که با پرداخت عدد رقم اعلام شده از سوی شهرداری به عنوان عوارض پسماند موافقت شد.
آخرین موضوع بررسی شده در جلسه، گزارش شفاهی آقای تیمورپناه مسئول واحد روابط عمومی در رابطه با برگزاری بزرگداشت روز دفاتر اسناد رسمی (6 دی ماه) بود. بخشی از برنامه هایی که قبلا اعلام شده و مورد تصویب قرار نگرفته بود، مجدد مطرح شد و اعضای هیئت مدیره برنامه ها را با توجه به هزینه ها و افراد مورد بررسی قرار دادند. 4 مورد از موارد بررسی شده به تصویب رسید.