به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، نشست تبیینی و جلسه توجیهی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول به همت کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی و با استقبال دفاتر اسناد رسمی در محل سالن اجتماعات اداره کل ثبت اسناد و املاک و با حضور مدیرکل ثبت اسناد و املاک، معاونین و اعضای هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران استان برگزار شد.
یعقوب هوشیار مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان شرقی در این جلسه با تشریح سیر تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، اظهار کرد: با اجرایی شدن این قانون بیش از همه مردم عزیزمان منتفع شده و می توانند با هزینه بسیار کمتر از قبل و با تنظیم سند رسمی در مقابل سند عادی امنیت خاطر را برای خود و خانواده هایشان به ارمغان بیاورند.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک آذربایجان شرقی همچنین توسعه ثبت اسناد الکترونیک را از جمله مزایای این قانون عنوان کرد و گفت: مراجع اداری باید به پاسخگویی آنلاین به مکاتبات دفاتر اسناد رسمی و حل مطالبات انباشته و به حق مردم در طول سالیان گذشته الزام شوند که با اجرایی شدن قانون الزام این امر نیز محقق خواهد شد.
هوشیار همچنین با انتقاد از قانون تسهیل فضای کسب و کار اصلاح آن را در حوزه سردفتری ضرورتی انکار ناپذیر دانسته و بر نقش انکار ناپذیر دفاتر اسناد رسمی در اجرای قانون الزام تاکید کرد.
حیدر نیکخواه معاون امور اسناد اداره کل ثبت اسناد و املاک آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به نقش دفاتر اسناد رسمی در قانون مزبور ارائه پیشنهادات و نقطه نظرات دفاتر در رابطه با این قانون را بسیار موثر دانسته و بر ضرورت همکاری و هماهنگی فیمابین دفاتر و مشاورین املاک در راستای اجرای موفقیت آمیز قانون الزام تاکید کرد.
محمود حسن زاده ریاست کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی نیز در سخنانی به تشریح تفصیلی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول پرداخت و از سردفتران و دفتریاران خواستدر اجرای قانون الزام رویکردی جدی و اثرگذار داشته باشند.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی تفسیرپذیری برخی از مواد قانون الزام را از ابهامات این قانون برشمرد و تاکید کرد: اصلاح برخی موارد قانون در آیین نامه هایی که در آینده تصویب می شود ضروری است.
صمد احمدلو نائب رئیس و مسئول کمیسیون حقوقی کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی همچنین در ادامه این جلسه به صورت عملی به تشریح نحوه ارائه خدمات غیر حضوری توسط دفاتر اسناد رسمی از طریق سامانه کاتب پرداخت و به سوالات همکاران در این رابطه پاسخ گفت.
قابل ذکر است در پایان این برنامه سوالات همکاران حاضر در جلسه مورد بررسی قرار گرفته و توضیحات لازم در این رابطه ارائه شد.