×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
نشست خبری ۶ دی| آذربایجان غربی| دفترخانه ای که برگ سبز را سند خودرو بداند، متخلف است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان غربی، احمد فتح اللهی در حاشیه نشست خبری رئیس کانون سردفتران و دفتریاران که به مناسبت گرامیداشت روز ۶ دی (روز دفاتر اسناد رسمی، سردفتران و دفتریاران) که با حضور رسانه ها و مدیر کل ثبت و اسناد آذربایجان غربی برگزار شد ضمن تبریک این روز  به جامعه سردفتری بیان کرد: روز ۶ دی بر حسب آیه ۲۸۲ سوره مبارکه بقره که به  کاتبان بالعدل تاکید کرده است  نامگذاری شده و برای تمامی سران دفاتر اسناد رسمی و دفتریاران آرزوی موفقیت کرده و از مسئولین تقاضا دارم برای حفظ نظم حقوقی و عمومی جامعه و شفافیت معاملات و امنیت سرمایه مردم به مقوله سند رسمی و دفاتر اسناد رسمی نگاه و عنایت بیشتری داشته باشند.

وی در رابطه با  ماده ۲۹ قانون ثبت اسناد و املاک  تصریح کرد: این ماده به صراحت دفاتر ثبت اسناد رسمی را تنها مرجع صدور سند رسمی می داند اما برخی افراد سودجو به انحای مختلف باعث ایجاد سوءتفاهم و سردرگمی افکار عمومی شده اند!

فتح اللهی در خصوص دریافت هزینه های ثبت سند خودرو توسط دفاتر ثبت اسناد رسمی گفت : تمام هزینه های دریافتی تکلیف مجلس در قانون بودجه هر سال بوده و اغلب آن حق و حقوق دولتی به شمار می آید و  تنها ۵ تا ۷ درصد هزینه های اخذ شده هنگام ثبت سند به عنوان حق الثبت به دفاتر رسمی اختصاص داشته و الباقی هزینه های مذکور مربوط به مالیات، ارزش افزوده و سایر عوارض دولتی است.

وی افزود: علی‌رغم هجمه‌هایی که این روزها به دفاتر اسناد رسمی وارد شده و بیشترین هجمه درخصوص رقم بالای ثبت سند است، بیش از ۹۰ درصد مبلغ دریافتی ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی حقوق دولتی است و تنها بخش کمی از مبلغ پرداخت به دفاتر واریز می‌شود.

*سند گریزی دلیل اصلی افزایش حجم پرونده‌های قضایی است

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان‌غربی، برگ سبز خودرو را شناسنامه وسیله نقلیه عنوان کرد و گفت: براساس قانون، اسناد باید در دفاتر اسناد رسمی و مراکز قانونی ثبت و صادر شود و سالیان متمادی به این شکل انجام شده و هموطنان بدون خواندن متون اسناد رسمی آنها را امضا می‌کنند که نشانه اعتماد به دفاتر اسناد رسمی است.

وی تصریح کرد: اگر نیروی انتظامی و منتقدان دفاتر اسناد رسمی به نام مردم مدعی‌اند هزینه ثبت سند خودرو باید کمتر باشد، نباید هزینه‌های اضافی را از بعد از اجرای طرح دریافت کنند ولی خواهیم دید که  دریافت هزینه‌هایی چون مالیات و مواردی از این دست  بابت ثبت سند  به زودی انجام خواهد گرفت ضمن اینکه باید بدانیم برای ثبت سند یک خودروی پژوپارس که رقمی حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان پرداخت می‌شود تنها ۲۵۰ هزارتومان سهم سردفتر است و مابقی تماما به خزانه دولت (مالیات، هزینه کاداستر، حق الثبت و ارزش افزوده) واریز می‌شود.

فتح اللهی با بیان اینکه، هم اکنون دفاتر اسناد رسمی با دو چالش جدی روبرو هستند گفت: یکی مربوط به اسناد خودرو و دیگری طرح صدور مجوزهای برخی کسب و کارها است که امیدواریم به همت مسئولان این مشکلات حل شود ضمن اینکه باید بیان کرد، بارها درخواست کردیم هزینه ثبت سند خودرو کاهش پیدا کند ولی متاسفانه هیچ ترتیب اثری به درخواست‌های ما داده نشده است‌.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه سند گریزی دلیل اصلی افزایش حجم پرونده‌های قضایی در استان است، افزود: ۲۵ درصد پرونده‌ها مربوط به اسناد عادی است ضمن اینکه  ۲۵۲ دفترخانه فعال در استان فعالیت دارند که روزانه ۲ ساعت مشاوره رایگان انجام می‌دهند.

*سند خودرو باید در دفترخانه‌ها صادر شود

احمد فتح الهی با بیان اینکه تنظیم سند رسمی موجب ثبات مالی، اقتصادی و امنیت حقوقی و بهداشت قضائی در جامعه می‌شود، تاکید کرد: متأسفانه اسناد عادی به مشکل بزرگی در جامعه تبدیل شده که ۳۵ درصد شکایات را نیز به خود اختصاص داده است، در حال حاضر بیشتر پرونده‌های قضائی در کشور به دلیل نبود سند رسمی است که متأسفانه این امر موجب شده تا مردم در خصوص اعاده حقوق خود به مشکل برخورد کنند، در صورتی که اعتبار اسناد رسمی افزایش یابد به طور قطع می‌توان کاهش پرونده‌ها در دادگاه‌ها را به وضوح مشاهده کرد.

وی، در خصوص موضوع سند رسمی در نقل و انتقال خودرو نیز گفت: صرف‌نظر از اظهارات تمام افراد و ارگان‌های مختلف، این ماجرا باید با فوریت حل شود چراکه بر اساس بخشنامه اسفندماه ۹۵ ریاست وقت قوه قضائیه، برگ سبز صادره از راهنمایی و رانندگی فاقد اعتبار عنوان شده و همچنین در تبصره ۵ مانده ۲۰ و همچنین تبصره ۱ مانده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده، صراحت سند انتقال خودرو در صلاحیت دفاتر اسناد رسمی عنوان شده است.

این مسئول  با انتقاد از قانون تسهیل کسب و کار که به تصویب مجلس رسیده و برای تأیید به شورای نگهبان ارائه شده، گفت: نتیجه این طرح بیکاری فعالان در دفاتر اسناد رسمی خواهد بود، متأسفانه در این قانون دفاتر هم‌سطح کسب و کارهای رایج در جامعه دیده شده گه در صورت تأیید می‌تواند ضربه بزرگی به فعالان این حوزه بزند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان‌غربی گفت: همراهی مسئولان دولتی و قضائی در رسیدگی به مشکلات حقوقی و نیز ساماندهی به وضعیت کسب و کارها می‌تواند موجب تسهیل در اوضاع شود چراکه تصویب برخی طرح‌ها برخلاف شرایط برخی صنوف است که نباید چنین اتفاقی بیفتد.

وی با اشاره به رای شورایعالی ثبت در خصوص لزوم تنظیم اسناد نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی اظهار کرد: در صورت عدم ثبت اسناد انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی، برگ سبز در محاکم قضایی به عنوان سند مورد قبول نخواهد بود.

فتح اللهی در خاتمه گفت: دفاتر اسناد رسمی طی این سال‌ها یکی از بهترین، پرکارترین و سالم‌ترین نهادهای کشور بوده‌اند که هیچ بار مالی برای دولت نداشته‌اند و به‌صورت صورت خودگردان اداره می‌شوند.

دفترخانه‌هایی که سند شناسنامه‌ای نیروی انتظامی را مبنی بر سند نقل و انتقال توصیف کنند، به عنوان متخلف مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

 مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان غربی نیز در حاشیه این شست گفت: برگ سبز خودرو صرفا شناسنامه وسیله نقلیه است و بر اساس قانون اسناد باید در دفاتر اسناد رسمی و مراکز قانونی صلاحیت ثبت و صادر شوند.

 امیر جوان کیا  با اشاره به الزام نقل و انتقال سند خودرو در دفاتر ارسمی افزود: اظهار نظر سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر الزام نقل و انتقال سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی برای ما ملاک است و همین را فعلاً در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه در چند سال گذشته در زمینه نقل و انتقال سند خودرو شبهات زیادی وجود دارد و به هیچ وجه اتفاقات رخ داده شایسته نیست، ادامه داد: بر اساس نامه رئیس وقت قوه قضائیه دفاتر اسناد رسمی مسئولیت نقل و انتقال سند خودرو را برعهده دارند و این بخشنامه تاکنون نقض نشده است.

جوان کیا خاطرنشان کرد: در همین راستا نامه‌ای به مجلس زده شده تا در رابطه با شبهات موجود در نقل و انتقال سند خودرو اظهار نظر شفافی کند و تا اعلام جواب از سوی مجلس، اظهار نظر سخنگوی قوه قضائیه در همین راستا اجرا خواهد شد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان غربی افزود: دفترخانه‌هایی که سند شناسنامه‌ای نیروی انتظامی را مبنی بر سند نقل و انتقال توصیف کنند، به عنوان متخلف مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه سند باید توسط مأموران دارای صلاحیت تنظیم شود، گفت: از ۱۳ دی ماه مراکز نیروی انتظامی نیز به هنگام تعویض پلاک خودرو اقدام به اخذ مالیات خواهند کرد، بگذارید راحت بگوییم که شرایط به گونه‌ای خواهد بود که مدتی دیگر مردم خود خواهان مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای نقل و انتقال سند خودرو خواهند بود.

جوان کیا با بیان اینکه در حال حاضر ٩۵ درصد خدمات این اداره به صورت الکترونیکی است، گفت: ابهامات و حاشیه‌سازی‌ها باعث ایجاد برخی سواستفاده‌ها شد، ما هم تابع قانون هستیم و هر دستوری قانونگذار برای سیستم اداری ما مشخص کند انجام داده و اجازه سو استفاده نخواهیم داد.

 امیر جوان‌کیا مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان‌غربی گفت: اتفاقات رخ داده اخیر در خصوص سند خودروها شایسته کشور نبوده و منتظر پاسخ مجلس به نامه زده شده هستیم و تا آن زمان، اظهار نظر سخنگوی قوه قضاییه اجرایی می‌شود.

*بخشنامه رییس اسبق قوه قضاییه “آیت الله لاریجانی” در نقل و انتقال مالکیت خودرو برای ما ملاک است

وی افزود: در نامه‌ای که آیت‌الله لاریجانی رئیس وقت قوه قضاییه ابلاغ کرد، تاکید شده که دفاتر اسناد رسمی مسئولیت نقل و انتقال سند خودرو را برعهده دارند و این بخشنامه تاکنون نقض نشده و اگر دفترخانه‌هایی که سند شناسنامه‌ای نیروی انتظامی را مبنی بر سند نقل و انتقال توصیف کنند، به عنوان متخلف مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه سند باید توسط ماموران دارای صلاحیت تنظیم شود، گفت: از ۱۳ دی ماه مراکز نیروی انتظامی نیز به هنگام تعویض پلاک خودرو اقدام به اخذ مالیات خواهند کرد؛ بگذارید راحت بگوییم که شرایط به گونه‌ای خواهد بود که مدتی دیگر مردم خود خواهان مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای نقل و انتقال سند خودرو خواهند بود.

** بازتاب رسانه ای نشست خبری رئیس کانون سردفتران ودفتریاران استان به مناسبت گرامیداشت روز ۶ دی**

*خبرگزاری ایرنا

*خبرگزاری تسنیم

*خبرگزاری ایلنا

*خبرگزاری مهر

*خبرگزاری برنا

*مملکت آنلاین

*خبرگزاری خبرآنلاین

پایگاه خبری اورمیه

باریش نیوز

آوای مرز

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد