×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
نطق سردفتر اسناد رسمی در نمازجمعه | درخواست مردم سنندج برای سخنرانی های ویژه ثبت سند رسمی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، به دنبال استقبال مردم سنندج از میزخدمت کانون سردفتران و دفتریاران کردستان در مسجد جامع قبای این شهر و درخواست های مکرر در خصوص تداوم چنین خدمات موثر و معرفی هرچه بیشتز فعالیت ها و خدمات دفاتر اسناد رسمی به مردم، با دعوت هیات امنای مسجد جامع قبا، احمد ازغ؛ رییس کانون سردفتران و دفتریاران کردستان، با حضور در نماز جمعه، به معرفی یکی دیگر از خدمات دفاتر اسناد رسمی تحت عنوان ( اجاره نامه رسمی و مزایای آن ) پرداخت.

ازغ در خطبه های قبل از نمازجمعه سنندج گفت: همانگونه که دین به آخرت ما اهمیت داده، به دنیا و معاملات ما هم اهمیت داده و طولانی ترین آیه قرآن را به معاملات و اسلوب صحیح آن اختصاص داده است و حتی تلاش برای دنیا را تشویق کرده است تا جاییکه پیامبر (ص) فرموده است که مرد واقعی کسی است که هم برای دنیا تلاش کند و هم برای آخرت.

احمد ازغ ادامه داد: متاسفانه معاملات ما به خاطر عدم پیروی از اسلوب صحیح قانونی و شرعی ، بعضا به جای رشد و تعالی ، بذر کینه و عداوت را در میان افراد جامعه می کارد. در همین راستا خداوند در آیه ۲۸۲ سوره مبارکه بقره به ما دستور داده است که معاملات خود را مکتوب نماییم ولو ارزش آن معامله از نظر ریالی، قابل توجه نباشد. فلسفه کتابت معاملات جلوگیری از اختلافات و حفظ حقوق طرفین معامله است.

در ادامه آیه به خصوصیات کاتب پرداخته است و تصریح کرده است که کاتب معاملات باید عالم و عادل باشد. علم و عدالت که باید از خصوصیات بارز سردفتر جهت ثبت معاملات باشد، بخاطر اهمیت معاملات مردم است.

مطابق قانون هم سردفتر مجاز به ثبت معاملات خویشاوندان سببی و نسبی خویش تا درجه چهارم از طبقه سوم نیست و فلسفه این قانون همین رعایت وصف عدالت توسط سردفتر است.

احمد ازغ گفت: بر خلاف باور عام، دفاتر اسناد رسمی صالح و مجاز به تنظیم اسناد اجاره هستند و مزیتی که سند رسمی اجاره دارد این است که در حکم رای قاضی است و بر اساس قانون، چنانچه مستاجر در موعد مقرر اقدام به تخلیه عین مستاجره ننماید ، موجر با در دست داشتن سند رسمی اجاره ، و اقدام از طریق واحد اجرای اسناد رسمی ادارات ثبت، در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه ، عین مستاجره تخلیه و به موجر تحویل می گردد.

علاوه بر این، ورودی پرونده های دادگستری در این خصوص به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و این مسئله فی نفسه مبارک و نافع به حال مردم و قوه قضائیه است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کردستان در بخش پایانی سخنان خویش به مردم توصیه اکید کرد که جهت بالابردن دانش حقوقی خود ، مطالعات حقوقی داشته باشند و با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی از مشاوره و راهنمایی های حقوقی و تخصصی سردفتران و دفتریاران بهره مند شوند و همچنین تمام روابط تجاری خویش را در قالب سند رسمی انجام دهند تا برای همیشه از دردسرهای متعدد معاملات غیر رسمی رهایی یابند.

وی در پایان یادآور شد که شرط تنظیم یک سند رسمی متقن و مستدل، اطلاعات صادقانه و صحیحی است که ارباب رجوع در اختیار دفترخانه قرار می دهد.

 

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد