×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
هشدار سردفتران به خریداران خودرو | مراقب نباشید کلاه سرتان می رود!

مصطفی سرخیل رئیس کانون سردفتران ودفتریاران استان مرکزی و مدرس دانشگاه در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران ودفتریاران گفت: در حال حاضر به دلیل افزایش هزینه‌های تعویض پلاک و ازدحام جمعیت و شلوغی نوبت‌های طولانی، طیفی از مردم به سمت‌وسوی تنظیم سند وکالتی خودرو در دفاتر اسناد رسمی کشیده شده‌اند که این‌جا لازم است برخی نکات حقوقی که خریداران خودرو به‌صورت وکالتی باید بدانند متذکر شوم.

حتما در زمان تنظیم سند وکالت فروش یا وکالت تعویض پلاک به‌عنوان وکیل در دفترخانه حضور یافته و از کم‌وکیف و متن و شرایط حقوقی وکالت‌نامه مطلع شوید که بلاعزل باشد،وشرط عدم عزل وکیل در وکالت فروش خودرو گنجانده شده باشد.

همچنین مدت متعارف یکماه برای تعویض پلاک پیش‌بینی‌شده و بدهی‌های احتمالی مورد وکالت از جمله خلافی و غیره پرداخت‌شده باشد.

برای این کار لازم است از طریق سایت‌های مربوطه یا مراکز پلیس+۱۰ لیست خلافی خودرو را اخذ و از پرداخت آن توسط فروشنده اطمینان حاصل کنید و این‌که شکایتی راجع‌به پلاک خودرو در راهور ثبت‌نشده باشد.

با این کار از جهت عدم بازداشتی و عدم توقیف خودرو مطمئن می شوید. همچنین در زمان اخذ وکالتنامه از پرداخت مالیات نقل وانتقال وعوارض سالیانه اطمینان حاصل کنید یا وجه آن را از ثمن معامله کسر نمایید تا خدای ناکرده مشکلات حقوقی رخ ندهد.

دفاتر اسناد رسمی که وظیفه تنظیم سند رسمی را دارند در زمان تنظیم سند وکالتنامه با مشاوره های رایگان مراجعین را بهره مند خواهند کرد.

سرخیل افزود خریداران وکالتی خودرو بهتر است مبایعه نامه داشته باشند و بخشی از ثمن معامله را به تعویض پلاک یا تنظیم سند قطعی در دفترخانه اسناد رسمی موکول کنند. چراکه اگر کل ثمن معامله را پرداخت نمایند و به هر دلیلی موفق به تعویض پلاک نشوند امکان انتقال قطعی سند به نامشان نخواهد بود.

خریداران خودرو به‌صورت وکالتی باید بدانند اگر فروشنده ممنوع المعامله باشد این‌موضوع از طریق سامانه الکترونیک ثبت آنی دفاتر اسناد رسمی کنترل و اگر چنانچه فروشنده ممنوع المعامله باشد از تنظیم سند وکالت‌نامه جلوگیری خواهد شد.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد