×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
گزارش| درآمد ۶ میلیون تومانی؛ چندعدد کتلت و شغل دفتریاری در زاهدان!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، مهدی رضایی دفتریار دفترخانه ای در شهر زاهدان متولد ۱۰ خرداد ۱۳۵۸ است و مدرک کارشناسی ارشد در رشته عمران و دانشجوی دکترای رشته عمران دارد. ۱۹ سال سابقه فعالیت دفتریاری موجب شده تا در شهر شهروندان زیادی بابت خدمات حقوقی سردفتری او را بشناسند. هرچند عاشق آشپزی است اما همسرش می گوید تماس های مکرر تلفنی برای مشاوره های حقوق ثبتی موجب شده تا او را کمتر در خانه احساس کنیم و این هم از سختی های شغل دفتریاری است.

مهدی رضایی که عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران استان سیستان و بلوچستان است در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران می گوید: چون برادرم از سردفتران مطرح و کار بلد شهر بود در دوران دانشجویی کنار او (علیرضا رضایی) مدتی کار کردم و به این کار تشویق شدم.

این دفتریار اهل زاهدان که در کنار کارش تدریس هم می کند ۱۱ سال دیگر بازنشسته می شود اما همسرش دوست دارد او زودتر بازنشست شود تا او را بیشتر در خانه ببینند. دستپخت خوشمزه آقای رضایی موجب شد تا گفتگوی ما در خانه و کنار اعضای خانواده او در شهر زاهدان باشد.

امیرعلی ۱۴ ساله و امیرپارسا ۹ ساله حاصل زندگی آقای رضایی با خانم دهباشی است که البته مادر خانه هم دستی برآتش دارد و می گوید: با مدرک کارشناسی ارشد حقوق رئیس اداره دعاوی شهرداری زاهدان را عهدا دار است. البته این موجب شده تا در بسیاری موارد این زوج همدیگر را پوشش حقوقی دهند و بحث حقوقی همیشه در خانه داغ داغ است.

از آقای دفتریار سوال کردم که نقش دفتریار در دفترخانه چیست؟ چرا همه سراغ شما را می گیرند؟ پاسخ داد: در زاهدان بیشترین کار ما راهنمایی و مشاوره حقوقی در کنار امور نظارتی بعنوان نماینده ثبت و معاونت دفترخانه است. قطعا اخلاق خوب، رفتار مناسب، برخورد و رفاقت است که شهروندان را مجاب می کند که دفترخانه و دفتریار و سردفتر را برای امور ثبتی خود انتخاب کنند.

درست است که رشته تحصیلی من حقوق نیست اما تجربه اختصاصی در حوزه حقوق ثبتی برای دفتریار جایگاهی در سطح آکادمیک دارد. امروز بسیاری از شهروندان اطلاع درستی از بسیاری از امور ثبتی ندارند و ما باید با حوصله پاسخ داده و راهنمایی کنیم.

از آقای رضایی در مورد درآمد میلیاردی دفتریاران سوال کردم. با لبخندی گفت: تصور کنید یک دفترخانه در بهترین شرایط در زاهدان ماهانه ۴۰ میلیون تومان درآمد دارد. ۱۰ درصد آن به کانون سردفتران و دفتریاران برای امور بازنشستگی صنف، بیمه و غیره تعلق دارد. ۱۵ درصد به دفتریار و همچنین سردفتر و حدود ۱۵ میلیون تومان هم هزینه کارمندان با بیمه می شود. حالا هزینه کرایه دفتر و هزینه های جاری را هم حساب کنید. آیا این درآمد زیاد است؟ یعنی ما باید حدود ۹۰ میلیون درآمد داشته باشیم تا بتوانیم در سطح سواد و تجربه مان درآمد داشته باشیم. آیا حقوق ۶ میلیونی برای یک دفتریار کافی است؟ یعنی اگر درآمد همسرم نبود با مشکل مالی روبرو بودیم.

وی گفت: مشورت های حقوقی و بی منت دفتریاران و سردفتران بهترین لحظات خوب زندگی آنهاست چراکه مردم را از حق و حقوق خود مطلع می کنند و چه بسیار گره هایی که باز نشده است.

 

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد