به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، اتاق اسناد رسمی ازبکستان در تاریخ ۲۲ ژانویه ۲۰۲۰ با فرمان ریاستجمهوری تأسیس شد. از آن زمان، فعالیتهای این نهاد، چه در سطح داخلی و چه بینالمللی، با رهبری رئیس آن، دیلشود اسوروف (که در سال ۲۰۲۳ به عنوان عضو شورای عمومی UINL (اتحادیه جهانی سردفتران) و در سال ۲۰۲۴ به عنوان رئیس کمیسیون امور آسیایی اتحادیه انتخاب شد) بسیار پویا بوده است.
با حضور فعال در UINL، نهاد اسناد رسمی ازبکستان توافقنامههای همکاری با ۷۵ سازمان اسناد رسمی عضو امضا کرده و میزبان کنفرانسهای بینالمللی متعددی در کشور خود بوده است. این کنفرانسها طیف گستردهای از موضوعات، از جمله مبارزه با پولشویی، دیجیتالیسازی، و قوانین ارث را در بر گرفتهاند.
در سطح داخلی، این نهاد اکنون دارای ۱۱۱۰ سردفتر مستقل است. به گفته مقامات، کیفیت خدمات اسناد رسمی، سطح خدماترسانی به شهروندان، و امنیت حقوقی در این بخش طی پنج سال گذشته به طور چشمگیری بهبود یافته است. علاوه بر این، شهروندان اکنون میتوانند بهراحتی از طریق اینترنت به خدمات اسناد رسمی نهتنها در داخل کشور، بلکه از خارج از کشور نیز دسترسی داشته باشند.
اتاق اسناد رسمی ازبکستان با انتشار عکسی از جشن گرامیداشت چهارمین سالگرد تاسیس خود نوشت:
از سال گذشته در سالهای اخیر، بخش اسناد رسمی به طور چشمگیری بهبود یافته است. به یاد داریم که در گذشته، سردفتران به عنوان افرادی معرفی میشدند که به مردم بیتوجه بودند. مشتریان را ساعتها و گاهی روزها منتظر نگه میداشتند، و قیمت خدمات خود را به دلخواه تعیین میکردند و اگر کسی ناراضی بود، میگفتند “اگر خوشتان نمیآید، به خیابان بروید” اما اکنون این وضعیت کاملاً برعکس شده است. اگر سردفتران قدیمی در برخی نقاط باقی مانده باشند، وضعیت به کلی بهبود یافته است.
اکنون حتی میتوان خدمات دفاتر اسناد رسمی را آنلاین ارائه داد، و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفتر سردفتر نیست. چند سال پیش، این امر تقریباً یک رویا بود. لغو انحصار دولتی و اجازه دادن به بخش خصوصی، رقابت سالمی را به وجود آورده است. کسانی که به این موضوع شک داشتند و تصور میکردند که بخش خصوصی به معنی کلاهبرداران است، نگرانی هایشان بیاساس از آب درآمد. اگر چه ممکن است برخی سردفتران با اهدافی ناخوشایند وجود داشته باشند، اما سیستم الکترونیکی در حال فعالیت است که این امکان را به آنها نمیدهد.
البته هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. بهبود سیستم، پاکسازی از کلاهبرداران، نزدیکتر کردن سردفتران به مردم، افزایش کیفیت خدمات، و بهکارگیری تکنولوژیهای مدرن، که امیدوارم انجمن سردفتران ازبکستان در این زمینه موفق باشد.
براساس این گزارش، سال ۲۰۱۹، رئیسجمهور ازبکستان در تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۱۹، در مورد اصلاح اساسی سیستم دفاتر اسناد رسمی در ازبکستان دستورالعملهایی را صادر کرد. این فرمان منجر به تاسیس انجمن سردفتری ازبکستان در ۲۲ ژانویه ۲۰۲۰ شد. هدف اصلی این انجمن، حمایت همه جانبه از سردفتران فعال و قانونی، تشویق سردفترانی که خدمات حقوقی با کیفیت بالا به مردم ارائه میدهند و به قوانین و مقررات پایبند هستند، و ارتقای تصویر کشور ازبکستان در حوزه سردفتری از طریق صادرات تجربیات ازبکستان به خارج از کشور است.