×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
اصلانی: ضرورت پیوند عرصه حقوقی با عصر دیجیتال | افزایش خدمات غیرحضوری دفاتر به مردم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، «محمدرضا اصلانی» نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در ویژه برنامه «فرگاه» با محوریت سکوی خدمات ثبتی کاتب که روز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه روی آنتن شبکه یک سیما رفت، درباره ضرورت پیوند عرصه حقوقی و توسعه فناوری اظهار کرد: عصر حاضر، عصر فناوری و دیجیتال است و همه حوزه ها و فعالیت ها متناسب با پیشرفت فناوری به سرعت در حال رشد و توسعه هستند، درواقع ناگزیر هستند خود را با فناوری همسو و همگام کنند در غیر این صورت قطعا به سمت نابودی و فنا پیش خواهند رفت.اتفاقی که برای بسیاری از شرکت های بزرگ در سطح دنیا هم رخ داده و در این مسیر هیچ حوزه ای مستثنا نیست، همه عرصه ها از جمله حقوقی بویژه حوزه ثبتی و سردفتری باید به سمت فناوری های نوین حرکت کرده و خدمات خود را به شکل آنلاین، اینترنتی و حتی الامکان غیرحضوری به مردم ارائه دهند تا هم بقای تشکیلات تضمین شود و هم میزان رضایتمندی مردم و استقبال از سند رسمی بالاتر رود.

وی افزود: در کشور ما خیلی از سازمان ها و ارگان ها به این سمت رفتند و خدمات را به صورت آنلاین و اینترنتی و تا حدودی هم غیرحضوری عرضه می کنند. اما در عرصه ثبتی و سردفتری کشور انشالله قرار است اتفاقات بهتری رقم خورده و بیشتر و ملموس تر باشد.

نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در رابطه با جایگاه فناوری از دیرباز تا اکنون در حوزه دفاتر اسناد رسمی گفت: در دفاتر اسناد رسمی قبل از سال ۱۳۹۲، دفاتر کاملا به شکل سنتی فعالیت کرده و اداره می شدند، بعد از این سال، تقریبا شهریور ماه بود که با بکارگیری سامانه ثبت آنی یا سامانه ثبت الکترونیک اسناد در دفاتر اسنادرسمی، حرکت خوبی آغاز شد و همه دفاتر در یک سیستم واحد اسناد خود را تنظیم کردند و کماکان هم در این سامانه خدمات خود را به مردم ارائه می دهند.

اصلانی تصریح کرد: واقعیت این است که سیستم و نسخه فعلی برای پاسخگویی به نیازهای مردم بویژه آن بخشی که به صورت غیرحضوری قرار است خدمات رسانی به مردم کند، کافی نیست. به همین منظور هیات مدیره کانون از چند سال قبل توجه ویژه ای به حوزه فناوری داشت و اهداف مهمی همچون سرمایه گذاری، حفظ و بقای دفاتر اسناد رسمی، سرعت در ارائه خدمات، افزایش ضریب اطمینان سند تنظیمی، افزایش میزان رضایتمندی مردم را دنبال می کرد و همچنان هم این اهداف را دنبال می کند.

وی در پاسخ به این سوال که خدمات غیرحضوری سکوی دیجیتال ثبتی در آینده به چه صورت خواهد بود و چه امکاناتی را برای مردم فراهم خواهد کرد؟ گفت: در حال حاضر شیوه نامه ای تحت عنوان شیوه نامه ارائه خدمات غیرحضوری تهیه شده که مقرر هست تا به موجب آن، مرحله به مرحله در واقع به تدریچ با توجه به درجه اهمیت اسناد، تمامی فرآیند یک خدمت یا بخشی از آن را به صورت غیرحضوری به مردم ارائه دهیم. به این صورت که مردم می توانند برخی از خدمات را صفر تا صد به صورت غیرحضوری از طریق این سکو دریافت کنند و در باقی موارد حداقل بخشی از فرآیند را به صورت غیرحضوری انجام دهند.

https://notary-news.ir/wp-content/uploads/2024/05/خندانی-با-کیفیت_۲٫mp4

 

 

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد