×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
بابایی در ژنو: اولویت ایران، نهایی کردن اسناد الزام آور در زمینه دانش سنتی، منابع ژنتیک و فولکلور است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، شصت و سومین نشست سالانه مجمع عمومی کشور‌های عضو وایپو با حضور هئیت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به ریاست حسن بابایی، معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و قرائت بیانیه عمومی کشورمان توسط وی آغاز به کار کرد.

حسن بابایی در این نشست با تشکر و قدردانی از اقدامات صورت گرفته توسط سازمان جهانی مالکیت فکری در یک سال گذشته بیان داشت: ما در طول یک سال گذشته، اقدامات مؤثری را در جهت اجرای سیاست‌های مالکیت فکری انجام داده‌ایم که از آن جمله می توان به اتصال به سیستم e-filing مادرید، نهایی نمودن مراحل تصویب قانون جدید حمایت از مالکیت صنعتی متناسب با الزامات بین المللی با هدف رفع خلاءهای موجود، ایجاد پنجره تجاری سازی اختراعات با همکاری سازمان های ذیربط داخلی، و تعریف و اجرای پروژه‌های مشترک با وایپو از جمله دوره مدرسه تابستانه وایپو و پروژه «توانمندسازی محیط مالکیت فکری به منظور تقویت رقابت‌پذیری کسب و کار از طریق برند و طرح» اشاره نمود.

وی همچنین با اشاره به تحریم‌های اقتصادی ظالمانه علیه کشور، اظهار کرد: این اقدامات غیرانسانی و غیرقانونی، همچنان مانع از نقل و انتقالات بانکی میان ایران و وایپو گردیده است، به شکلی که افراد حقیقی، شرکت ها، مخترعین و صاحبان دارائی های فکری کشورمان را در بهره مندی از خدمات بین المللی وایپو از طریق سیستم های مادرید، لیسبون و PCT دچار مشکل نموده است. ما انتظار داریم وایپو با اقدام سریع و مناسب، زمینه بهره‌مندی کامل این افراد از حقوق مالکیت فکری‌شان را فراهم نماید.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران اهمیت خاصی برای اجرای موثر دستور کار توسعه وایپو و تبدیل آن به یک جریان اصلی در وایپو قائل است، تاکید کرد: نظام مالکیت فکری توسعه محور، متوازن، موثر، پویا و فراگیر می تواند به توسعه نوآوری، تجاری سازی مالکیت فکری، ایجاد اشتغال و در نتیجه رشد سرمایه گذاری و اقتصاد پایدار کشورهای عضو کمک شایانی کند.

معاون رییس قوه قضاییه با اشاره به مذاکرات جاری در حوزه های هنجار ساز در وایپو، گفت: یکی از اولویت های جمهوری اسلامی ایران، نهایی نمودن هرچه سریع تر اسناد الزام آور در زمینه دانش سنتی، منابع ژنتیک و فولکلور (IGC) می باشد و از تمامی کشورهای عضو انتظار می‌رود تا با اراده سیاسی و حسن نیت، رویکردی سازنده برای برگزاری کنفرانس دیپلماتیک و حل و فصل مسائل باقی مانده اتخاذ نمایند.

بابایی تاکید کرد: ما نگرانی شدید خود را از سیاسی شدن وایپو به عنوان یک آژانس تخصصی ملل متحد اظهار می کنیم. وایپو باید بر کار ویژه اصلی خود، یعنی توسعه حقوق مالکیت معنوی موثر و متوازن متمرکز شود که نوآوری و خلاقیت را برای همه به ارمغان بیاورد. وایپو باید از طرح مسایل سیاسی که مأموریت ویژه سازمان را به مخاطره می اندازد و توانایی سازمان رابرای نیل به اهدافش متأثر می سازد خودداری نماید.

لازم به ذکر است، مجمع عمومی سازمان جهانی مالکیت فکری هر ساله با حضور تمامی کشور‌های عضو این سازمان و با هدف تصمیم گیری و سیاست گذاری در خصوص مسائل مهم جهانی حوزه مالکیت معنوی برگزار می‌گردد و عالی‌ترین مقام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان متولی اصلی امور مالکیت فکری در کشور و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی در این نشست‌ها حضور می‌یابند.

بر اساس این گزارش سازمان جهانی مالکیت معنوی (World Intellectual Property Organization) WIPO یکی از ۱۵ آژانس تَخَصُصی سازمان ملل است. وایپو با اِمضای توافقنامه‌ای در استکهلم در سال ۱۹۶۷ «برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حِمایت از مالکیت معنوی در جهان» تأسیس شد. وایپو هم‌اکنون ۱۹۳ کشور عضو دارد و ۲۴ معاهدهٔ بین‌المللی را مدیریت می‌کند و مَقَر آن در ژنو، سوئیس قرار دارد. مدیر کُل کنونی وایپو دارِن تَنگ است که در ۸ می ۲۰۲۰ به این سِمت منصوب شد. .جزایر کوک، کیریباتی، جزایر مارشال، ایالات فدرال میکرونزی، نائورو، نیووی، پالائو، جزایر سلیمان، تووالو، وانواتو و کشورهای به رَسمیت شناخته‌نشده در وایپو عضو نیستند و کشور فلسطین وضعیَت ناظر دارد.

 

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد