به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، “سید ستار هاشمی” معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت و املاک کشور، “فرنام” دبیر کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، “علیرضا سلیمی” مدیر فناوری کانون سردفتران و دفتریاران به همراه جمعی از مهندسان فناوری سازمان ثبت از چند دفترخانه تهران با هدف بررسی بازخورد و نحوه اجرای «احراز هویت دو عاملی» و «خدمت رسانی به ارباب رجوع» به شکل سرزده بازدید کردند.
هاشمی در جریان بازدید از دفترخانه ها گفت: طرح «احراز هویت دو مرحله ای و تصدیق الکترونیکی» که با محوریت معاونت فناوری سازمان در سامانه الکترونیک اسناد ثبتی ایجاد شد، پیش از اینکه در تهران اجرایی شود به شکل پایلوت در برخی استان ها ازجمله زنجان به شکل آزمایشی راه اندازی شد. این طرح از بهمن ماه ۱۴۰۱ هم در استان تهران آغاز به کار کرد.
وی افزود: هدف ما از این بازدید، پس ازعملیاتی شدن احراز هویت دو عامله که یکی از ابزارهای جلوگیری از فروش مال غیر و جعل و کلاهبرداری اسناد است، گرفتن بازخورد از سردفتران و ارباب رجوع درمورد این تبصره است و اینکه بینیم کار مردم چگونه انجام می شود؟
براساس این گزارش، در این بازدید، سردفتران، مسئله اصلی در روند خدمات ثبتی، به ویژه خدمت احراز هویت دو عاملی را قطعی سیستم قضایی (سامانه ثنا)، سرعت شبکه ای (اینترنت)پائین، تغییر شماره تلفن متقاضیان، عدم آنتن دهی در برخی دفترخانه ها اعلام کردند. به گفته سردفتران، در اغلب موارد، رسیدگی به ارباب رجوع هایی که دارای گوشی های غیرهوشمند هستند، افراد بیسواد و سالمند زمان بیشتری می طلبد و طبیعی است که قدری معطلی در ارائه خدمات وجود داشته باشد.
هاشمی پس از استماع سخنان سردفتران درباره مشکل قطع و وصل شدن سامانه ها، گفت: بیشتر مشکلات و قطعی ها خارج از سازمان ثبت و در سامانه ثنا است اما بیشتر شکایت ها از ما میشود، برای حل این مشکل باید پنلی طراحی کنیم که در اختیار سران دفاتر سراسر کشور قرار داده شود، آن ها مشکل قطعی سامانه را هر لحظه کنترل کنند تا بدانیم علت آن مربوط به سامانه ثنا است، یا مربوط به سامانه ثبت احوال و یا ثبت اسناد و برای آن چاره ای بیندیشیم.
فرنام دبیر کمیسیون اصل نود مجلس هم در این بازدید با تاکید بر اطلاع رسانی دفاتر و ضرورت رضایت ارباب رجوع گفت: در زنجان به عنوان استان پایلوت برای احراز هویت دو عاملی هم ضعف اطلاع رسانی وجود داشت. ارباب رجوع پیش از مراجعه به دفاتر اسناد رسمی باید از روند کار و نحوه خدمات و مراحل کار اطلاع داشته باشد. در بورد های دفترخانه ها حتما باید اطلاع رسانی شود، برنامه تبلیغی از سوی رسانه ملی برای آگاهی عموم مردم تهیه و منتشر شود. اگر لازم باشد ما هم می توانیم با صدا و سیما وارد رایزنی شویم.
دبیر کمیسیون اصل نود مجلس هم پیشنهاد کرد در پنل فناوری به سردفتران دسترسی دهید تا اطلاع رسانی کنند و اشکالات را به شما منتقل کنند، مشکلات مرتبط با خودتان را شما حل کنید و اگر به وزارت ارتباطات مربوط است ما به آن ها اطلاع دهیم. هم اکنون سردفتران در بسیاری از این موارد ابهام دارند.
هاشمی در پایان بازدید از ارتقاء زیرساخت فیبر نوری ویژه دفترخانه ها خبر داد و افزود: یکی از برنامه های حوزه فناوری سازمان ثبت در سال ۱۴۰۲، تهیه زیرساخت فیبر نوری در بستر مخابرات برای افزایش سرعت اینترنت در دفترخانه ها است. زیرساخت آن از طریق مخابرات ایران با هماهنگی وزارت ارتباطات تامین می شود. دفاتر اسناد رسمی که در حوزه تنظیم سند فعال هستند، با توجه به حجم تنظیم سند از این امکان برخوردار می شوند. این اقدام توجیه اقتصادی داشته و مردم هم راضی تر هستند و بیشتر مراجعه می کنند.
در نهایت مقرر شد با هماهنگی با مراجع ذی مدخل در این خصوص از جمله فناوری قوه قضائیه، وزارت ارتباطات، سامانه ثبت، مشکلات موجود در جهت اجرای این برنامه حل و اقدامات لازم انجام شود تا سران دفاتر و مراجعین با کمترین مشکل فرآیندهای الکترونیک را انجام دهند.
یک پاسخ
لطفاً در تخصیص اینترنت پرسرعت ویژه ،رعایت عدالت و برابری را لحاظ نمایید تا خدایی ناکرده شاهد بروز رانت خواری نباشیم .