×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
تقدیسی در «فرگاه»: کاهش شدید جعل اسناد و افزایش ضریب امنیتی در پلتفرم کاتب

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، ‌‌‌«علی تقدیسی» عضو هیات مدیره کانون در ویژه برنامه «فرگاه» با محوریت سکوی خدمات ثبتی کاتب که دوشنبه ۱۱ تیرماه از شبکه یک سیما پخش شد، در پاسخ به این سوال که برای همگام شدن با فناوری در حوزه دفاتر اسناد رسمی و امورات ثبتی چه راهی را در کانون در پیش گرفته اید؟ اظهار کرد: با توجه به اینکه تنظیم اسناد مردم و تثبیت مالکیت آن ها در همه زمینه ها اعم از عقود یا ایقاعات یکی از امور مهم و حساس بوده و باعث آرامش، امنیت قضایی و  انتظام حقوقی جامعه است، بنابراین مجهز و مسلح شدن دفاتر اسناد رسمی به علم و دانش روز برای تثبیت این مالکیت مهم، لازم و ضرروی به نظر می رسید.
وی با بیان اینکه کانون سردفتران و دفتریاران از سال های پیش در جهت پیشرفت روزانه و سریع علوم بویژه علوم دیجیتال، برای ورود به این حوزه اقدامات خود را آغاز کرده است، گفت: اخیرا با ایجاد و تهیه پلتفرم کاتب، زمینه ثبت اسناد و ارائه کلیه خدمات مربوط به دفاتر اسناد رسمی و خدمات ثبتی از طریق این پلتفرم فراهم شده است که انشالله به تدریج تمامی خدمات مرتبط به تنظیم و ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی و بخشی از خدمات مربوط به املاک در این سامانه ارائه خواهد شد.
تقدیسی در پاسخ به این سوال که نقش سکو در ارتقای امنیت تنظیم اسناد چقدر است؟ بیان کرد: همانطور که مستحضر هستید و مردم با توجه به مراجعات به دفاتر از آن مطلع هستند، یکی از مهمترین وظایف سردفتر که در قانون ثبت هم تصریح شده احراز هویت است.
وی با اشاره به امکان جعل در اسناد و ضرورت افزایش امنیت در فرآیند احراز هویت افزود: احراز هویت با شناسنامه و کارت ملی وظیفه سردفتران است، آن ها ابتدا کار احراز هویت را انجام داده و سپس اقدام به انتقال و یا تنظیم سند و ثبت آن می کنند. با پیشرفت علوم الکترونیک و دیجیتال امکان جعل بسیار پیشرفته هم به وجود آمده به همین علت ممکن است سردفتر متوجه جعل نشود چرا که او کارشناس جعل نیست و مسئول احراز هویت است.
عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه فرآیند ثبت الکترونیک اسناد امکان جعل را به شدت کاهش داده است، ادامه داد: به طور قطع پیشرفت در حوزه تکنولوژی باعث می شود تا تشخیص اصالت اسناد هم به تبع آن پیچیده و دشوار شده و اسنادی تنظیم شود که بعدها گرفتاری هایی در حقوق افراد و جامعه ایجاد کند. بنابراین احراز هویت الکترونیک و دیجیتال از طریق وارد شدن سردفتر به سامانه شخصی خود و اتصال به سامانه ثبت احوال، کلیه اطلاعات، مشخصات و حتی تصویر شخص مراجعه کننده را شناسایی و مشاهده کند. این امکان باعث کاهش شدید جعل می شود. هم اکنون هم که در حال اجرا است درصد جعل به شدت پایین آمده است. حتی ممکن است با بکارگیری امکانات جامع و قابلیت به روزرسانی پلتفرم کاتب این امکان حتی به صفر درصد هم برسد.
 وی درباره قابلیت تشخیص اصالت مدارک و مستندات مراجعین به دفاتر اسنادرسمی از سوی پلتفرم کاتب گفت: تشخیص اصالت اسناد و مدارکی که از سوی مراجعین به دفترخانه ارائه می شود و مستند تنظیم سند قرار می گیرد از جمله خود سند مالکیت از جهت بازداشتی نبودن، ممنوع المعامله نبودن اشخاص و متعاملین، جعلی نبودن سند از طریق بستر الکترونیک وجود دارد. دسترسی سردفتران به اطلاعات اصلی این اطمینان را می دهد که هیچ دخالت دستی در این فرایند وجود نداشته و درجه امنیت اسناد بالا برود.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد