×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
توصیه سخنران سردفتر در خطبه نمازجمعه سنندج؛ کتابت و ثبت سند رسمی اسناد واجب است نه مستحب

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، احمد ازغ بعنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه در مسجد قبای سنندج با گرامیداشت فرارسیدن هفته قضائیه و تبریک این هفته به افرادی که در راستای برقراری عدل و عدالت تلاش می کنند، با تلاوت فرازی از آیه ۲۸۲ سوره بقره به عنوان طولانی ترین آیه قرآن، گفت: این آیه نشانه جامعیت و عظمت اسلام و قرآن است و صحبت از مباحث عقیدتی و قصه و داستان نیست بلکه صحبت از مباحث مهم زندگی اجتماعی و حقوقی انسان، تشکیل حکومت مدنی، تعامل انسان ها با یکدیگر و بحث معاملات است.

وی افزود: این آیه شریفه که نشانه محوریت و عظمت شریعت اسلام است مبحثی است که در حقوق مدنی غرب یافت نمی شود.خداوند در این آیه می فرمایند ای ایمانداران اگر معامله ای انجام دادید، کتابت کنید به شفاهی اکتفا نکنید تنبلی به خرج ندهید حتی اگر اعتماد به یکدیگر دارید، تا در آینده اختلاف پیش نیامده و به یکدیگر شک و شبهه پیدا نکنید.

ازغ با بیان شرایط معامله ای که خیر و برکت در آن است تاکید کرد: قرآن می فرماید هر معامله که انجام می شود نیاز به کتابت و شاهد دارد و شخص ثالثی باید معامله را بنویسد حتی اگر طرفین سواد داشته باشند و شاهد باید آگاه و آشنا به مسائل حقوقی بوده و به متعاملین تفهیم نماید. شخصی که معامله را تنظیم می کند باید آگاه به مسائل حقوقی بوده و وصف عدالت و انصاف داشته باشد.

لذا باید کار به اهلش سپرده شود‌.در جامعه اسلامی امر کتابت باید به کسانی سپرده شود که عقود مردم را بطور صحیح ثبت کنند. برداشت بعضی از مفسران بزرگ مانند شیخ محد عبده، رشید رضا و دیگران از این آیه این است که کتابت و ثبت سند رسمی اسناد واجب است نه مستحب و این آیه یک دستور و قاعده شرعی است که بر اساس آن باید دولت ها مراکزی برای ثبت رسمی اسناد تشکیل دهند که همان دفاتر اسناد رسمی است.

در حال حاضر دفاتر اسناد رسمی توسط اشخاص متبحر اداره شده و نظارت و بازرسی بر آنها وجود دارد. دفاتر سطح استان از پاک ترین دفاتر در سطح کشور بوده و نه فقط امور مربوط به خرید و فروش بلکه تمامی اعمال حقوقی را انجام داده و مشاوره حقوقی رایگان نیز ارائه می دهند.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد