«یحیی بابایی» در گفتوگو با ویژه نامه کانون سردفتران و دفتریاران درباره استفاده از پلتفرم ویژه خدمات دفاتر اسناد رسمی اظهار کرد: توسعه فناوری دفاتر و سامانه های مرتبط با دفاتر اسناد رسمی و سازمان ثبت باید با توجه به اقتضائات روز صورت گیرد و از ایجاد تشکیلات موازی و محدود کننده اختیارات دفاتر پرهیز شود.
وی درباره برون سپاری ها به دفاتر اسناد رسمی افزود: انجام امور دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، تنظیم مبایعه نامه های املاک و خودرو، امورشبه قضایی از قبیل تحریر و تقسیم ترکه و صدور گواهی حصر وراثت، داوری و میانجیگری، نصب امین و قیم از جمله امور قابل واسپاری به دفاتر است.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان زنجان درباره ضرورت اصلاح و بروز رسانی قوانین قدیمی گذشته دفاتر اسناد رسمی، گفت: اگر قانونگذار بودم اصلاح قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و تصویب قوانین مرتبط با تقسیم عادلانه کلیه اسناد اعم از دولتی و خصوصی و شرکت های تعاونی مسکن بین دفاتر اسناد رسمی را در دستور کار قرار می دادم، حذف قوانین متعارض، ناسخ و منسوخ و تحصیل تنظیم اسناد از قبیل حذف استعلامات زاید و زمان بر از دفاتر اسناد رسمی می تواند راهگشا باشد.
بابایی در رابطه با توسعه فناوری و استفاده از پلتفرم ها در حوزه کاری دفاتر اسناد رسمی گفت: فناوری لازمه و اقتضاء زندگی در جامعه امروزی است و هیچ صنف و گروهی نمی تواند از آن گریزان باشد.
وی درباره ضرورت توسعه سند رسمی پیشنهاد کرد: باید مطالعه تطبیقی درخصوص فعالیت و اختیارات دفاتر اسناد رسمی با سایر کشورها و اصلاح روش ها و اعمال تغییرات لازم برای توسعه سند رسمی در کشور انجام شود.گنجاندن برنامه های حقوقی، ثبتی و اهمیت اسناد رسمی در محتوای کتاب های درسی به منظور گسترش آشنایی عموم با امور حقوقی، تسهیل در تنظیم اسناد با حذف استعلامات زاید، دست و پا گیر و برخط کردن صدور پاسخ استعلامات دستگاه های مربوط با ایجاد سامانه یکپارچه جهت اخذ استعلامات، حمایت و اعتبار بخشیدن به اسناد رسمی در تمامی قوای حاکم با حذف اسناد عادی و تبلیغ در رسانه ها می تواند موثر واقع شود.
*تعداد دفاتر اسناد رسمی استان : ۸۹
*تعداد سردفتر و دفتریار : تعداد ۷۹ نفر سردفتر و ۷۱ نفر دفتریار
*بیشترین اسناد تنظیمی استان: وکالت و تعهدات و اسناد غیر مالی
*تاریخ تشکیل و فعالیت کانون: سال ۱۳۹۶