×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
حق نداریم قانونی داشته باشیم که سند رسمی را باطل کند| دفاتر اسناد رسمی وجاهت قضایی دارند

لطف الله سیاهکلی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، با استقبال از طرح الزام به ثبت سند رسمی گفت: سند رسمی می تواند بسیاری از بحران‌های حقوقی و قضایی را ساماندهی کند، پرونده های قضایی را به شدت کاهش دهد و تکلیف معاملات ملکی را روشن کند.

بنابر این طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول که تکیف سند املاک را روشن می کند، باید هرچه سریعتر تصویب و برای اجرا ابلاغ شود.

وی با تاکید بر اینکه در هر موضوعی باید از یک مقطعی یک قانون حرف آخر را بزند گفت: در حوزه مالکیت، ثبت سند رسمی باید حرف آخر را بزند اما با کمال تاسف چنین اتفاقی رخ نمی دهد و همچنان شاهد رویکردهای چند گانه در معاملات املاک هستیم که بسیاری از آنها ارزش چندانی ندارد.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از رویکردهای سلیقه ای، فاصله گرفتن از قوانین محکم و رفتن به سمت معاملات حاشیه ساز گفت: در شرایطی که می توان در معاملات از سند رسمی استفاده کرد تا تکلیف خریدار و فروشنده مشخص شود، اصرار بر عرف‌هایی می شود که حاشیه ساز است.

وی با انتقاد از اصرار بر قوانین مساله ساز و چالش آفرین گفت: از یک سو سند رسمی تنظیم می کنیم تا تکلیف ملک، خریدار و فروشنده مشخص شود و از سوی دیگر قانونی می نویسیم که اگر مدعی و معارض دو شاهد آورد، می تواند حتی یک سند را باطل کند.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یک جایی یک چیزی باید حرف آخر را بزند گفت: امروزه دیگر کدخدا و ریش سفید معنا و مفهوم ندارد زیرا قوانین محکمی داریم که تکلیف را روشن می کند و احدی حق ندارد زیر آن بزند یا اما و اگر بیاورد.

وی سند رسمی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود را ملاک اصلی دانست و گفت: هنگامی که قانون‌گذار تشخیص داده برای حل چالش های جدی باید سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود، هیچ دلیلی ندارد برای بی اعتبار کردن سند رسمی، بند یا تبصره بیاوریم.

سیاهکلی با ابراز تاسف از اینکه امروزه برای بی ارزش کردن سند ملکی، قولنامه و شاهد می‌آورند گفت: متاسفانه در برخی موارد با استناد به ۲ شاهد و قولنامه هایی که دست به دست چرخیده، در مراجع قضایی طرح دعوا می کنند تا ارزش سند منگوله دار را زیر سوال ببرند.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نمی توان ارزش سند رسمی را زیر سوال برد گفت: هنگامی که سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد، قانون حامی این سند است و هیچ کس نمی‌‌تواند اعتبار این سند را زیر سوال ببرد.

نماینده قزوین در مجلس با تاکید بر اینکه مالکیت فردی که سند رسمی داشته باشد، برای قانون محترم و شناخته شده است گفت: اگر قرار است هر اتفاقی برای بی ارزش شدن مالکیت رخ بدهد، باید قبل از تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی باشد و پس از تنظیم سند به هیچ عنوان نمی‌توان منکر آن شد مگر آنکه مصداق کلاهبرداری آشکار و قابل اثبات باشد که در آن صورت هم ارزش سند رسمی خدشه دار نمی شود بلکه فرد کلاهبردار زیر سوال و بازخواست است.

وی با انتقاد شدید از رویکردهای دوگانه ای که از سوی دستگاههای اجرایی صورت می گیرد گفت: قبل از آنکه سندی در دفتر اسناد رسمی تنظیم و به نفع کسی صادر شود، باید برای آن شرایط تعیین شود و قبل از ثبت رسمی اسناد و مدارک مورد نیاز را مشخص و دریافت کنند.

سیاهکلی با ابراز تاسف از اینکه در برخی موارد شاهد هستیم فردی برای زمینی سند رسمی گرفته اما یک باره معارض دولتی پیدا می کند گفت: بارها شاهد بوده ایم که فردی تمام مراحل قانونی را طی کرده و سند رسمی دریافت کرده اما یک باره منابع طبیعی، اوقاف یا دستگاههای دیگر مدعی می‌‌شوند و اصرار بر بی ارزش کردن سند رسمی دارند.

وی با تاکید بر اینکه وقتی سندی رسمی صادر شد، هیچ دستگاه یا اداره‌ای نباید حق ابطال آن را داشته باشد گفت: این چه بازی است که اوقاف، منابع طبیعی، جنگل بانی، جهاد کشاورزی یا دیگر دستگاهها یک باره معارض زمینی می شوند که سند رسمی دارد. قرار نیست اوقاف، جنگلبانی، منابع طبیعی یا هر دستگاه دیگری با استناد به قدرتی که دارد، سند رسمی را زیر سوال ببرد.

وی با اشاره به طرح الزام به ثبت سند رسمی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و در انتظار تایید نهایی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و ابلاغ برای اجراست گفت: وقتی سندی بر اساس قانون رسمی کشور صادر شد، معنا ندارد بند یا تبصره ای داشته باشد که اگر اوقاف یک زمان ثابت کرد که اینجا وقف بوده، سند باطل شود.

سیاهکلی با تاکید بر اینکه حق نداریم قانونی داشته باشیم که سند رسمی را باطل کند گفت: سند رسمی باید به اندازه‌ای اهمیت و ارزش داشته باشد که هیچ کس به خودش جرات ندهد آن را زیر سوال ببرد.

وی خطاب به مسوولان هشدار داد هنگام تنظیم سند رسمی نهایت دقت و بررسی دقیق را به عمل آورند و گفت: مسیر بررسی و تنظیم سند رسمی باید آنقدر دقیق و سخت گیرانه باشد که وقتی سند از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صادر شد، هیچ احدی جرات زیر سوال بردن آن را نداشته باشد.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، قوه مجریه و نظام باید حامی و مدافع سند رسمی باشند گفت: سند رسمی باید تحت حمایت دولت و نظام جمهوری اسلامی باشد و هیچ احدی تحت هیچ شرایطی نباید بتواند سند رسمی را باطل کند.

وی با تاکید بر اینکه باید به جایی برسیم که سند رسمی حرف آخر را بزند و همه مطیع آن باشند گفت: هنوز به اهمیت سند رسمی پی نبرده ایم و به همین خاطر است که سند عادی و قولنامه همچنان ارزش دارد.

سیاهکلی با ابراز تاسف از اینکه هنوز درک درستی از سند رسمی و جایگاه آن وجود ندارد گفت: باید برای تنظیم سند دقیق و سختگیرانه عمل کرد و به نوعی رفتار شود که سند رسمی جایگاه واقعی خودش را داشته باشد به نوعی که حرف آخر را بزند.

وی از مسوولان خواست به سند رسمی کشورمان اعتبار عالی دهند چراکه روندی که برای ثبت سند طی می شود، به اندازه‌ای دقیق و جدی است که می تواند ملاک معامله بدون نگرانی خریدار و فروشنده باشد.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی در خصوص حاشیه سازی هایی که برای دفاتر اسناد رسمی صورت می گیرد گفت: وجاهت دفاتر اسناد رسمی بر اساس مجوزی است که دستگاه قضا صادر کرده و اگر ایرادی وجود دارد باید مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد و تا زمانی که از سوی دستگاههای ناظر مانند سازمان ثبت بر عملکرد دفاتر دارد، ایرادی گرفته نشده، نمی توان آن را زیر سوال برد.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد