حیدری‌پاک در «فرگاه»: ابزارهای فناوری اطلاعات نمی تواند جایگزین سردفتر شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، «سعید حیدری پاک» عضو شورای فناوری اطلاعات کانون در ویژه برنامه «فرگاه» با محوریت سکوی خدمات ثبتی «کاتب» که دوشنبه ۱۸ تیرماه از شبکه یک سیما پخش شد، درباره روند پیشرفت تحولات فناوری در عصر زندگی امروز اظهار کرد: سرعت تحولات فناوری در سال های اخیر به طور چشمگیری در زندگی ما تاثیر گذاشته است، به طور مثال در بورس و بازار سرمایه یا بانک ها استفاده از اپلیکیشن ها، سامانه های الکترونیکی، شکل مرسومی شده که این موضوع در امور حقوقی هم تاثیر خود را گذاشته و راه خود را باز کرده است، اینگونه که ما شاهد انقلاب فناوری جهانی هستیم که آن را با نام انقلاب فناوری اطلاعات می شناسیم. تاثیراتی که این روند در زندگی ما و تمام حوزه های کاری گذاشته، غیرقابل انکار است.

عضو شورای فناوری کانون سردفتران و دفتریاران تاکید کرد: اپلیکیشن ها تاثیرات چشمگیری در زندگی امروز ما بویژه در حوزه روابط حقوقی مردم و حوزه اسناد و املاک دارند.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه در راستای اجرایی شدن سکوی دیجیتال خدمات ثبتی، عبارت “اکوسیستم ثبتی” بسیار به گوش می رسد، این عبارت به چه معنا است؟ گفت: این عبارت شامل سازمان، ادارات ثبت، دفاتر اسناد رسمی، سیستم ها و فرایندهایی است که در زمینه ثبت اسناد رسمی، ثبت املاک، ثبت شرکت ها و مالکیت معنوی فعالیت می کنند. این اکوسیستم نقش بسیار زیادی در حمایت از امور حقوقی، تجاری و اقتصادی کشور و مردم دارد. در واقع ارتباطات متقابلی که بین این موضوعات مثل ثبت شرکت ها، اسناد و املاک با سازمان ها و شهروندان پیش می آید را یک اپلیکیشن ثابت و یک راهکار یکپارچه می تواند بهبود بخشد و این سکوی دیجیتال یکپارچه ثبتی (کاتب) می تواند این اکوسیستم را در بهبود فرایندها و خدماتی که به شهروندان و سازمان ها ارائه می دهد، کمک کند.

حیدری پاک در پاسخ به اینکه آیا الکترونیکی کردن فرایند ثبتی می تواند به اعتماد عمومی خدشه وارد کند؟ افزود: خیر. مرجع اعتماد عمومی سردفتر اسناد رسمی است. به یقین در حال حاضر ابزارهای فناوری اطلاعات نمی تواند جایگزین سردفتر شود، دیجیتالی کردن تمام فرایندها همچنان سردفتر را در انتهای کار برای تعیین صحت فرایند یا عدم صحت آن نیاز دارد، بنابراین یک شخص به نام سردفتر لازم است تا فرایند کار را تایید کند، پس هنوز مرجع اعتماد عمومی سردفتر اسنادرسمی است. در پایان فرایند ما به این شخص برای تایید اسناد احتیاج داریم. گرچه ابزارهای دیجیتال برای تسهیل این امور استفاده می شود.

 

 

 

لینک کوتاه

https://notary-news.ir/?p=75253

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *