×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
خندانی: خدمات دفاتر اسناد رسمی مجازی می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، «علی خندانی» رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اظهار کرد: خدماتی که دفاتر اسناد رسمی تاکنون حضوری ارائه می‌کردند، مجازی می‌شود و مردم برای انجام اینگونه خدمات نیازی به رفت‌وآمد و مراجعه مکرر به دفاتر اسناد رسمی ندارند.

خندانی، با اشاره به لزوم ایجاد و خدمات رسانی به مردم از طریق پلتفرم کاتب، گفت: به تناسب پیشرفت علوم مخصوصا علوم فناوری در عرصه جهان و در کشور ما و همچنین لزوم ارائه خدمات جدیدتر با یک شکل نوین، لازم بود که تغییراتی را در ارائه خدمات دفاتر اسناد رسمی ایجاد کنیم.

وی افزود: قریب به ۱۰۰ سال است که دفاتر اسناد رسمی درحال خدمت‌رسانی به مردم هستند. در طول تاریخ نحوه ارائه خدمات متفاوت بوده اما در حال حاضر باتوجه به شکل گیری فناوری‌های نوین، لازم است که دفاتر اسناد رسمی هم مانند همه مشاغل، حرف و صنوفی که نحوه ارائه خدمات خود را به روز کردند، به شکل جدیدی و با استفاده از فناوری به مردم خدمت‌رسانی کنند. بنابراین کانون سردفتران و دفتریاران آغاز این تغییرات را کلید زد.

خندانی بیان کرد: در سند تحول قضائی که به امضا و توشیح ریاست محترم قوه قضائیه رسیده، موضوع الکترونیکی‌شدن ارائه خدمات در دستگاه قضایی به عنوان یک فرایند اصلی مورد تاکید قرار گرفته است. ما نیز در این راستا لازم بود اقداماتی را در حوزه دفاتر اسناد رسمی انجام دهیم. دفاتر اسناد رسمی از یک دهه قبل مسیر خود به سمت الکترونیکی شدن را آغاز و مراحل اولیه را طی کردند اما تصمیم بر این شد که این فرایند را گسترش داده و رو به پیشرفت ببریم.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به این سوال که با راه‌اندازی این اپلیکیشن چه اتفاقی برای جایگاه دفاتر اسناد رسمی خواهد افتاد، گفت: سردفتران و دفتریاران گرداننده کاتب هستند. اینکه احساس کنیم با وجود سکوی کاتب، در حوزه خدمات دفاتر اسناد رسمی اتفاق جدی قرار است رخ دهد و مردم خودشان شخصا این کار را انجام دهند؛ چنین چیزی نیست.

با کاتب جایگاه سردفتران تقویت خواهد شد

وی افزود: قطعا با کاتب جایگاه سردفتران تقویت خواهد شد. تنها نکته‌ای که وجود دارد، این است برخی از خدماتی که دفاتر اسناد رسمی تا الان به صورت حضوری ارائه می‌کردند، مجازی خواهد شد؛ البته لازم به ذکر است که آن دسته از خدماتی که قابلیت غیرحضوری شدن را دارد.

خندانی بیان کرد: این مجموعه با همراهی و همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران و دفتریاران ایجاد شده و ان‌شالله در آینده با همکاری همکاران ما در سراسر کشور به نتیجه و تحقق خواهد رسید.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اولین انتظار مجموعه کانون سردفتران و دفتریاران را به عنوان متولی و پیگیری کننده این برنامه، ارائه خدمات بیشتر ثبتی در حوزه دفاتر اسناد رسمی در این سکو نام برد و ادامه داد: با توجه به سیاست‌های کلی دستگاه قضایی و ریاست قوه قضائیه در راستای ارائه برون‌سپاری خدمات ثبتی به حوزه دفاتر اسناد رسمی، با رونمایی از این طرح که به زودی محقق خواهد شد، شاهد ارائه خدمات بیشتری از گذشته، همچون خدمات مربوط به ثبت شرکت‌ها، مالکیت‌معنوی، اجرای اسناد رسمی، صدور سند مالکیت و حتی در برخی از حوزه‌های املاک (قابل برون سپاری به دفاتر) خواهیم بود.

وی افزود: با تغییر روند تنظیم و ثبت اسناد رسمی، تغییری در راستی آزمایی، اعتبار بخشی و ایمن‌بودن اسناد ایجاد نمی‌شود، اما با توجه به اینکه اتفاقاتی که پس از اجرای طرح رخ می‌دهد جدید است، از مردم خواسته‌ شده همچون گذشته به سردفتران و قوه قضائیه اعتماد کنند. با این کار ما در راه بهداشت قضایی و اعتبار بخشی و اتقان به اسناد مردم قدم بر می‌داریم، بنابراین در اجرا و پیشرفت این مسیر کمک و همراهی مردم مهم است.

خندانی در پاسخ به این پرسش که آیا با راه‌اندازی این سکو جایگاه دفاتر اسناد رسمی تضعیف خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه در جریان از ابتدا تا انتهای اجرایی‌شدن سکوی کاتب هستم، به قاطعیت این موضوع را رد می‌کنم و خیال همه همکاران را راحت می‌کنم که چنین چیزی محقق نخواهد شد بلکه برعکس جایگاه سردفتر و مجموعه دفاتر اسناد رسمی با برون‌سپاری‌ها تقویت خواهد شد، حتی قرار است برون‌سپاری‌هایی از حوزه‌های دیگر کشور به دفاتر اسنادرسمی واگذار شود که نحوه و شکل اجرا از طریق سکوی کاتب خواهد بود.

خبرگزاری پانا

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد