×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
خندانی: قوه قضائیه مخالف تصویب بند یک الحاقی تبصره ۱۰ لایحه بودجه ۱۴۰۲ بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، در مراسم بزرگداشت خدمات ارزنده استاد صولت یاوری که در محل کانون سردفتران و دفتریاران اصفهان برگزار شد سیامک بهارلویی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان گفت: همدلی فوق‌العاده‌ای بین اداره ثبت و کانون سردفتران وجود دارد که این نتیجه تلاش کانون سردفتران کشور است. از کسانی که در این خصوص و با وجود تمام مصائبی که بر نهاد سردفتری وارد می‌شود، ما را یاری می‌کنند تشکر می‌کنم.

وی به جایگاه استاد صولت یاوری، پیشکسوت جامعه سردفتری نیز اشاره و اظهار کرد: این فرد به گردن تمام جامعه سردفتری کشور حق دارد و بدون مبالغه همه ما بر این موضوع اعتراف داریم. بعضی از آدم‌ها به عنوان و حرفه‌ای که در آن مشغول هستند افتخار و ارزش می‌دهند و استاد یاوری نیز با خدمات بزرگی که به جامعه سردفتری کرده است، ارزش این حرفه را ارتقا بخشید.

امیرمسعود مرادی باغبادرانی، رئیس سابق کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان هم در این مراسم با اشاره به مسئولیت‌پذیری والای استاد یاوری، اظهار کرد: پر کردن جای کسی با این ویژگی‌ها سخت است زیرا او در تمام سال‌های فعالیت خود با حسن نیت نسبت به همکاران، گوش شنوا داشت، اقدام به ارشاد دیگران نموده و در دادگاه از حق و انصاف دفاع می‌کرد.

وی سلامت در انجام کار را اولویت نخست استاد یاوری دانست و افزود: افرادی که در حرفه سردفتری ماندگار شده‌اند هیچ‌گاه سلامت کار را فدای امور زودگذر نکرده‌اند که این موضوع می‌تواند الگوی شایسته برای همه ما باشد.

مرادی ادامه داد: برخی افراد به خوبی نواقص و ضعف‌ها را بازگو می‌کنند اما در ارائه طریق چندان موفق عمل نمی‌کنند که این موضوع در استاد یاوری به شکل دیگری بروز داشت؛ او علاوه بر اینکه اهل مطالعه، کنکاش و تحقیق بود و ارائه طریق نیز می‌کرد؛ اگر اشکالی می‌دید راهکار نیز ارائه می‌داد که امیدواریم همچنان با نگاه نقادانه و دقیق خود و در اختیار قرار دادن تجاربی که دارد، به ارتقای نهاد سردفتری یاری رساند.

وی به مشکلات جاری جامعه سردفتری کشور نیز اشاره و اظهار کرد: در شرایطی قرار داریم که سلایق شخصی و رویه‌های من درآوردی جانشین قانون شده و نهاد سردفتری را به اینجا رسانده است که متاسفانه روابط حقوقی مردم را با فروش بلیت هواپیما همتراز قرار می‌دهند و فکر می‌کنند که می‌توان آن را با یک پلتفرم مدیریت کرد.

مرادی گفت: باید تمام جامعه سردفتران نسبت به اتفاقات پیرامون خود حساس بوده و نباید بی‌تفاوت باشیم؛ دینی که به عهده داریم و شخصیت اجتماعی که از این حرفه کسب کرده‌ایم ایجاب می‌کند که یک فدم آن را جلو ببریم تا چشم‌انداز خوبی در انتظار نهاد سردفتری باشد.

علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران هم در این مراسم با بیان اینکه کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان از قدیم بسیار پرتلاش، پیشقدم، پیگیر و مطالبه‌گر بوده است، گفت: تقدیر از پیشکسوتان در جامعه ما کمرنگ شده که امیدوارم این سنت تقدیر که اکنون در اصفهان اتفاق افتاده، در کانون‌ها و استان‌ها تکرار شود.

وی افزود: هنگام بررسی قانون دفاتر اسناد رسمی و ارائه طریق در اصلاح قانون زحمات زیادی صرف شد که بخش بزرگی از آن مرهون زحمات و تلاش‌های استاد یاوری بود. در تمام این سال‌ها تعداد آرای برگشته به استان که توسط آقای یاوری داده می‌شد، بسیار کم بود و اگر هم تغییر در آن رخ می‌داد براساس ماده ۳۷ و ۳۸ قانون مجازات اسلامی و با توجه به شرایط و سوابق انتظامی، بدون آنکه خدشه‌ای در رای نهایی ایجاد شود، تخفیف اعمال می‌شد.

وی اضافه کرد: به‌زودی ماده ۶۵ هم مورد بررسی جدی قرار می‌گیرد تا بتوان به وسیله آن برخورد با تخلفات سردفتران از بازرسی تا دیوان عدالت اداری را به‌صورت منسجم دید که نیاز داریم در این مسیر نیز از تجارب آقای یاوری و دیگر پیشکسوتان جامعه سردفتری بهره ببریم.

خندانی افزود: تعرفه جدید حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی کشور در تقریبا هشت مورد پرکاربرد با افزایش صددرصد همراه بوده که اگر منطقی عمل می‌کردند باید سه برابر می‌شد با این حال این موضوع به معنای ان نیست که سال آینده که نوبت چهار ساله ما برای تعرفه‌گذاری است به تعویق بیفتد.

وی با اشاره به مصوبه اخیر نمایندگان مجلس که در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایجه بودجه ۱۴۰۲، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه را مکلف کردند تا امکان ثبت تمامی اسناد قابل ثبت در دفاتر رسمی و ارائه خدمات قضایی را برای عموم اشخاص از طریق پلتفرم های بخش خصوصی به صورت آنی، غیرحضوری و خودکار فراهم کند، که مخالفت جامعه سردفتری کشور را با این موضوع اعلام کردیم.

خندانی ادامه داد: تلاش شد تا این مصوبه به سرانجام نرسد؛ حتی با هیئت رئیسه مجلس و قوه قضائیه هم گفتگو کردیم و اعلام کردیم که مخالف ماده الحاقی هستیم و حتی معاونت حقوقی قوه قضاییه با توجه به سیاست‌های کلی این قوه مخالفت خود را به‌طور کلی اعلام و ابراز داشت که هنوز آمادگی کافی برای تحقق این موضوع وجود ندارد. اما با اختلاف یک رای این بند الحاقی از مجلس رای آورد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: البته ما فرض می‌کنیم که این موضوع محقق شده است. بنابراین باید هوشمندسازی امور دفاتر را پیگیری کنیم تا به مرحله‌ای برسیم که همه اتفاقات به‌صورت الکترونیکی رخ دهد زیرا اگر با موج فناوری همراه نشویم، ما را حذف می‌کنند.

وی افزود: دیگر زمان آن گذشته که سردفتران بگویند ما فقط از ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر فعالیت داریم، اکنون باید دسترسی ۲۴ ساعته محقق شود تا خدمات ما حتی برای ایرانیان خارج از کشور هم ارائه شود.

خندانی افزود: سردفتران از ۸۰ سال پیش تاکنون صلاحیت‌های یکسانی دارند و باید به سمتی برویم که خدمات مختلف را توسط مجاری اسناد رسمی به مردم ارائه دهیم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند از خدمات حوزه سردفتری چشم‌پوشی کند و ریشه این نهاد حفظ خواهد شد، گفت: باید در راستای فناوری قدم برداریم تا در آینده به مشکلی برنخوریم. اسکن دفاتر یکی از این موضوعات است که خوشبختانه بدون کوچکترین لطمه به دفاتر، در بهمن‌ماه ثال جاری به پایان رسید.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: اگر این اتفاق زودتر رخ می‌داد، مشکلاتی که در واگذاری دفاتر ایجاد شده برای بازنشستگان به وجود آمده، ایجاد نمی‌شد.

خالقی، معاون سازمان ثبت اسناد رسمی استان اصفهان هم در این مراسم با بیان اینکه پیشکسوتان همچون درخت تناوری هستند که هرچه بیشتر عمر می‌کند ثمرات و تواضع آن‌ها بیشتر می‌شود، گفت: استاد یاوری با حلم و صبر سخت‌ترین عتاب‌ها را پشت سر می‌گذاشت و هیچ دلیلی جز آنچه به آن اعتقاد داشت را برای دفاع از حق نمی‌پذیرفت مگر اینکه به حجت شرعی رسیده باشد.

وی ادامه داد: استاد یاوری به کسی که در پرونده‌های دیگر متخلف شناخته شده بود با ذهنیت قبل و پیش‌داوری نگاه نمی‌کرد و با همکاران خود با وجود تمام منازعات حقوقی، بدون مشکل همراهی می‌کرد.

در پایان مراسم ضمن تقدیم هدایا و لوح سپاس به استاد یاوری وجمعی از سردفتران و دفتریاران بازنشسته ، اتمام پروژه بزرگ اسکن دفاتر اسناد رسمی استان اصفهان اعلام گردید و از پیمانکار پروژه اسکن تقدیر و تشکر بعمل آمد.

 

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true
  1. مهدی سجادی‌فر

    هزاران درود بر جناب یاوری عزیز که باصولت وصف‌ناپذیرش همیشه یار و یاور کاتبین‌بالعدل بوده و زبان و قلم از وصف علم و حلمشان عاجز، به‌هرتقدیر امیدواریم این بزرگ‌مرد عرصه کتابت کماکان ما را از دانش و تجربیات گران‌بهای خویش مستفیض گردانند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد