×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
دفاتر ثبت اسناد رسمی تشکیل شد تا امنیت خاطر برای ما ایجاد کند

پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران| مرضیه سادات حسینی| حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان کرمان گفت: موضوعی که می تواند در هر جامعه ای امنیت وآسایش مردم را در مراودات اقتصادی حاکم کند بحث اسنادی است که در معاملات و ارتباطات اقتصادی رد وبدل می شود. سند دو ماموریت انجام می دهد؛ اول نزول دستور وحکم الهی است، خدای تبارک وتعالی بهتر از هرکسی ما را شناخته و موارد سهل، نسیان، سوء استفاده، تمامیت خواهی را در بشر دیده و اولین تاکیدش این بوده در هر مراوده مالی وغیره بین خودتان حتما آن قرارداد را مکتوب کرده وبرای آن شاهد بگیرید.

وی تاکید کرد: این مساله به لحاظ قانونی محکم ترین وجه را باید داشته باشد، ماموریت دوم سند در دنیای امروز اثبات ادعاهایی است که توسط افراد مطرح می شود و لذا کار را در محکمه برای قاضی ساده می کند. امام جمعه کرمان با تاکید براینکه فلسفه رد وبدل سند در روح کتاب الهی ما قرآن این است که اختلافات بین ما از بین برود تصریح کرد: خوب ممکن است سند دستی بنویسیم هم بگویند به حرف قرآن عمل شده اما اگر خوب دقت کنید فلسفه ای که قرآن می گوید میان تان سند رد و بدل شود؛ اختلاف از بین برود و یا اختلافی اگر بود به راحتی داوری شود پس متناسب با روز هر سندی که محکم‌تر است باید انتخاب کنیم.

او تاکید کرد: اگر بخواهیم سند در محاکم امروز ما اعتبارخودش را داشته باشد پس مصداق را باید پیدا کرد واینکه بدانیم در مراودات اقتصادی واجتماعی ما کدام سند محکم تر و به حرف قرآن نزدیک تر است؛ طبیعی است سندهای رسمی می تواند این کار را انجام دهد به همین دلیل دفاتر ثبت اسناد رسمی تشکیل شده که امنیت خاطری برای ما ایجاد کند.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی گفت: به گونه ای سند را محکم کنید که اگر مفاد سند فراموش شد، یا کسی خواست تجاوزی به حق شما کند بشود جلوی آن را گرفت. پس با این تفاسیر عقل، شرع، آرامش روحی و روانی ما را ملزم به استفاده از سند می کند. وی در پاسخ به سوالی در خصوص جابجایی سند خودرو از دفاتر اسناد رسمی به نیروی انتظامی گفت: درخصوص سند خودرو، نظر من این است هر کدام دستگاه‌های ما اختلافی پیدا کردند فصل الخطاب قانون است باید ببینید قانون چه می گوید. اگر قانون صراحت دارد خوب به قانون عمل کنند اما اگر قانون ابهام دارد مرجع رسیدگی به قانون وجود دارد که باید اصلاح کرده و قانون شفاف شده و آن را اجرا کنیم، حتی شاید نیاز باشد به دو دستگاه سپرده شود من نظرم این است متولیان امر با هم بحث کرده وموضوع را به نفع مردم اصلاح کنند.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان تاکید کرد: اگر مجلس متولی است زودتر نمایندگان در قالب طرح آن را در صحن علنی مطرح کرده و مشکل را ریشه ای حل کنند تا مردم از اختلاف دو دستگاه ضرر نبینند. امام جمعه کرمان درپاسخ به انتقاد خبرنگار ما درخصوص توجه نکردن ائمه جمعه به مساله ای که به همه مردم مرتبط است اظهار کرد: اینکه این موضوع در بیانات ائمه جمعه کمتر مطرح می شود چون محدودیت زمانی داریم وکوله باری از مسائل پیش روی ماست.

در نتیجه نمی توانیم به همه مسائل در ۵دقیقه پرداخت و اگر بخواهیم درخصوص مساله ای مردم را توجیه کنیم نیاز است خطیب نمازجمعه مردم را در این خصوص اقناع کند که آن هم در زمان کم وشتاب زده ممکن نیست. حجت الاسلام علیدادی سلیمانی بیان کرد: این موضوعات حق است باید ائمه جمعه به آن بپردازند اما در جای دیگر غیرنماز مطرح شود؛ توصیه من به مجموعه های قضایی این است که در مواد خامی که مد نظرشان است و فکر می کنند اگر از زبان امام جمعه در جامعه گفته شود تاثیر بیشتری دارد و کمک حال است با ما ارتباط بگیرند. امام جمعه کرمان گفت: بنده خودرو نداریم و در این عالم یک خانه داریم که آن هم سند رسمی دارد سند رسمی یکی از مهم ترین بحث هایی که در جامعه می تواند درصد بالایی از اختلافات را از بین ببرد.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true
  1. مهدی سجادی فر

    باید دید در عمل، چه گام‌هایی جهت توسعه سند رسمی و رفع موانع آن برداشته‌شده و عملکرد مراجع ذی‌ربط در این خصوص به چه نحو بوده است؛ چراکه دو صد گفته چون نیم کردار نیست و به عمل کار برآید که متاسفانه در عمل مطلقا نمی توان نمره قابل قبولی به مراجع ذی صلاح و متولیان امر داد چرا که اقداماتی که در این خصوص انجام می گیرد عموما به سند گریزی و روی آوردن مردم به اسناد عادی را موجب می گردد تا استقبال از سند رسمی!!

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد