سامانه «هدا» به کمک سردفتران می آید | ممنوع الخدمات بودن افراد استعلام می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، «هاشم کارگر» با حضور در غرفه «کانون» در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران در پاسخ به خبرنگار کانون توضیحاتی درباره سامانه جدید «هدا» ارائه کرد.

وی اظهار کرد: روز گذشته سامانه هدا یا هویت دیجیتال ایرانیان رونمایی شد که چندین سال، کشور منتظر این سامانه بود، این سامانه به منظور ایجاد سازوکاری کارآمد برای اعتبارسنجی اقلام هویتی شهروندان در فضای مجازی (بر پایه وب) ایجاد شد.

کارگر افزود: پیش از این، ارائه خدمات احراز هویت به دستگاه های دولتی و مبتنی بر اینترانت بود، با این اقدام، خدمات در بستر امن اینترنت ارائه می شود که خصوصا به بخش های خصوصی کمک می کند تا هویت خدمت گیرندگان خود را براحتی احراز و خدمات ارائه دهند. از طرفی هم به کسانی که درخواست خدمت به بخش خصوصی دارند این اعتماد را می دهد که زمان دریافت خدمت و استعلام هویت، به هیچ وجه اطلاعات شخصی آن ها در اختیار خدمت دهنده قرار نگرفته و تمام اطلاعات هویتی آن ها در سازمان ثبت احوال محفوظ می ماند.

به گفته رئیس سازمان ثبت احوال کشور، سامانه هدا بستر تمام سامانه های احراز هویت در کشور شده و به نوعی بستر واحدی در حوزه احراز هویت برای بخش های دولتی و خصوصی خواهد بود.

کارگر جلوگیری از ایجاد بانک های هویتی متعدد در دستگاه های دیگر و حفظ اطلاعات مردم را از دیگر نکات مثبت ایجاد سامانه هدا ارزیابی کرد و درباره اهمیت این سامانه برای حوزه سردفتری هم گفت: سردفتران خدمات بسیار مهی در کشور ارائه می دهند، آن ها علاوه بر خدمت، امین مردم هم محسوب می شوند، از طرفی مطلع هستیم که اتفاقات خوبی در حوزه سردفتری برای خدمات الکترونیک و غیرحضوری رخ داده که یکی از ارکان اجرای چنین برنامه ای احراز هویت به شکل غیرحضوری است که با این سامانه هدا  احراز هویت غیرحضوری برای اولین بار از سوی حاکمیت یعنی سازمان ثبت احوال کشور رخ میدهد که اتفاق بسیار مبارکی است، ما می توانیم در راستای ارتقای حوزه فناوری در کانون سردفتران، این سرویس را در اختیار آن ها قرار دهیم.

رئیس سازمان ثبت احوال در پاسخ به این سوال که این سامانه چه میزان در بهبود زیرساخت های فناوری و جلوگیری از قطع و وصلی های سازمان بویژه در ارائه خدمات به مردم در دفاتر اسناد رسمی موثر است؟ افزود: ابتدا باید نکته ای را ذکر کنم، شاید یکسری اختلالات در کلیه سرویس های کشور در تمامی دستگاه ها بوجود آید که به آن نمی پردازم. ولی خاصیتی در سازمان ثبت احوال وجود دارد و آن اینکه سرویس هویتی سازمان ثبت احوال یکپارچه است به این معنا که در صورت قطعی، کلیه کشور قطع خواهد شد و اینگونه نیست که سامانه یک سازمان قطع و سامانه دستگاه دیگر فعال باشد.

وی ادامه داد: به واسطه ارتباطی که با حوزه دفاتر اسناد رسمی از گذشته دارم، در خیلی از موارد این قطعی ها رخ می دهد، بخاطر رفاقت هایی که با ما دارند، تماس می گیرند یا پیامک می دهند که سرویس ثبت احوال قطع است. بله ممکن است در برخی موارد سرویس ما دچار اختلال شده باشد اما در بیشتر موارد سرویس ثبت احوال مشکلی ندارد و این قطعی ها از جای دیگری همچون بسترهای مخابراتی یا سامانه هایی که به دفاتر اسناد رسمی سرویس مس دهند، است.

کارگر تاکید کرد: قضاوت نمی کنم و خیلی به این موضوع ورود نمی کنم، اما یکی از پیشنهادات ما که در حال عملیاتی کردن آن هم هستیم اینکه کانون سردفتران سرویس احراز هویت را به طور مستقیم از سازمان ثبت احوال دریافت کرده و به دفاتر اسناد رسمی ارائه دهد تا مشخص شود اختلال در کجا است. ما بارها مراجعه کردیم و می دانیم سامانه دستگاه های دیگری که به کانون سردفتران سرویس می دهند قطع است، چون احراز هویت از گام های اولیه در ارائه خدمات دفاتر اسنادرسمی است اگر در حین خدمت احراز هویت انجام نشود می گویند سامانه ثبت احوال قطع است.

وی همچنین درباره شناسایی ممنوع الخدمات بودن افراد از طریق سامانه هدا گفت: اگر حکم قاضی به سازمان ثبت احوال ارسال شود که فردی به دلایلی ممنوع الخدمات است در پایگاه سازمان ثبت احوال مشخص شده و از خدماتی که قاضی تعریف کرده بی بهره می شود. سردفتران هم این موضوع را در زمان استعلام متوجه می شوند اما اعلان عمومی نمی کنیم ولی وقتی استعلام هویتی فرد انجام شود زمانی که پاسخی دریافت نشود، معلوم می شود که ممنوع الخدمات است.

لینک کوتاه

https://notary-news.ir/?p=19641

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *