سرفصل‌های کارگاه‌های‌ آموزشی پذیرفته شدگان سردفتری منتشر شد/ آموزش بیش از ۵ هزار داوطلب در کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، اولین کارگاه آموزشی پذیرفته شدگان سردفتری با حضور مدیرکل آموزش قوه قضاییه، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، رییس کانون سردفتران و دفتریاران و جمعی از کارآموزان دوره سردفتری در محل ساختمان شهید صدیقیان (ساختمان شماره ۳ قوه قضاییه) برگزار شد.

جوهری: آموزش بیش از ۵ هزار داوطلب پذیرفته شده در کشور

در ابتدای جلسه مهدی جوهری، مدیرکل آموزش قوه قضائیه گفت: به جهت ارائه خدمات آموزشی با کانون سردفتران و دفتریاران جلسات مشترکی برگزار شد و ضرورت بکارگیری از اساتید متخصص و حرفه‌ای جهت برگزاری و اجرای دوره‌های کارآموزی پذیرفته شدگان آزمون سردفتری سال ۱۴۰۱ کانون سردفتران و دفتریاران را بر آن داشت که از ظرفیت های اداره کل آموزش قوه قضاییه در این خصوص بهره گیری کند لذا تفاهم نامه ای در این خصوص منعقد و سرفصل‌های متناسب تهیه ‌و تنظیم شد.

وی افزود: مطابق تفاهم نامه، بنا شد حدود ۱۲ عنوان سرفصل آموزشی با مهلت های ۶، ۸، ۱۰ و ۱۴ ماهه توسط معاونین منابع انسانی دادگستری سراسر استان ها (در مراکز استان ها) در فضایی استاندارد و مطلوب برای آموزش بیش از ۵ هزار داوطلب پذیرفته شده اجرا شود.

مدیرکل آموزش قوه قضاییه عنوان کرد: بعد از اتمام دوره و برگزاری آزمون و اختبار سردفتری، پروانه سردفتری اعطا خواهد شد.

سعادتیان: عدم تسلط سردفتر به قوانین برای مردم خسارت آفرین است

در ادامه میرصادق سعادتیان، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: گذراندن دوره کارآموزی در آیین ‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران پیش بینی شده و اگر هم این مهم انجام نشده بود ضروری بود که لحاظ شود به جهت اینکه سردفتران با حقوق مردم سروکار دارند، روابط اقتصادی مردم را تنظیم می کنند و در تنظیم اسناد و معاملات رسمی بعنوان مسئول دفترخانه و ناظر رسمی بر صحت معامله نیز هستند.عدم تسلط به امور سردفتری برای مردم در انجام معاملات قطعاً خسارت آفرین خواهد بود.

سعادتیان تاکید کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی با حمایت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه و مشارکت مدیرکل آموزش‌ قوه قضاییه در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد تا شرایطی مهیا شود که سردفتران حاضر در این دوره ها بیشتر به کار خود مسلط شوند تا اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و ارائه می‌شود قانونمند ترین، منظم ترین و صحیح ترین اسناد باشد که خدشه ای به آن وارد نشود؛ تا با عدم تسلط کافی سردفتران، مردم در محاکم، دادسراها و دادگاه ها درگیر نشود.

معاون امور اسناد سازمان ثبت گفت: برای سردفتران اسناد رسمی قبلاً دوره برگزار می شد منتهی امسال بنا شد بر مبنای سند تحول قضاییه و با توجه به میزان بالای ورودی با مرکز‌مشارکت داشته باشیم که تجربه برگزاری دوره های کارآموزی، برخورداری از اساتید مجرب با سابقه کار در ادارات ثبت و محاکم و مراجع قضایی را داشته باشد تا در دریافت ابلاغ سردفتری برای این عزیزان تسریع شود.

وی بیان داشت: آشنایی کامل با تمامی قوانین اعم از قوانین قانون مدنی، شهرداری، شهری، ثبت املاک، اجرای اسناد رسمی، ثبت شرکت ها و ثبت برندها از جمله شاخصه های سردفتر است و عدم تسلط به این موضوع‌ها خساراتی را برای متقاضیان به همراه دارد بنابراین به پذیرفته شدگان توصیه می کنم با استفاده بهینه از این دوره ها و انتقال تجربیات عملی اساتید بتوانند در تنظیم اسناد صحیح پیشرو باشند و میزان تخلفات و جعل اسناد را به حداقل برسانند و در آینده نزدیک شاهد درخشش این عزیزان باشیم.

خندانی: نباید با دید کسب و کار به سردفتری نگاه شود

در ادامه جلسه علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به شان و جایگاه حوزه سردفتری گفت: جایگاه سردفتری بعنوان سرمایه اجتماعی از مقبولیت اجتماعی بسیار بالایی برخوردار است بنابراین بایستی از آن صیانت و حفاظت نمایید و به آن با دید کسب و کار نگاه نکنید. چرا که قرار است در سطح جامعه خدمات سنگینی با حفظ امانتداری ارائه دهید.

وی افزود: اقدام مهم انتقال و تثبیت مالکیت افراد بر عهده دفاتر اسناد رسمی است و یکی از سرمایه های حوزه سردفتری مبحث امانتداری‌ست که از حیث حاکمیت و مردم حائز اهمیت است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران تاکید کرد: همواره به همکارانم توصیه میکنم همیشه درحال آموزش و یادگیری باشند چرا که حوزه ثبت اسناد بسیار گسترده است و همیشه جا برای یادگیری و به روزرسانی دارد. 

عناوین سرفصل‌های کارگاه‌های آموزشی عبارتند از: اخلاق حرفه ای و تعهد سازمانى (۸ ساعت)، اصول حفاظت اسناد و امنیت اطلاعات (۸ ساعت)، ساختار و تشکیلات اداری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و واحدهای مرتبط(۸ ساعت)، مسئولیت‌ها و مجازات های سردفتران و دفتریاران و کارکنان دفاتر اسناد رسمی (۱۰ ساعت)، حقوق اداری و استخدامی و روابط حقوقی و کاری سردفتر با دفتریار و سایر کارمندان (۶ ساعت)، حقوق ثبت اسناد و املاک (٢٠ساعت)، قانون دفاتر اسناد رسمی و آیین نامه آن و بخش نامه های مرتبط(۱۵ساعت)، آیین نامه اجرای مفاد اسناد لازم الاجرا و شیوه نامه آن (١٠ ساعت)، آشنایی با شرایط و متون اسناد رسمی و نحوه نگارش آن (١۵ ساعت) ، فراگیری رایانه و کاربرد آن در دفاتراسنادرسمی و سامانه ثبت آنی (۱۵ ساعت)، نحوه پذیرش و چگونگی تنظیم و ثبت انواع اسناد رسمی و مقررات مربوط به آن شامل(درخواست ها ، مکاتبات ، اخذ استعلامات و تنظیم اسناد بیع ، اجاره ، صلح ، رهن ، وکالت ،تقسیم نامه، وقف ، هبه ، وصیت ، رضایت ، تعهد ، اقرار ، اقاله و سایر اسناد مالی و غیرمالی و سایر امور تبعی (۲۵ ساعت) و نحوه پذیرش و چگونگی صدور اجراییه اسناد تنظیمی و ارجاعی(۱۰ ساعت).

لینک کوتاه

https://notary-news.ir/?p=22839

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *