×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
سعادتیان: اگر پلتفرم «کاتب» نبود، حوزه سردفتری منسوخ می‌شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، میرصادق سعادتیان، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ویژه برنامه «فرگاه» با محوریت سکوی خدمات ثبتی کاتب که روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه روی آنتن شبکه یک سیما رفت با تاکید بر لزوم ارائه خدمات ثبتی دیجیتال به مردم گفت: براساس نیازهای امروز لازم بود که خدمات ارائه شده به صورت دیجیتال و هوشمند انجام بگیرد تا هم بتوانیم رضایت مردمی را جلب کنیم هم خدمات را ارزان ارائه دهیم و هم خدمت را صحیح و در حداقل‌ترین زمان ممکن در اختیار مردم بگذاریم.

دیگر نیازی به مراجعه حضوری در دفاتر اسناد رسمی نیست

وی افزود: تمام خدماتی که در حوزه اسناد رسمی یا معاونت اسناد به مردم ارائه می‌دهیم، تا دیروز الکترونیکی بود اما با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی به سمت بازطراحی نرم افزارها رفتیم تا این نرم افزاها از مسیر سکویی به نام کاتب به عنوان درگاه ملی خدمات امور ثبتی به مردم خدمات ارائه دهد.
سعادتیان با اشاره به مزایای پلتفرم کاتب تصریح کرد: از مزایای پلتفرم کاتب این است که به جای ۸ هزار و ۵۰۰ دفتر اسناد رسمی که در کشور وجود دارد و مردم برای دریافت خدمات مراجعه می‌کنند، می‌توانند از طریق فضایی که برای مردم عزیز کشورمان ایجاد کردیم، بدون حضور فیزیکی و به صورت خودکاربری ورود کنند و از سامانه خدمت بگیرند.

با کاتب، کلیه مجوزها، امضاها و پرداخت‌ها الکترونیکی خواهد شد

معاون امور اسناد سازمان ثبت با بیان نقش کاتب در ارائه خدمات به حوزه ثبت شرکت‌ها گفت: در حوزه ثبت شرکت‌ها در کشور روزانه نزدیک به ۳ هزار و ۵۰۰ مراجعه داریم. با راه اندازی پلتفرم کاتب کل این مراجعاتِ حضوری حذف و خدمات الکترونیکی و دیجیتال ارائه خواهد شد. خود سامانه ارتباطات خود را با سایر دستگاه‌ها که ضرورت دارد مجوز بگیرد به صورت هوشمند برقرار خواهد کرد. همچنین امضاها و پرداخت‌ها الکترونیکی هستند درنتیجه بدون حضور متقاضی و در حداقل‌ترین زمان ممکن و با هزینه ارزان خدمات به مردم ارائه می‌شود که قطعا رضایت تجار، صاحبان شرکت و اتاق‌های کشور را در پی خواهد داشت.

وی افزود: سالانه بیش از ۱۶ میلیون خدمت به مردم ارائه می‌شود که به شکل حضوری است. در قدم اول مردم و ذی نفعان سند، به دفاتر اسناد رسمی رجوع می‌کنند، اسنادشان تنظیم می‌شود، پرداخت‌های ضروری و امضاها را به صورت حضوری انجام می‌دهند. با کاتب این امکان فراهم خواهد شد که هر فردی در جامعه اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که نیاز به دریافت خدمت از دفاتر اسناد رسمی دارند، به صورت الکترونیک و خودکاربری سردفتر مورد نظر را در حوزه ثبتی خود، انتخاب کنند، خواسته خود را به سردفتر اعلام کنند سپس سردفتر اقدامات لازم را انجام می‌دهد و نهایتا هزینه‌های حق الثبت، مالیات، حق التحریر به صورت الکترونیکی با همان موبایل، انجام می‌شود. در آخر، پیش نویس سند به فرد ارسال می‌شود تا شخص پیش نویس را با سند مطابقت دهد. در مرحله آخر این فرایند، امضای دیجیتال قرار دارد.

صدور سند هوشمند کسب و کار و سند هوشمند هویتی برای شرکت‌ها و اشخاص حقوقی حقوق عمومی

سعادتیان گفت: در بخش ثبت شرکت‌ها یکی از مهم‌ترین مواردی که باید ارائه دهیم، صدور سند هوشمند کسب و کار و همینطور سند هوشمند هویتی اشخاص حقوقی حقوق عمومی است. یعنی هر شرکتی که ثبت شده و دارای شماره ثبت شرکت است و از پایگاه اشخاص حقوقی شماره ملی دارد برای آن سند هوشمند کسب و کار با مشخصات شرکت (شماره ثبت شرکت و شماره ملی) صادر می‌شود. آیتم‌هایی در سند نوشته خواهد شد که شرکت بتواند با آن در مجامع داخلی و بین المللی خود را معرفی کند.

معاون امور اسناد سازمان ثبت تصریح کرد: اشخاص حقوقی حقوق عمومی و نهادهای عمومی غیردولتی در این طرح دارای سند هوشمند هویت ملی خواهند شد که شماره ملی این نوع اشخاص در سند با شرح وظایف و خلاصه‌ای از مندرجاتی که مورد نیاز است درج و تحویل داده خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه کاتب سکوی نوپایی است، ارتقای آن را در بخش‌های مختلف ثبت شرکت‌ها خواهیم داشت. اظهارنامه‌های دفاتر پلمپ تجارتی و تمام خدماتی که به تجار و صاحبان شرکت ارائه خواهیم داد، الکترونیکی خواهد شد.

اگر سازمان ثبت و کانون سردفتران و دفتریاران بموقع عمل نمی‌کردند حوزه سردفتری منسوخ می‌شد

معاون امور اسناد سازمان ثبت با تاکید بر اینکه سردفتر امانت‌دار مردم است، بیان کرد: او فردی‌ست که قوه قضائیه برای تنظیم سند رسمی در چارچوب مقررات و ایجاد نظم عمومی انتخاب کرده است بنابراین پلتفرم کاتب موجب حذف شخصیت سردفتر نخواهد شد. اگر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران و دفتریاران برای ایجاد سکوی کاتب به موقع عمل نمی‌کردند حوزه سردفتری منسوخ و یا شاید حذف می‌شد.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد