سلیمی: کاتب مبدا تمام خدمات ثبتی و دفاتر اسنادرسمی در کشور است

مدیر واحد فناوری کانون گفت: به زودی «کاتب» به مبدا ورودی همه خدمات ثبتی و دفاتر اسناد رسمی برای همکاران و عموم مردم تبدیل خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، عصر یکشنبه 7 بهمن ماه، کارگاه عملی آموزش سامانه کاتب براساس قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول با حضور علی خندانی رئیس، علیرضا سلیمی مدیر واحد فناوری، مجتبی رضایی مدیر واحد حقوقی کانون و جمعی از اعضای هیئت مدیره و سردفتران و دفتریاران در محل سالن اجتماعات زنده یاد عظیمیان برگزار شد.

خندانی: ضرورت تبعیت جامعه سردفتری کشور از رویه واحد در اجرای قانون الزام

«علی خندانی» در این نشست با تاکید بر اجرای قانون الزام از سوی جامعه سردفتری اظهار کرد: علی رغم کاستی های این قانون ما ملزم به اجرای آن به نحو احسنت هستیم. ما باید از نوشتن قولنامه، مبایعه نامه و پیش نویس ها به شدت استقبال کنیم و اظهاراتی همچون “ما نمی توانیم انجام دهیم، کار با سامانه را بلد نیستیم و یا کاری با سامانه نداریم” از هیچ فردی پذیرفته نیست.

وی افزود: قانون الزام لازم الاجرا است و دایر مدار قانون هم دفاتر اسناد رسمی هستند که در آن تردیدی نیست. ما متعرض به صلاحیت مشاورین املاک نیستیم آن ها در چارچوب شرح وظایف خود بال اجرایی دیگر قانون الزام هستند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اهمیت بحث آموزش در اجرای قانون الزام و کار با پلتفرم کاتب، گفت: در استان ها و شهرستان ها دفاتر اسناد رسمی در حال آموزش به مشاورین املاک استان و شهر متبوع خود چه بسا در محل دفاتر خود هستند، این اتفاق خوبی است. پیش از قانون الزام، طی 10 سال گذشته مجموعه فناوری کانون و سازمان ثبت اقدامات بسیاری در حوزه فناوری و فرایند الکترونیک انجام دادند، بنابراین برای همکاران ما اتفاق جدیدی نیست شاید برای مشاورین املاک سخت باشد. همکاران لازم است مقوله آموزش را جدی گرفته و از آن بهره ببرند.

خندانی همچنین از عملیاتی شدن سامانه جدید ثبت الکترونیک اسناد خبر داد و افزود: در آینده نزدیک این سامانه با بازطراحی جدیدی عملیاتی خواهد شد که امکانات خوبی دارد و دیگر مشکلاتی از قبیل قطع و وصلی ها در آن نخواهد بود. با عملیاتی شدن این سامانه، حتی کار پیش نویس هایی که از سوی مشاورین املاک ارسال می شود هم آسان شده و دیگر نیاز به وارد کردن مجدد اطلاعات نیست و کار کمتر از 5 دقیقه انجام می شود.

وی همچنین به نحوه اجرای قانون الزام و ضرورت وحدت رویه در جامعه سردفتری کشور اشاره و تاکید کرد: رویه های کانون های استانی سراسر کشور باید واحد باشد. هر فردی با روش خودش اقدامی انجام ندهد. در کانون هم آراء وحدت رویه و نظریات مشورتی نسبت به موضوعات محل اختلاف قطعا صادر می شود. خواهش من این است که همکاران سراسر کشور از این رویه های واحد تبعیت کنند. اگر هر فردی به هر نحو و شکلی بخواهد انجام دهد در ادامه راه با مشکلات عجیبی مواجه خواهیم شد چه بسا به تخلفات انتظامی منجر شود.

خندانی گفت: ما از قاعده اصلی قانون نباید خارج شویم، یک متن قانون و یک آیین نامه اجرایی و نحوه کار با سامانه ها پیش روی ما است که باید با رویه واحد انجام شود.

وی بار دیگر بر استفاده همکاران از امر آموزش تاکید کرد و گفت: این آموزش ها در سایت و به شکل تصویری در سامانه وجود دارد و همکاران به راحتی می توانند مراجعه کنند. ضمن آنکه جلسات آموزشی این چنینی برای استفاده حداکثری همکاران از نظر فنی، اجرایی و حقوقی از سوی کانون برگزار خواهد شد.

مجتبی رضایی مدیر واحد حقوقی کانون در این جلسه گفت: قانون الزام از جمله ماده 3 آن نیاز به تدوین آئین نامه داشت که با همکاری قوه قضاییه، سازمان ثبت، کانون و مشاورین، آیین نامه خوبی تدوین و تصویب شد و هم اکنون در حال اجرا است.

وی افزود: البته ایراداتی به قانون و آیین نامه وارد است که به مرور زمان قابل رفع و اصلاح است.

در ادامه این کارگاه، «علیرضا سلیمی نائینی» مدیر واحد فناوری کانون، مروری بر نحوه اقدامات مشاورین املاک و دفاتر اسناد رسمی در اجرای قانون الزام و سپس آموزش عملی سامانه کاتب در بخش نحوه ارسال پیش نویس پرداخت.

وی اظهار کرد: وجود ابهامات و پیچیدگی در قانون الزام به دلیل اینکه دو دوره ریاست جمهوری، دو دوره کابینه دولت، دو دوره شورای نگهبان و مجمع تشخیص و نمایندگان مجلس را گذرانده، طبیعی است.

سلیمی با اشاره به سنگ اندازی ها و اقدامات برخی دستگاه ها در حذف صلاحیت دفاتر اسناد رسمی از سال 95، گفت: برخی در این زمینه تلاش می کنند تا صلاحیت را به طور کامل از دفاتر گرفته و یا در اجرای قانون الزام اختلال ایجاد کنند. بنابراین این تلاش ها باید تکلیف مهمتری برای ما ایجاد و در اجرای قانون الزام به نحو مطلوب ما را مصر کند.

مدیر واحد فناوری کانون افزود: قانونی که آیین نامه آن به روز نوشته شده و سامانه آن متناسب با آیین نامه به روز می شود، حتما بدون اشکال نیست و در اجرا همه ما سوالات متعددی داریم که بی پاسخ مانده که نیاز به سیاست گذاری دارد. این سوالات تا زمان ابلاغ سیاست گذاری جدید مراجع مربوطه معطل می ماند و همکاران باید صبوری کنند.

سلیمی تاکید کرد: در آینده ای نزدیک تمام خدمات دفاتر اسناد رسمی، اعم از سامانه ثبت الکترونیک اسناد و سایر خدمات تبعی و خدمات برون سپاری شده به دفاتر و دفاتر اسناد رسمی مجازی از داخل پلتفرم کاتب قابل سرویس دهی و دریافت است. بنابراین مردم، پرسنل، سردفتزان و دفتریاران اگر این پلتفرم را نصب نکرده باشند، نمی توانند از خدمات آن بهره ببرند.

مدیر واحد فناوری کانون با بیان اینکه ما نمی توانیم به بهانه تهدید خطرات از قافله فناوری خودمان را عقب نگه داریم، گفت: تکنولوژی و فناوری معایب و محاسنی دارد که استفاده از آن نیازمند مدیریت است. الحمد الله به همت هیئت مدیره سابق و فعلی کانون پلتفرم کاتب عملیاتی شد و دسترسی ساده ای هم دارد. حتی با یک جستجو می شود آن را یافت و از آن استفاده کرد.

سلیمی با تاکید بر اینکه به زودی «کاتب» به مبدا ورودی همه خدمات ثبتی و دفاتر اسناد رسمی برای همکاران و عموم مردم تبدیل خواهد شد، افزود: اتاق بازرگانی لیستی از مشاورین املاک دارای مجوز به ما ارائه کرد که همه آن لیست در پلتفرم کاتب جانمایی شده است. هر مشاور املاکی که در این فهرست جا ندارد و نامش در پلتفرم کاتب وجود ندارد، مشکل را باید با مرجع خود حل کند. حدود 145 هزار مشاور املاک در کشور وجود دارد که از میان آن ها 101 هزار نفر تاکنون به کاتب متصل شده اند.

در ادامه، روش ورود به سامانه کاتب و کار با آن سامانه توسط مشاورین و سپس ادامه عملیات، ثبت پیش نویس قولنامه در دفاتر اسناد رسمی و نحوه تایید ورود و اصلاح اقلام اطلاعاتی از طریق سامانه تصویری به شرکت کنندگان در جلسه آموزش عملی داده شد.

در پایان جلسه، به سوالات و ابهامات همکاران حاضر در جلسه در خصوص کار با سامانه کاتب و ثبت قولنامه پاسخ داده شد.

لینک کوتاه

https://notary-news.ir/?p=121023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *