×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
قانون الزام به ثبت رسمی روی میز پژوهش کانون | کتابچه ویژه راهنمای سردفتران تدوین می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، جلسه افتتاحیه پژوهشگاه کانون سردفتران و دفتریاران، با حضور علی خندانی رئیس کانون، سید عزیز الیاسی مدیرکل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت، محمدرضا اصلانی نایب رئیس کانون، مسعود حبیبی مظاهری رئیس پژوهشگاه، علی جلیلیان رئیس مرکز علمی کاربردی کانون و جمعی از اعضا و پژوهشگران در محل پژوهشگاه کانون برگزار شد.

این جلسه با یادی از مرحوم «محمد عظیمیان» نایب رئیس سابق کانون که نقش موثری در ایجاد پژوهشگاه داشت، آغاز شد.

«علی خندانی» با تشکر از زحمات اعضای پژوهشگاه اظهار کرد: با وجود بهره مندی از نخبگان حوزه حقوق و فقه در کانون سردفتران و دفتریاران جای چنین مجموعه ای در جامعه سردفتری خالی بود. البته که تردیدی در وجوب و وجود پژوهشگاه در کانون نبود، اما در زمان تاسیس هم اختلاف نظرهایی در اینکه این مجموعه پژوهشی به شکل پژوهشکده، پژوهشگاه یا گروه پژوهشی باشد، وجود داشت و بحث و بررسی های زیادی انجام شد.

وی افزود: از حق نگذریم همکاران حوزه سردفتری معلومات خود را بدون ادعا و توقع در اختیار کانون قرار می دهند اما شاید ما هم در ایجاد چنین فضایی برای همکاران کوتاهی کردیم. کار بسیار سختی بود اما خوشبختانه امروز شاهد افتتاحیه اولیه پژوهشگاه هستیم.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در ادامه به موضوعات مورد بحث در پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات حوزه سردفتری در گذشته و امروز این بوده که ما بعضا در برابر طرح ها، لوایحِ دولت، مجلس، قوه قضائیه و یا هر دستگاه دیگری مدافع بودیم و بعد از تصویب به فکر جرح و تعدیل و یا جلوگیری از مشکلات احتمالی افتادیم در حالی که رویکرد امروز ما بویژه پژوهشگاه باید ارائه طرح و پیشنهاد علمی و حساب شده از سوی مجموعه کانون و پژوهشگران باشد.

وی ادامه داد: انتظاری که از مجموعه پژوهشگاه داریم این است که مسائلی که از اتاق فکر پژوهشگاه خارج می شود باید علمی، دقیق و به گونه ای باشد که خود ما در انجام آن پیش قدم باشیم.

*بررسی علمی قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول دارای ظرفیت بسیار گسترده مطالعاتی است، افزود: علاوه بر تدوین آئین نامه و دستورالعمل های قانون که در حال انجام است، کارهای پژوهشی خاص هم در راستای اقدام و عمل مناسب لازم دارد که باید در دستور کار مهم پژوهشگاه قرار دهیم. اجرای این قانون ممکن است با موانعی رو به رو باشد که در آینده برای اصلاح آن تغییراتی صورت گیرد. بنابراین نیاز است که از امروز برای حل آن چاره اندیشی کرد.

*لزوم استفاده از تمام ظرفیت همکاران کانون های سراسر کشور حتی منتقدین در پژوهشگاه

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت علمی همه همکاران کانون های سراسر کشور در پژوهشگاه، بیان کرد: این مجموعه منحصر به همکاران تهران و یا افراد خاص نیست، متعلق به همه همکاران است. ما از همه ایده ها و افکار حتی منتقدین هیات مدیره کانون فارغ از جهت گیری و انتقادهای آن ها استقبال می کنیم چراکه می خواهیم فارغ از مسائل حاشیه ای که ممکن است وجود داشته باشد، در پژوهشگاه مباحثه علمی و پژوهشی داشته باشیم.به مسائل با دید علمی بنگریم و در انتها خروجی کاربردی و اثرگذاری استخراج کنیم.

*فراخوان جدید برای جذب پژوهشگر

خندانی تاکید کرد: در کانون های استانی افراد قوی با بار علمی بالا داریم که اگر در چرخه کار قرار بگیرند می توان از ظرفیت آن ها استفاده کرد. در گذشته طی فراخوانی که پژوهشگاه اعلام کرد بیش از ۱۳۰ درخواست عضویت در پژوهشگاه با سوابق عالی و درخشان وجود داشت که برخی تایید نشدند، این فراخوان بار دیگر اعلام خواهد شد. در بین سردفتران جدید هم افراد داوطلب فرهیخته ای برای فعالیت در پژوهشگاه و بخش های دیگر کانون اعلام آمادگی کرده اند که از این ظرفیت هم می توان بهره برد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران ابراز امیدواری کرد در آینده از طریق ارتباط پژوهشگاه کانون با مجموعه های دانشگاهی و علمی بویژه پژوهشگاه قوه قضائیه که به شدت تمایل به همکاری دارند، شاهد اتفاقات خوبی در حوزه پژوهشی و علمی و مجموعه دفاتر اسناد رسمی باشیم.

در ادامه این جلسه «محمدرضا اصلانی» نایب رئیس کانون با تشکر از اعضای موسس پژوهشگاه کانون گفت: در این برهه زمانی، تاسیس این مجموعه بسیار کار با اهمیت و ضروری بود.

وی افزود: پژوهشگاه ما می تواند در آغاز کار بررسی علمی قانون الزام را در دستور کار قرار دهد. اگر بخواهیم موضوعات مختلف را از نظر اهمیت دسته بندی کنیم قانون الزام مهم ترین چالش و مسئله روز ما است که پژوهشگاه می تواند در این زمینه نقش خود را ایفا کند.

نایب رئیس کانون گفت: امیدوارم با روش های مختلف تحقیق از جمله توصیفی-تاریخی، یا تحلیلی در این قانون بتوانیم پاسخ های پرسش های حوزه سردفتری را به نحواحسن از سوی پژوهشگاه ارائه دهیم. پیشنهاد من این است که پژوهشگاه از بعد نظری و کاربردی مسائل را بررسی و نتایج را تلفیق کند.

*پژوهشگاه کانون از ۴ سال گذشته تاسیس شد| استفاده از پژوهشگران داخل و خارج از صنف

«مسعود حبیبی مظاهری» هم در این جلسه اظهار کرد: تاسیس مجموعه پژوهشی در کانون از ۴ سال قبل، پیش از پاندمی کرونا آغاز شد. ابتدا اساسنامه ای تهیه شد که تدوین آن هم بسیار طول کشید و در دوره های مختلف و جلسات متعدد تدوین شد.

وی افزود: طی فراخوان اولی که برای جذب پژوهشگر ارائه کردیم، حدود ۱۳۰ نفر سوابق خود را ارسال کردند که از میان آن ها این افراد انتخاب و برگزیده شدند. پژوهشگرانی که الان در جلسه هستند بدنه پژوهشگاه هستند و ما باید هم از توانایی پژوهشگران داخل و هم خارج از صنف بهره ببریم.

رئیس پژوهشگاه کانون از آغاز کار پژوهشی در این مجموعه خبر داد و گفت: اگرچه پژوهشگاه اکنون راه اندازی شده است اما به این معنی نیست که همین فردا خروجی داشته باشد، کار پژوهشی زمان بر است و پژوهشگران برای بررسی و آغاز کار تحقیقی بر روی مطالبات صنفی قدری زمان لازم دارند اما کار از همین امروز آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به تجهیز کتابخانه پژوهشگاه گفت: بسیاری از ملزومات مجموعه از جمله سیستم های کامپیوتری، فضای مناسب را فراهم کردیم و برای تجهیز کتابخانه ۳ ماه زمان گذاشته ایم. بسیاری از منابع تحقیق به تدریج تامین خواهد شد. محققین ما هم باید در فضای پژوهش قرار گیرند تا بتوانیم نتایج خوبی برای کار ارائه دهیم.

*هدف پژوهشگاه تولید علم است| کمک پژوهشگاه به دانشجویان حوزه ثبت و سردفتری

حبیبی مظاهری با بیان اینکه پژوهشگاه برنامه های بلند مدتی را برنامه ریزی کرده است، افزود: هدف هر پژوهشگاهی تولید دانش و علم است. ما می خواهیم تولید علم کنیم چراکه در این زمینه در حوزه ثبتی فقر بسیار زیادی وجود دارد به این دلیل که حقوق ثبت و سردفتری سال های سال در دانشگاه تدریس نمی شده و این رشته به تازگی در دانشگاه ها راه اندازی شده و به نوعی نوپا است. ما می خواهیم به دانشجویانی که می خواهند در این زمینه رساله داشته باشند هم کمک کنیم برای اینکه آن ها هم  در رشد و توسعه دانش حوزه ثبت و سردفتری موثر باشند.

*قانون الزام به ثبت رسمی قانون سختی است!

رئیس پژوهشگاه کانون با بیان اینکه مطالعه پژوهشی قانون الزام را در دستورکار قرار می دهیم گفت: برخی کارها طولانی مدت است و برای حرفه سردفتری است، برخی موضوعات موردی است مثل قانون الزام به دلیل اینکه با در نظر گرفتن ملاحظاتی نوشته شده است که شاید در اجرا با مشکلاتی مواجه شود، از نظر من قانون بسیار سختی است.

*به زودی؛ تهیه و تدوین کتابچه ویژه راهنمای سردفتران

حبیبی مظاهری از تدوین کتابچه ویژه راهنمای سردفتران از سوی پژوهشگران کانون خبر داد و افزود: سال هاست در حرفه سردفتری به یک راهنما نیاز داشتیم، یک کتابی که سردفتر در زمان نوشتن سند به آن رجوع کند. برای مثال در این کتاب قید شود برای نوشتن سند بیع این شروط باید رعایت شود، نحوه انشاء سند اینگونه باشد. به نظر من تهیه منبع و مرجعی برای سردفتران ضروری است این در حالی است که در کشورهای انگلستان، فرانسه و ایتالیا و بسیاری از کشور ها چنین مرجعی وجود دارد و هر چند سال یکبار به روز رسانی می شود و در اختیار صنف قرار می گیرد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با همکاری هیات مدیره کانون، سازمان ثبت اسناد و قوه قضائیه و پشتوانه های نظری و علمی صنف سردفتری کارنامه خوب و قابل ارائه ای از سوی پژوهشگاه به جامعه و نظام سردفتری ارائه شود.

گفتنی است؛ پژوهشگاه کانون شامل دوگروه پژوهشی حقوقی-فقهی و تطبیقی-بین المللی است. دکتر سعیدی رئیس بخش پژوهش های حقوقی-فقهی و دکتر عزیزی رئیس بخش پژوهشهای تطبیقی- بین المللی را برعهده دارند. احسان معدولیت(سردفتر ۸۵۸ تهران)، خانم دکتر علی بخشی، خانم دکتر یوسفی، خانم دکتر حسینی و خانم دکتر دوانلو، پژوهشگران پژوهشگاه را تشکیل می دهند.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد