محسنی اژه ای: پلتفرم «کاتب» خدمات سریع، ارزان و توأم با کرامت را به مردم ارائه دهد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، در آستانه عید بزرگ مبعث و سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، آیین رونمایی از پروژه‌های طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاک و افتتاح ۲۰ پروژه عمرانی این سازمان، صبح امروز چهارشنبه (۱۸ بهمن) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا برگزار شد.

طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاک از سال ۱۴۰۱ و با هدف دستیابی به «سازمان ثبت هوشمند» طراحی، برنامه‌ریزی و اجرا شد و بیش از ۷۰۰ نفر از متخصصین فنی و حوزه حرفه ثبت به عنوان بدنه اجاره‌ای طرح تحول دیجیتال ثبتی فعالیت داشتند؛ «مرکز کنترل و پایش هوشمند خدمات دیجیتال ثبتی»، «سامانه صدور و مدیریت اسناد الکترونیک» و «سکوی خدمات دیجیتال ثبتی کاتب» از جمله پروژه‌های فناورانه سازمان ثبت اسناد و املاک بودند که امروز با حضور رئیس قوه قضاییه به بهره‌برداری رسیدند.

مرکز کنترل و پایش هوشمند خدمات دیجیتال ثبتی نیز در نتیجه ۱۸ ماه کار فشرده متخصصان و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی شد؛ آغاز به‌کار این مرکز، در سرعت انجام امور ثبتی و همچنین جلوگیری از اختلال و قطعی شبکه‌ها، تاثیر بسزایی خواهد داشت.

سکوی خدمات دیجیتال ثبتی «کاتب» به عنوان درگاه یکپارچه خدمات سازمان ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که با همکاری کانون سردفتران و دفتریاران راه‌اندازی شده، در قالب‌های «نرم‌افزار کاربردی تلفن همراه»، «وبسایت جامع Kateb.ir»» و «درگاه پیامک و کد دستوری ۲۲۸۲» به مردم خدمات ارائه می‌دهد.

سامانه صدور و مدیریت اسناد الکترونیک، با هدف جایگزینی اسناد کاغذی صادره سازمان با اسناد الکترونیک راه‌اندازی شد؛ اسناد الکترونیک صادر شده توسط سامانه‌های ثبتی بعد از امضا و رمزنگاری، در یک مخزن امن، غیرقابل نفوذ و تغییر، ذخیره شده و از طریق درگاه‌های مختلف سکوی خدمات دیجیتال ثبتی کاتب، در دسترس متقاضیان می‌باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در آیین رونمایی از این پروژه‌های فناورانه، با بیان اینکه سازمان ثبت از جمله سازمان‌های وابسته به قوه قضاییه است که بسیاری از مردم در موضوعات مختلف با آن سر و کار دارند، گفت: این موضوع بسیار مهم است که سازمان ثبت اسناد و املاک بتواند امور مردم را امانت‌دارانه انجام دهد و اجازه ورود هیچ‌کس به حریم خصوصی افراد را ندهد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه گفت: یکی از نقش‌های مهم سازمان ثبت اسناد و املاک این است که کار‌های مردم را سریع، آسان، ارزان و همراه با تکریم انجام دهد که لازمه این امر، مجهز شدن سازمان ثبت به فناوری‌های نوین است.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای عنوان کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک از گذشته تا به امروز در حوزه استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین، نسبت به بسیاری از دستگاه‌ها در درون عدلیه و حتی بیرون از دستگاه قضا، جزو دستگاه‌های پیشتاز بوده و در دوره کنونی نیز به این امر توجه بسیار زیادی مبذول شده است که جای تقدیر دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به راه‌اندازی سکوی خدمات دیجیتال ثبتی «کاتب» توسط سازمان ثبت اسناد و املاک، گفت: امیدواریم سکوی خدمات دیجیتال ثبتی «کاتب» بتواند امانت‌دارانه کار‌های مردم را انجام دهد، از هرگونه سوء‌استفاده احتمالی در فرآیند‌های ثبتی جلوگیری به عمل آورد و خدمات سریع، ارزان و توأم با کرامت را به مردم ارائه دهد؛ تا امروز اگر مردم در شهر‌های شلوغ و پرترافیک می‌خواستند کار ثبتی انجام دهند، ناگزیر بودند ساعت‌های زیادی از روز را صرف این موضوع کنند و متحمل هزینه شوند؛ اما هم‌اکنون با آغاز خدمت‌رسانی سکوی کاتب، همه مردم می‌توانند از خانه یا دفتر کارشان، خدمات ثبتی را از طریق این سکو دریافت کنند و نیازمندی‌هایشان را برطرف سازند.

رئیس قوه قضاییه همچنین در جریان رونمایی از طرح تحول دیجیتال سازمان ثبت و مرکز کنترل و پایش هوشمند خدمات دیجیتال ثبتی، خطاب به مسئولان این سازمان، نکات و توصیه‌هایی را پیرامون مقوله «امنیت زیرساخت‌ها و سامانه‌های طراحی‌شده»، «اتخاذ پیشبینی‌های لازم برای متوقف‌نشدن خدمات‌دهی در مواقعی که سیستم‌ها دچار اختلال می‌شوند»، «اطلاع‌رسانی دقیق و ارائه آموزش‌های لازم به مردم در جهت استفاده حداکثری از سامانه‌ها» و «اتخاذ پیشبینی‌های لازم برای توسعه زیرساخت‌ها در صورت نیاز» مطرح کرد.

در ادامه، آیین افتتاح ۲۰ پروژه عمرانی سازمان ثبت، مجموعاً به مساحت بالغ بر حدود ۱۹ هزار متر مربع در استان‌ها و شهر‌های مختلف کشور با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار شد.

پروژه‌های تازه تاسیس سازمان ثبت به منظور ارائه خدمات سریع‌تر و مطلوب‌تر به مردم در شهر‌های الیگودرز، چگنی، پلدختر، اردبیل، پاوه، جم، بشرویه، ماهنشان، دنا، اراک، جاسک، رودان، ترکمنچای، آوج، همدان، بندرعباس، آبادان، کوهرنگ و همچنین دو واحد در تهران، می‌باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، پس از آیین افتتاح ۲۰ پروژه عمرانی سازمان ثبت، طی سخنانی اظهار کرد: «سازمان ثبت اسناد و املاک کشور» از جمله دستگاه‌های پیشتاز در دو مقوله‌ی «خدمت‌رسانی سریع به مردم» و «بهره‌گیری حداکثری از فناوری‌های نوین» است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به خدمات خاصی که سازمان ثبت به دستگاه‌های دولتی و حتی خودِ دستگاه قضا ارائه می‌دهد، گفت: با افزایش سرعت و دقتِ سازمان ثبت در پاسخ به استعلامات دستگاه‌های دولتی و قوه قضاییه، پیشبرد امور اداری مردم، هر چه بیشتر، تسریع و تسهیل می‌شود.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: یکی از دستگاه‌هایی که از خدمات و استعلامات سازمان ثبت بهره‌مند می‌شود، «سازمان امور مالیاتی» است؛ در این عرصه با خدمات سازمان ثبت، جلوی بسیاری از تخلفات در حوزه مالیات و فرار‌های مالیاتی گرفته می‌شود و با افزایش وصول مالیات مواجه می‌شویم.

رئیس عدلیه بیان داشت: بعضاً با یک اقدام «سازمان ثبت» و یا «سازمان بازرسی» و یا «دادگستری»، در جلوگیری از «فرار‌های مالیاتی» یا جلوگیری از «تضیع اموال و حقوق دولتی» منابع درآمدی دولت افزایش چشمگیری پیدا می‌کند؛ افزایشی که چند برابر بودجه سالیانه قوه قضاییه است.

قاضی‌القضات تصریح کرد: مهم‌ترین بخش از خدمات سازمان ثبت، خدماتی است که به مردم ارائه می‌شود؛ تعداد کثیری از مردم در طول سال به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم به واحد‌های ثبتی مراجعه می‌کنند؛ این مراجعان خواهان خدمات مختلفی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به مقوله اسناد مالکیت اشاره کرد؛ به طور کلی، مسئله مالکیت املاک و اراضی برای مردم یک موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت است که در این عرصه، سازمان ثبت در جهت تسهیل و تسریع امور مردم، بسیار نقش‌آفرین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی رئیس سازمان ثبت و همکاران وی برای خدمت‌رسانی هر چه مطلوب‌تر به مردم در اقصی نقاط ایران اسلامی، گفت: طی ۲۸ ماهی که آقای «بابایی» مسئولیت ریاست سازمان ثبت را بر عهده دارد بیش از ۱۰۰ سفر استانی کاری و پرثمر انجام داده و اگر بخواهیم یک مدیر میدانی را مثال بزنیم باید از او نام ببریم؛ من خبر ندارم که رئیس یک سازمان و یا وزیری طی ۲۸ ماه بیش از ۱۰۰ نوبت سفر به استان‌ها و شهرستان‌های مختلف انجام داده باشد؛ این امر واقعاً قابل تقدیر است؛ از ویژگی‌های سفر‌های استانی رئیس سازمان ثبت غیرتشریفاتی بودن این سفر‌ها است؛ همچنین وی در جریان سفر‌های خود با مسئولان استانی در حوزه‌های مختلف جلسات متعددی را در راستای پیشبرد امور مردم و خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به آن‌ها برگزار می‌کند که این امر نیز بسیار حائز اهمیت و قابل قدردانی است.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: مهمترین نکته در جریان سفر‌های استانی و به طور کلی در تمام مواقع و مواردی که با مردم مواجه می‌شویم این است که به وعده‌هایی که می‌دهیم جامه‌عمل بپوشانیم؛ این امر در افزایش امید و اعتماد مردم و ارتقاء سرمایه اجتماعی نظام بسیار حائز اهمیت است.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: باید خالصانه و صادقانه به مردم خدمت کنیم؛ پیروزی ما در خدمت‌رسانی بی‌منت و خداپسندانه به مردم است؛ باید از لحظه لحظه عمر خود برای خدمت‌رسانی به مردم و نظام اسلامی استفاده کنیم.

رئیس عدلیه در بخشی از سخنان خود نیز با تبریک مبعث نبی اکرم (ص) و ایام‌الله دهه فجر، گفت: امام عظیم‌الشأن که فقیه و عالم و حکیم و عادل بودند، انقلاب بزرگی را نه تنها در ایران اسلامی بلکه در جهان به پا کردند؛ به گونه‌ای که پس از انقلاب اسلامی در ایران اتفاقات شگرفی در نقاط مختلف دنیا علیه منافع مستکبران به وقوع پیوست و این اتفاقات نشئت گرفته از بعثت نبی اکرم (ص) و انقلاب اسلامی ایران بود. در همین راستا امروز شاهدیم که رژیم صهیونیستی که زمانی شعار «از نیل تا فرات» را سر می‌داد، فقط در برابر شاخه‌ای از جریان مقاومت به استیصال و درماندگی رسیده است.

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه در این آیین، «بابایی» رئیس سازمان ثبت طی سخنانی گفت: در در دوران «تحول و تعالی» مُنبعث از راهبرد‌های تحول‌آفرین بر پایه خدمت‌رسانی به‌موقع، ارزان و فراگیر، گذار از خدمت‌رسانی سنتی به مدرن با هوشمندسازی فرایند‌ها برای مهار فساد و تسریع و تسهیل امورات در سازمان‌های ثبتی در حال نهایی شدن است.
رئیس سازمان ثبت با ارائه گزارش عملکرد یک ساله دستگاه متبوع خود، بیان داشت: ارائه خدمت به ۲۰۰ دستگاه دولتی بر بستر الکترونیک با کمترین خطا نمونه کوچکی از ابتکارات فناورانه در سازمان ثبت است.
بابایی تصریح کرد: در ۱۰۷ سفر استانی طی دو سال اخیر ۷۳ پروژه عمرانی به بهره‌برداری رسید و عملیات ۸۲ پروژه عمرانی دیگر با اولویت مناطق محروم و کمتر برخوردار آغاز شده است و تا ۱۸ ماه آینده با افتتاح پروژه‌های در دست احداث، هیچ واحد استیجاری ثبتی در کشور نخواهیم داشت.

رئیس سازمان ثبت افزود: با باز طراحی سامانه ثبت شرکت‌ها امکان ارئه خدمات غیر حضوری فراهم شده است و بدین ترتیب با کاهش ۸۰ درصدی مراجعه به مرکز ثبت شرکت‌ها مواجه هستیم؛ همچنین شناسایی شرکت‌های کاغذی و صوری در دستور کار قرار گرفته و بر همین مبنا ۸۱۰ هزار شرکت غیر فعال شدند.

بابایی با بیان اینکه با تثبیت مالکیت عرصه‌های ملی، شاهد کاهش محسوس پرونده‌های سازمان یافته تصرفات غیرقانونی اراضی هستیم، گفت: تثبیت مالکیت و صدور ۵۶ درصدی اسناد مالکیت حدنگاری مناطق شهری و حومه و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت؛ صدور اسناد مالکیت ۹۶ درصد اراضی و املاک نیرو‌های مسلح تا ابتدای بهمن ماه سال جاری و هدف‌گذاری تثبیت مالکیت ۱۰۰ درصدی موقوفات کشور تا ماه‌های آینده، گواه خوبی بر جهش فعالیت‌ها در این زمینه می‌باشد به طوری که ریاست سازمان اوقاف با عنوان «دمیده شدن روح جدید در فصل مشترک همکاری دو سازمان» از آن یاد کرده است.

رئیس سازمان ثبت گفت: بعد از پیشبرد موفق اهداف حدنگاری اراضی ملی و منابع طبیعی، حدنگاری و صدور اسناد اراضی زراعی به عنوان هدف مهم سال جاری در دستور کار این سازمان قرار گرفت؛ این در حالی است که میزان صدور اسناد مالکیت حدنگاری این اراضی از ابتدا تا دی ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۲ درصد بوده که این میزان نیز در ابتدای بهمن ماه سال جاری به ۴۵ درصد رسیده و جهش بزرگی در صدور اسناد اراضی زراعی صورت گرفته است.

 

بیشتر بخوانید…

 

پلتفرم «کاتب» با حضور رئیس قوه قضائیه رونمایی شد | ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ روز تولد سکوی خدمات ثبتی

 

پلتفرم «کاتب» با حضور رئیس قوه قضائیه رونمایی شد | ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ روز تولد سکوی خدمات ثبتی

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، پلتفرم کاتب صبح روز ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ در محل ساختمان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با حضور حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه رسما رونمایی شد.

«علیرضا سلیمی نائینی» پس از رونمایی از پلتفرم کاتب به اقدامات انجام شده برای اجرایی کردن برنامه های حوزه فناوری و راه اندازی کاتب اشاره و اظهار کرد: با توجه به احساس نیاز ارکان مختلف کشور (اعم از مردم، دستگاه های دولتی، بخش های خصوصی و …) به ارایه خدمات مطلوب و قابل قبول متناسب با فضای امروزی کشور، همچنین استفاده از فناوری های نوین در این عرصه، مطالعات بسیاری انجام شد، سرانجام سال ۱۴۰۱ بعد از انعقاد و امضاء تفاهم نامه مشترک با سازمان ثبت اسناد و املاک درباره همکاری های حوزه فناوری اطلاعات، طراحی و تولید سامانه ای با هدف ارایه خدمات یکپارچه ثبتی در دستور کار قرار گرفت. به تدریج در جلسات متعدد، پس از هم اندیشی های مختلف، نام “کاتب” برای آن انتخاب شد.

وی افزود: سیاست گذاری بر این است تا تمام خدمات ثبتی از جمله در حوزه دفاتر اسناد رسمی، ثبت شرکت ها، مالکیت معنوی، املاک، و غیره … به صورت ۲۴*۷ از طریق سامانه کاتب قابل ارایه باشد.

معاون فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران به تحولات سه سال اخیر در حوزه فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران اشاره و تاکید کرد: ضرورت ها و عقب ماندگی های جدی در حوزه فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران وجود داشت که منشاء بسیاری از مشکلات امروزی ما بود و علی‌رغم همه فشارها، مشکلات و بعضا طرح مسائل خلاف واقع و ایجاد فضاهای تخریبی، با گام برداشتن در مسیری صحیح، بسیاری از کمبودها را جبران کردیم و امروز در حال رسیدن به نقطه مطلوب هستیم. یقین دارم طی ماه ها و سال آینده اهمیت اقدامات راهبردی سه سال اخیر حوزه فناوری اطلاعات بیشتر نمایان خواهد شد، چرا که ضرورت های مورد نیاز دو دهه دفاتر اسناد رسمی را در طی سه سال به نقطه قابل قبول رساندیم.

سلیمی نائینی تصریح کرد: از چند سال قبل، با وجود برخی بی تدبیری های صورت گرفته نسبت به دفاتر اسناد رسمی و عناد برخی اشخاص موثر در حوزه تصمیم گیری با نهاد سردفتری، وظیفه خود دانستیم تا با ایجاد ساختاری جدید در حوزه فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران، ایجاد و تقویت زیرساخت های مورد نیاز، بعد از ۸۰ سال، تغییرات کارکردی و حتی ساختاری دفاتر اسناد رسمی را آغاز کنیم که خوشبختانه به بخش های مهمی از این هدف دست یافته ایم و در ادامه این مسیر لحظه ای تردید و کوتاهی نخواهیم داشت. به زودی جزییات آن به استحضار همکاران گرامی و مردم عزیز خواهد رسید.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم احمد تویسرکانی رییس فقید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته از اوایل سال آینده و بعد از حدود ۱۰ سال نسخه جدید سامانه ثبت الکترونیک با معماری جدید در دفاتر اسناد رسمی ارایه سرویس خواهد کرد که بسیاری از مشکلات و نیازمندی های امروزی را مرتفع می کند.

معاون فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران به طراحی دفاتر اسناد رسمی مجازی جهت ارایه خدمات غیرحضوری به مردم اشاره کرد و افزود: به زودی امکان این مهم فراهم می شود که همه مراجعات مردم، دستگاه های دولتی و بخش های خصوصی از طریق سامانه کاتب به دفاتر اسناد رسمی و تا مرحله احراز هویت و امضای سند_در کنار امکان مراجعه حضوری_ کاملا غیر حضوری باشد و از اوایل سال آینده و در ۸ نوع سند نیز امکان احراز هویت و امضای غیر حضوری در این اسناد فراهم می شود و بدین ترتیب تنظیم اسناد غیرحضوری در دفاتر اسناد رسمی آغاز می شود.

سلیمی نائینی با تاکید بر اینکه با راه اندازی کاتب روند فعالیت در دفاتر اسناد رسمی افزایش می یابد، تاکید کرد: در ساختار جدید و بر خلاف برخی ادعاهای بی اساس، جایگاه، وظایف و مسوولیت های سردفتر اسناد رسمی در حوزه تنظیم اسناد بیشتر، مهمتر و متنوع تر از قبل خواهد بود.

معاون فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران تاکید کرد: بدون تردید، مانندِ همیشه تاریخ، همکاران عزیز، صبور و مظلوم در دفاتر اسناد رسمی با وجود همه بی مهری ها، از این این گذر تاریخی با سربلندی عبور خواهند کرد و از امروز، به مرور زمان و ظرف کمتر از دو سال، وارد عصر جدیدی در حوزه دفاتر اسناد رسمی خواهیم شد که فصل دیگری از تاریخ پرافتخار دفاتر اسناد رسمی را در تاریخ بایگانی خواهد کرد.

سلیمی نائینی با اشاره تولد سامانه کاتب در ۱۸ بهمن ماه سال ۱۴۰۲ تاکید کرد؛ این روز نقطه عطفی در تاریخ ارایه خدمات ثبتی کشور است. در تلاش هستیم تا مرحله رشد و بلوغ این مولود مبارک را تسریع کنیم.

معاون فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران از زحمات، تلاش ها و حمایت های «حسن بابایی» رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، «سید ستار هاشمی» معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی، «صفدر کشاورز» معاون امور املاک و کاداستر و «سید صادق سعادتیان» معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تشکر و قدردانی کرد.

 

 

لینک کوتاه

https://notary-news.ir/?p=19329

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *