به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، محمد افخمی عمودیزج، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران در همایش آموزشی و توجیهی اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول که به همت جامعه سردفتران و دفتریاران غرب استان تهران چهارشنبه 16 آبان ماه برگزار شد، با تاکید بر اجرای درست قانون مزبور از طریق آگاهی سازی گفت: شخص ریاست محترم قوه قضائیه معتقد هستند باید آگاهی سازی عمومی اتفاق بیفتد و قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول به نحواحسن اجرا شود.
وی افزود: سالیان سال موضوع توسعه سند رسمی در کشور مطرح بود اما با ورود مقام معظم رهبری و تکلیفی که برعهده مجمع تشخیص مصلحت نظام گذاشتند، خوشبختانه پس از سالها قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول که یک نیاز اساسی برای جامعه فعلی است، به تصویب رسید.
افخمی تصریح کرد: در ابتدا تصوری به وجود آمد که قرار است مشاورین املاک جای دفاتر اسناد رسمی را بگیرند که اصلا چنین چیزی نیست، هیچ مجموعهای حذف نخواهد شد بلکه اتفاقا تثبیت میشوند. قانون الزام به ثبت رسمی معاملات دو ماده درباره مشاورین املاک قرار اختصاص داده تا به واسطه تکالیفی که برعهده آن گذاشته، جلوی تنظیم اسناد عادی را بگیرد و تمام معاملات و انتقالات حقوقی بین اشخاص در بستر همین قانون که سامانه محور است، اتفاق بیفتد.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران با اشاره به وظایف مشاورین املاک گفت: براساس قانون الزام به ثبت رسمی معاملات، کلیه قراردادهایی که در دفاتر مشاورین املاک تنظیم میشوند باید جهت تنظیم سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی ارجاع شود. خوشبختانه در آیین نامه مرتبط با ماده 3 این قانون که اخیرا به تصویب رسید، ابهاماتی که وجود داشت رفع شده است. خواهش ما این است که اتحادیه مشاورین املاک نسخهای از آن را در اختیار همه مشاورین املاک قرار دهد تاابهامات و سوالاتی که تاکنون این عزیزان داشتند، برطرف شود.
وی با بیان اینکه دیگر هیچ سند عادی در محاکم پذیرفته نخواهد شد، بیان کرد: از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات تمامی اسنادی که به صورت عادی معامله شوند، فاقد اعتبار خواهد بود و همه مردم باید معاملات خود را در بستر سند رسمی انجام دهند.
افخمی افزود: در ماده ۳ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات، نقش مشاورین و بنگاههای معاملاتی تبیین شده است. ابتدا مذاکرات مقدماتی توسط مشاورین املاک انجام میشود و سپس نوبت به درج پیش نویس قرارداد در سامانه و ارجاع آن به دفاتر اسناد رسمی میشود. همین عمل مشاورین املاک باعث میشود بهداشت حقوقی بین مردم ایجاد شود.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران با اشاره به سامانه کاتب گفت: قانون، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را موظف کرده بود تا ظرف یکسال سامانه لازم را ایجاد کند تا مردم و مشاورین املاک به آن دسترسی داشته باشند که پیرو آن، پلتفرم کاتب ایجاد شد و درحال حاضر آموزشهای لازم درخصوص استفاده از آن ارائه میشود. سامانه کاتب جلوی معاملات معارض را میگیرد و استعلاماتی که میدهد کمک بسیاری به مشاورین املاک و دفاتر اسناد رسمی میکند.
وی افزود: ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک به همراه معاون خود درحال چاپ کتابی درخصوص این قانون و آیین نامههای آن هستند که منبع بسیار خوبی خواهد بود.
افخمی تصریح کرد: انشالله تا 5 سال آینده دیگر هیچ سند عادی نخواهیم داشت و طبق مدت زمان قانونی که مشخص شده (مدت زمان قانونی بسیار خوبی هم هست) مردم تکلیف تمام اسناد عادی خود را مشخص میکنند.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران با اشاره به حضور 21 هزار و 400 مشاور املاک دارای مجوز در سطح استان تهران اعلام کرد: این رقم به سرعت باید افزایش یابد. براساس آخرین آمار بیش از 7 هزار و دویست مشاور املاک در سطح استان تهران در پلتفرم کاتب ثبت نام کردند. از مشاورین املاک میخواهیم دوستان خود را که هنوز عضو کاتب نشدند، تشویق و راهنمایی کنند تا هرچه سریعتر عضو شوند.
افخمی تاکید کرد: بیش از ۴۰ درصد پروندههای قضائی مربوط به حوزه اراضی و املاک است که انشالله با اجرایی شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول به حداقل خواهد رسید.