مصوبات جدید هیات مدیره کانون؛ از آخرین وضعیت اصلاح قانون تسهیل تا حل مشکل دستگاه‌های کارتخوان دفاتر اسناد رسمی

مصوبات جدید هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران در جلسه 27 بهمن ماه منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، مصوبات هیات مدیره کانون در 27 بهمن ماه به شرح ذیل است؛

در ابتدای جلسه خندانی رئیس هیات مدیره گزارشی درخصوص آخرین وضعیت اصلاح قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ارائه کرد و گفت: هفته گذشته وزیر دادگستری جلسه‌ای در این خصوص با حضور کانون سردفتران و دفتریاران، کانون وکلای دادگستری مرکز، مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضائیه، مرکز خدمات الکترونیک قضائی، مسئولان مربوطه در قوه قضائیه، رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی در محل وزارتخانه برگزار کرد. بخشی از این جلسه مربوط به تکالیف و دستورالعمل دستگاه‌های مختلف جهت اتصال به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار بود و از آنجایی که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حوزه دفاتر اسناد رسمی متصل شده است، مقرر شد باقی مراجع اقدامات قانونی لازم را انجام دهند. همچنین تاکید شد اصلاح قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار از طریق کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، دولت و قوه قضائیه پیگیری شود.

خندانی تاکید کرد: اوایل هفته جاری جلسه دیگری با همین موضوع توسط محمد سرگزی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی با حضور کلیه مسئولان و مجریان قانون برگزار و مقرر شد بحث اتصال به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار با توجه به قیدی که در قانون وجود دارد مبنی براینکه رئیس قوه قضائیه باید اظهار نظر کند؛ طی مکاتباتی انجام شود و مرکز ملی مجوزها نیز از آن تبعیت کند یعنی مواردی که مربوط به حوزه مربوطه است را انجام دهد و مسائل اختصاصی را به حوزه‌های مربوطه ارجاع دهد.

مقرر شد درخصوص کارآموزان ورودی‌های 1401،1402،1403 اقدامات لازم از سوی کانون سردفتران و دفتریاران، اداره کل آموزش قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام شود تا ضمن رعایت قانون، مشکلی برای سردفتران جدید ایجاد نشود.

بودجه ۱۴۰۴ کانون سردفتران و دفتریاران پس از بررسی‌های لازم و اخذ نظرسنجی‌ها به تصویب هیات مدیره رسید و به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارسال شد. خزانه‌دار کانون پیگیری‌های لازم را از سازمان ثبت انجام می دهد.

مقرر شد واحد روابط عمومی عملکرد 3 ساله هیات مدیره و کلیه واحدهای کانون را به چاپ رسانده و جهت مطالعه سردفتران و دفتریاران منتشر کند.

درخصوص پرداختی‌های انتهای سال از جمله عیدی بازنشستگان، مستمری بگیران و پرداختی‌های درمانی که معمولا حجم بالایی دارند و جهت پرداخت آنها ترافیک کاری سنگینی ایجاد می‌شود، مقرر شد با مدیریت خزانه‌دار کانون، پرداختی‌ها با اولویت حقوق و مزایای بازنشستگان، مستمری بگیران و سپس درمان در فاصله زمانی منطقی انجام شود.

باتوجه به اینکه کلمه «وراث حین الفوت» از آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی حذف شده و به جای آن کلمه «وراث تحت تکفل» قرار گرفته است، بحث و بررسی‌هایی درحضور نمایندگان بانوان در هیات مدیره بعمل آمد. ابتدا مقرر شد روال قبلی در ارائه دفترچه درمانی به خانم‌های سردفتر و دفتریار و افراد تحت حضانت و سرپرستی‌شان توسط کانون سردفتران و دفتریاران، ادامه پیدا کند. همچنین درخصوص نکته اول یعنی اصلاح آیین نامه قانون نیز مقرر شد اعضای هیات مدیره ایراداتی که بانوان وارد کردند را پیگیری کنند تا مشکل افراد تحت تکفل بانوان حل شود البته لازم به تاکید است که کانون سردفتران و دفتریاران در زمان اصلاح آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی، به نمایندگی از کلیه مردان و زنان حوزه دفاتر اسناد رسمی کشور خواسته بانوان محترم را اعلام کرده بود اما مورد موافقت قوه قضائیه قرار نگرفت. درنهایت صحبت‌های نمایندگان بانوان در جلسه هیات مدیره شنیده شد و مورد تاکید قرار گرفت که از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود تا این مشکل مرتفع گردد. خندانی پیرو این موضوع بیان کرد: در هیچ یک از مصوبات و اقدامات خود، آقایان و خانم‌ها را از یکدیگر جدا نکرده و مخالف هرگونه تبعیض هستیم مگر درمواردی که قانون محدودیت جنسیتی گذاشته باشد که مجبور به تبعیت از آن هستیم و نمی‌توانیم ورود کنیم.

در رابطه با دستگاه های کارت خوان پست که به دفاتر عودت داده نشده است، گزارش پیگیری هایی که از سوی شرکت های شاپرک، سامان پرداخت، پست و سازمان ثبت در طول هفته گذشته انجام شده بود به هیئت مدیره ارائه و در نهایت مقرر شد که در اولین فرصت این دستگاه‌ها بدون اینکه تغییراتی در آن اتفاق بیفتد (در صورتی که واقعا امکان به روز رسانی در آن نیست) به دفترخانه‌ها عودت داده شود و در زمان مناسب خود بعد از تعطیلات سال نو و بعد از آن اقدامات لازم انجام شود تا در انتهای سال که میزان ارسال مراسلات و سندهای تعویضی زیاد است دفاتر و مردم به مشکل برنخورند.

موضوع دیگر اخذ امضا و اثر انگشت در سامانه کاتب بویژه در بخش مبایعه نامه ها بود که نحوه عمل و اقدام آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در واقع بحث بر این بود که در خصوص اسنادی که مشمول قانون الزام به تنظیم سند رسمی می‌شوند، (اسنادی که الان عملیاتی و اجرایی شده) مشاور املاک فقط می‌توانند پیش نویس را ارسال کنند اما نسبت به اسناد دیگری که قبل از سامانه تنظیم شده اند (املاکی که سند رسمی داشته و در اختیار مردم است) در واقع نسبت به این اسناد هم تعهد به بیع، قولنامه و بیع نامه هم امکان پذیر است اما نسبت به اسناد صادره از 3 تیر 1403، که مشمول قانون الزام هستند، فقط باید توسط مشاورین املاک به صورت پیش نویس به دفاتر اسناد رسمی ارسال شود.

آیین نامه استفاده از مراکز رفاهی و مهمانسراهای کانون های استانی هم در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت. مقرر شد هفته آتی در جلسه هیئت مدیره، بحث تصویب و تایید نهایی انجام شود تا دوستان و همکاران در جریان نحوه استفاده از مراکز رفاهی و اقامتی کانون‌های استان در ایام تعطیلات قرار بگیرند.

موضوع مورد بحث دیگر سرمایه گذاری در حوزه های مختلف بویژه در حوزه خرید ملک بود که قبلا هم از سوی کانون انجام گرفته بود. در این زمینه مقرر شد تا ظرف هفته جاری، اعضای هیئت مدیره بررسی خود را انجام داده و با کارشناسان این حوزه صحبت کنند. همچنین مقرر شد، جهت بحث های تخصصی تر و ادامه روند سرمایه گذاری، نحوه انجام و یا خرید و فروش املاک از کارشناس اقتصادی برای حضور در جلسه آتی هیئت مدیره دعوت شود. البته برخی اعضا پیشنهاداتی درخصوص سرمایه گذاری ارائه کردند اما تصمیم نهایی پس از بررسی با کارشناسان تخصصی در هفته آینده اخذ خواهد شد.

در رابطه با برگزاری دوره های آموزشی جلوگیری از پولشویی در راستای قانون مبارزه با پولشویی هم در این جلسه بحث هایی انجام شد. براساس این قانون، کانون سردفتران و دفتریاران و دفاتر اسناد رسمی باید دوره های آموزشی در این زمینه برگزار کند. با توجه به مذاکرات و جلساتی که در این زمینه با سازمان ثبت انجام شده همچین با توجه به هزینه های اعلامی که کانون امکان پرداخت آن را ندارد، قرار شد تا از امکانات فعلی کانون برای برگزاری این دوره ها استفاده شده و مذاکرات و تامین هزینه تخصیص مربی و استاد برعهده ستاد مربوطه باشد. تا هم دوره ها برگزار شده و هم کانون در این زمینه هزینه کمتری را متحمل شود.

در این جلسه هچنین از واحد رفاهی-ورزشی کانون به جهت برگزاری مسابقات والیبال بانوان تقدیر و تشکر شد. امکانات خوبی هم در اختیار قرار گرفت و تیم ها از کیفیت برگزاری مسابقات( محل مسابقه، تشکیلات و امکانات) راضی بودند. مقرر شد تا با حمایت کانون ها در حوزه ورزش، در سال آینده هم شاهد برگزاری مسابقات و حتی ادامه آن ها و با حضور حداکثری همکاران باشیم. ایجاد انگیزه و تشویق همکاران هم از سوی واحد رفاهی -ورزشی انجام می گیرد و هم کانون ها باید در این زمینه تلاش کنند.

در این جلسه مقرر شد تا طی مکاتبه ای با سازمان ثبت درخصوص اصلاح آیین نامه ها و یا بخشنامه های صادره بویژه در حوزه مالی، به این جهت که کانون باید تکالیف مالی آن را اجرایی و عملیاتی کند و هزینه‌های آن را متحمل شود، پیش از صدور چنین بخشنامه هایی کانون هم مطلع شده و کار با هماهنگی هر دو نهاد و با اخذ نظر کانون انجام شود.

درخصوص موضوع سرمایه گذاری، دیدگاه ها و نظرات متعددی مطرح شد مبنی بر اینکه در حوزه ملک متمرکز نباشیم و به حوزه های دیگر سرمایه گذاری که امکان پذیر است، قانونی بوده و ریسک کمتری دارد ورود کنیم. در این زمینه مقرر شد، اعضا با نظرات کارشناسی، ارتباط با کارشناسان تخصصی و مذاکره با آن ها گزارشی در این زمینه تهیه و اگر لازم بود کارشناسان این حوزه را به جلسه هیئت مدیره دعوت کنند. این کار حتما باید با در نظر گرفتن  کمترین ریسک، پیوست و توجیه اقتصادی انجام شود تا مشکلی از این جهت پیش نیاید.

در این جلسه تاکید شد، با توجه به اینکه فرصت زیادی از خدمت هیئت مدیره فعلی باقی نمانده است، همه اعضای هیئت مدیره در این فرصت باقی مانده تمام تلاش و قدرت خود را فارغ از این زمان تا روز آخری که متعهد به خدمت هستند به کار گرفته و در جهت پیشبرد اهداف کانون و حوزه سردفتری با انرژی و قدرت تلاش کنند و هر اقدامی را به نحو احسن انجام دهند.

موضوع دیگر، بحث در رابطه با اقدامات برخی واحدها از جمله بسیج، دانشگاه، پژوهشگاه و آخرین وضعیت کاتب بود. مقرر شد تا هر چند وقت یک بار مسئولان این واحدها برای ارائه گزارش عملکرد به جلسه هیئت مدیره دعوت شوند.

نحوه محاسبه سقف درآمدی دفاتر اسناد رسمی موضوع مورد بحث دیگری بود که برخی همکاران در این رابطه سوال کرده بودند. نحوه تعیین عدد سقف هر استان و حوزه ثبتی با توجه به آیین نامه، بخشنامه و دستور العمل رئیس قوه قضاییه بر اساس دو برابر میانگین درآمد سال قبل همان حوزه ثبتی است که برای سال بعد لحاظ میشود.

در این جلسه همچنین مقرر شد تا اطلاع رسانی بهتر و دقیق تری درخصوص اقدامات تحولی کانون و اقداماتی که در طول این دوره اتفاق افتاده ارائه شود.

مقرر شد تجهیزات لازم برای جامعه سردفتران و دفتریاران غرب استان تهران تهیه و هزینه آن واریز گردد.

تقاضای یک دفتریار سابق دفتر اسنادرسمی در اصفهان و سردفتر فعلی دفترخانه مذکور مبنی بر تقاضای تقسیط اضافه واریزی کمک هزینه معاش ایام دفتریاری در جلسه مطرح و مقرر شد در صورت تأیید بیماری صعب العلاج سرطان ایشان توسط واحد درمانی کانون (با بررسی اسناد و مدارک پزشکی و سوابق موجود در کانون) بدهی ایشان با اخذ چک تضمین با توجه به امانی بودن حداکثر در 4 قسط تقسیط و به حساب کانون عودت گردد.

تقاضای پیمانکار بازسازی ساختمان مجاور کانون در خصوص افزایش مبلغ تنخواه گردان بازسازی ساختمان با توجه به حجم کاری و گستردگی عملیات عمرانی و ایام پایانی سال که به تأیید مدیر امور اداری و امور ساختمان‌های کانون رسیده است در جلسه هیأت مدیره مطرح و مقرر شد مبلغی در اختیار امور مالی کانون بعنوان تنخواه قرار گیرد تا بدون واریز به حساب پیمانکار، با اخذ مستندات انجام هزینه که به تأیید امور اداری و امور استان ها و ساختمان ها خواهد رسید، بدون نیاز به طرح مجدد هزینه های مربوطه با اخذ دستور ریاست کانون پرداخت و با فروشندگان تسویه حساب نماید.

نامه پیمانکار عملیات ساختمانی کانون استان گیلان مبنی بر تقاضای واریز مبلغی جهت پرداخت های نقدی در راستای تسریع در تعمیرات پروژه منضم به تأیید مسئول امور استان ها و ساختمان ها مطرح و مقرر شد با توجه به پرداخت های پایان سال کانون و تعطیلات آغاز سال جدید مبلغی در اختیار امور مالی کانون قرار گیرد تا بدون واریز به حساب پیمانکار، ضمن اخذ مستندات مورد نیاز بدون نیاز به طرح مجدد در هیأت مدیره کانون با اخذ دستور ریاست کانون مرکز پرداخت و تسویه گردد. گزارش هزینه های تنخواه مذکورپس از اتمام آن توسط امور استان ها و ساختمان ها به استحضار اعضای هیأت مدیره خواهد رسید.

نامه واحد فناوری اطلاعات کانون درخصوص ضرورت تأمین تجهیزات پردیس و تعیین شرکت راهبر مراکز داده کانون مطرح و با توجه به لزوم بهره برداری از مرکز داده پردیس برای حفظ، ذخیره سازی و پشتیبانی از داده های موجود در گرمدره مقرر شد نسبت به برگزاری مناقصه عمومی با ارزیابی کیفی شرکت کنندگان در مناقصه برای تأمین حداقل تجهیزات مورد نیاز بصورت ریالی اقدام گردد. نحوه برگزاری و زمان بندی انجام مناقصه – تعداد رک ها و شرح اقلام و تجهیزات- اسناد مربوط به مناقصه و شرایط ارزیابی کیفی شرکت کنندگان در مناقصه با شرط الزامی داشتن گواهی لازم از مرکز راهبردی افتا برای شرکت برنده توسط واحد فناوری کانون تهیه و ضرورت دارد تا مجدد به تصویب هیأت مدیره کانون برسد.

درخصوص فروش ساختمان مازاد کانون در خرم آباد از طریق مزایده ، گزارش امور استانها و ساختمانها منضم به 5 فقره پیشنهاد قیمت در پاکت در بسته در جلسه هیأت مدیره قرائت و پاکتهای مربوطه بازگشایی شد؛ با توجه به آگهی های مزایده منتشر شده در روزنامه های همشهری، اطلاعات و روزنامه استانی نیش قلم و باتوجه به پیشنهادات قیمت واصله، هیأت مدیره کانون با فروش ساختمان موافقت کرد.

نامه یک سردفتر اسنادرسمی در زاهدان مبنی بر تقاضای پرداخت هزینه های درمانی انجام شده توسط ایشان که تصویر مدارک آن توسط بیمارستان بهمن تهیه و به واحد درمانی کانون تحویل شده مطرح و مقرر شد واحد درمانی کانون نسبت به کارشناسی اسناد مذکور اقدام و با انجام بررسی های لازم، نسبت به تأیید مبلغ قابل پرداخت آنها اقدام و سپس به امور مالی کانون برای واریز به حساب ایشان ارسال نماید.

سه تقاضای وارده از سوی سه نفر دفتریار؛ دفتریار بازنشسته تهران، دفتریار کرج و سبزوار منضم به صورت هزینه ها و مستندات پزشکی مبنی بر افزایش سقف هزینه های دارویی مطرح و هیأت مدیره کانون با افزایش سقف هزینه های درمانی ایشان برای بیماری های خاص آنان موافقت کرد.

لینک کوتاه

https://notary-news.ir/?p=121482

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *