به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، مصوبات هیات مدیره کانون در 29 دی ماه به شرح ذیل است؛
در ابتدای جلسه علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به آخرین وضعیت قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از اعضای هیات مدیره خواست سران دفاتر اسناد رسمی و مشاورین املاک را جهت اجرای صریح قانون، ترغیب کنند. خندانی تاکید کرد روابط عمومی کانون و کلیه همکاران در دفاتر تلاش کنند مردم با سامانه کاتب بیشتر آشنا شوند و از آن استفاده کنند.
از آنجایی که مقرر است بودجه سال آینده تا انتهای دی ماه برای بررسی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارسال شود، در این جلسه مبحث بودجه مورد بحث و بررسی اعضای هیات مدیره قرار گرفت. نظرات و پیشنهادات استانها و واحدهای مختلف کانون جمعبندی و مقرر شده با سرعت برنامهریزیهای لازم انجام شود تا بودجه هرچه سریعتر به نتیجه برسد. باتوجه به میزان تورم در جامعه، افزایش منطقی در بودجه نسبت به سال گذشته اتفاق افتاده که پس از گذراندن مراحل قانونی، برای سال آینده اجرایی و عملیاتی خواهد شد.
موضوع بعدی که در جلسه مطرح شد، سردفتران جدیدالورود بود که مقرر شد همکاران قدیمی کمک کنند این سردفتران در تاسیس دفاتر خود و انجام کارها دچار مشکل نشوند و نیاز است سردفتران قدیمی با راهنماییهای خود به همکاران جدید کمک کنند.
مقرر شد کانون سردفتران و دفتریاران جهت همکاری با مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی جلسات آموزشی درخصوص پولشویی برای سردفتران برگزار کند. تاکنون تعدادی جلسات مشترک میان کانون و این مرکز برگزار شده و چند موسسه جهت برگزاری دورههای آموزشی معرفی شدند لذا مقرر شد محمدرضا اصلانی، نائب رئیس کانون این موضوع را پیگیری کنند تا این جلسات آموزشی به بهترین شکل ممکن برگزار شود.
در این جلسه مقرر شد دستورالعملی جهت مدیریت مهمانسراهای کانون در سراسر کشور تهیه شود تا همه استانهایی که از این امکان برخوردار هستند طبق آن عمل کنند. پیش نویس این دستورالعمل توسط واحد رفاهی ورزشی و امور استانها تهیه شده تا به تصویب هیات مدیره برسد. در این دستورالعمل مهمانسراهای کانونهای سراسر کشور براساس میزان امکانات، شرایط و خدماتی که ارائه میدهند، درجهبندی خواهند شد.
در این جلسه درخصوص برخی پروژهها، برنامهها و سامانه در دست اقدام معاونت فناوری کانون و نحوه اقدام و عمل پیمانکاران بحث و بررسی بعمل آمد و تصمیماتی نیز اتخاذ شد.
اخیرا مشکلاتی برای برخی همکاران درخصوص جمع آوری دستگاههای پوز شرکت پست ایجاد شده که باتوجه به پیگیریهای انجام شده قرار است این دستگاهها پس از به روزرسانی شدن مجددا و در کمترین زمان ممکن به همکاران بازگردانده شوند تا مشکلی برای دفاتر اسناد رسمی ایجاد نشود.
اگر همکاران درخصوص پاکتها، نحوه توزیع پاکتهای پستی، نحوه جمع آوری اسناد تعویضی و… مشکلاتی دارند میتوانند به خانم رفیعی نژاد عضو هیات مدیره و یا دفتر هیات مدیره منعکس کنند تا از طریق شرکت پست مشکل حل شود. شرکت پست قول مساعد داده تا در کمترین زمان ممکن اینگونه مشکلات را برطرف کند.
موضوع افزایش مبلغ وام همکاران نیز مورد بحث قرار گرفت. این موضوع در جلسات قبلی به تصویب هیات مدیره رسیده و اکنون براساس آخرین اطلاعات در سازمان ثبت اسناد و املاک درحال بررسی است. درصورت تایید سازمان، مبلغ وام افزایش پیدا خواهد کرد.
جهت افزایش تسهیلات بانکی به همکاران، مقرر شد نائب رئیس کانون، خزانهدار، مدیر امور مالی و مدیر صندوق با بانکهای طرف قرارداد کانون، ظرف هفته جاری جلساتی برگزار و درخصوص نحوه همکاری و ارائه تسهیلات بانکی به همکاران سراسر کشور اتخاذ تصمیم کنند. نتیجه جلسات به اطلاع همکاران خواهد رسید.
جهت مدیریت نظریههای مشورتی مقرر شد بین واحد حقوقی کانون، شورای عالی کانون های سردفتری و کانون استانها هماهنگی ایجاد شود تا نظریات متعدد برخلاف یکدیگر صادر نشود.
نحوه محاسبه مشارکت مدنی و فروش اقساطی نیز مطرح و مقرر شد براساس نظر مشورتی که واحد حقوقی تهیه کرده، عمل شود. براساس این نظریه باید نسبت به مازاد قرارداد مشارکت مدنی که در فروش اقساطی بانک اعلام میکند، حق الثبت و حقوق دولتی محاسبه شود. این نظریه جهت ایجاد رای وحدت رویه باید به تصویب سازمان ثبت نیز برسد.