×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
مصوبات جدید هیات مدیره کانون؛ برگزاری جلسه مشترک با قوه قضائیه جهت رفع ابهامات افزایش تعرفه حق التحریر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، مصوبات هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران مورخ شنبه ۹ تیرماه به شرح ذیل است:

درخصوص قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول که از ۲ تیرماه سال جاری لازم الاجرا شد، کانون سردفتران و دفتریاران در دو حوزه حقوقی و فنی اقداماتی را انجام داد. از آنجایی که تبصره ۴ ماده یک این قانون تکالیفی را برعهده سردفتران و برخی مجموعه‌ها قرار داده است، آیین نامه قانونی مزبور درباره مواد یک تا ۳ این قانون است که با دید کاربردی تدوین شده است. مسائلی چون سامانه‌ها، مشاورین املاک، سامانه ثبت الکترونیک، ارسال استعلام به صورت آنی و… در این آیین نامه دیده شده است. درحال حاضر این آیین نامه توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به قوه قضائیه ارسال شده و در همین هفته اولین جلسه بررسی آن در معاونت حقوقی قوه قضائیه آغاز می‌شود. امید است با نظر مساعد قوه قضائیه و اخذ نظرات از نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی و صمت، این آیین نامه به سرعت جهت اجرا ابلاغ شود.

در این قانون ۱۴ آیین نامه پیش بینی شده است که ۷ آیین نامه آن باید به تصویب رئیس قوه قضائیه برسد. مقرر شد جهت تدوین آیین نامه‌هایی که مربوط به دفاتر اسناد رسمی است اعضای هیات مدیره و همکاران کلیه کانونهای سراسر کشور با محوریت دفتر حقوقی کانونها و کانون مرکز فعال باشند و هرچند وقت یکبار آیین نامه‌های پیشنهادی تهیه و به سازمان ثبت اسناد و املاک ارسال شود.

در حوزه فنی نیز، پیش از ابلاغ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، اقدامات گسترده‌ای در حوزه فناوری و ساخت زیرساخت‌ها با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام شد. درحال حاضر نیز تغییرات جزئی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد شده بود، اعمال شد و کلیه زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری اجرای مواد یک، دو و سه قانون مزبور درحال آماده سازی نهایی است.

مقرر شد دفتر حقوقی کانون سردفتران و دفتریاران جهت پاسخگویی به سوالات همکاران سراسر کشور و اتحادیه‌های مشاورین املاک درخصوص اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول جلسات اضطراری تشکیل داده تا پاسخ پرسش‌ها داده شود.

با مشاورین املاک، ادارات ثبت استان‌ها و مجموعه‌هایی که در اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول مسئولیت دارند، جلساتی برگزار خواهد شد تا با هماهنگی کامل این قانون به اجرا برسد. ضمن اینکه مقرر شد جلسات توجیحی برای روسای کانون‌ها نیز درخصوص جزئیات اجرای قانون برگزار شود.

موضوع افزایش تعرفه حق التحریر کماکان در حوزه ریاست قوه قضائیه قرار دارد و پیگیری‌های لازم درحال انجام است. ابهاماتی درخصوص مفاد آن وجود دارد که مقرر شد جلساتی مشترک میان کانون، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قوه قضائیه جهت رفع آن برگزار شود.

مقرر شد بودجه نهایی تجهیز و راه اندازی مهمانسرای استان کرمان که در ۷ واحد اقامتی است، توسط امور مالی کانون پرداخت شود.

درخواست جامعه سردفتران بازنشسته جهت عضویت در هیات مدیره کانون مرکز و استان‌ها و حق رای در انتخابات مختلف، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. باتوجه به نبود ظرفیت قانونی در این خصوص، درنتیجه کانون مخالفت خود را اعلام کرد و خواستار استفاده از ظرفیت این عزیزان به عنوان مشاور شد. ضمن اینکه اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد باید قانون اصلاح شود.

مصوبه پرداخت هزینه‌های نهایی ملک کانون استان گیلان نیز امضا شد. ضمن اینکه بودجه لازم جهت تجهیز و ساخت زیرساخت‌های کانون استان سمنان نیز تخصیص یافت.

درخصوص نحوه ادامه فعالیت مشاوران کانون سردفتران و دفتریاران نیز بحث و بررسی‌هایی صورت گرفت و مقرر شد قرارداد نهایی آن دسته از مشاوران که باید کماکان در کنار کانون حضور داشته باشند بنا به تشخیص واحد مربوطه و تایید ریاست کانون منعقد گردد.

از آنجایی که مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی تا ۱۵ مردادماه تمدید شد، مقرر شد واحد امور مالیاتی کانون جلسات آموزشی به صورت حضوری و آنلاین درخصوص ماده ۱۰۰ و ارسال اظهارنامه با استفاده از ظرفیت کارشناسان مسلط امور مالیاتی به همکاران ارائه دهد و هیات مدیره نیز پیگیری لازم را درخصوص نحوه استفاده و اقدام همکاران در بحث مالیات شغلی انجام دهد.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد