×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
همایش ویژه داوری با حضور معاون شورای حل اختلاف کشور | جزئیات جدید از نقش سردفتران در نهاد داوری کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، کارگاه آموزشی نحوه انتخاب سردفتران و دفتریاران به عنوان داور حرفه‌ای روز دوشنبه ۷ خردادماه به همت جامعه سردفتران و دفتریاران غرب استان تهران با حضور محسن مقدس، معاون داوری و میانجگری مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، محمدامین سالاریان، مدیر دفتر آموزش و عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران، سعید کرمی زاده، مدیر دفتر بیمه و درمان و عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران، علی تقدیسی عضو دادگاه انتظامی بدوی سردفتران و دفتریاران استان تهران، کامیار شیبت زاده، مدیر ماهنامه کانون و جمعی از سردفتران و دفتریاران حوزه‌های ثبتی غرب استان تهران در تالار امام علی (ع) شهر جدید اندیشه برگزار شد.

محسن مقدس، در این جلسه، با اشاره به تدوین شیوه‌نامه انتخاب داوران حرفه‌ای گفت: متاسفانه در نسخه اولیه شیوه‌نامه تنها قضات و وکلای باسابقه از ارزیابی معاف شده بودند و سایر متقاضیان اخذ پروانه داوری حرفه‌ای لازم بود تا در آزمون کتبی و ارزیابی عملی شرکت کنند اما با بررسی انجام شده، مشخص شد وقتی سردفتران هم به لحاظ علمی، هم به لحاظ مداخله در تنظیم اسناد و هم به لحاظ طی مراحل گزینشی و حفاظتی و هم به لحاظ فضای فیزیکی که در اختیار دارند، بهترین گزینه برای داوری حرفه‌ای در دعاوی هستند.

وی با اشاره به شیوه نامه مذکور که از لفظ «اصلح» برای انتخاب داوران استفاده کرده است، ادامه داد: در میان مشاغل حقوقی، سردفتران اصلح‌ترین و بهترین اشخاص برای داوری حرفه‌ای در موارد اختلاف و دعوی بین مردم هستند.

مقدس اضافه کرد: بر همین اساس، در اصلاح شیوه‌نامه تنها قضات دارای ۱۵ سال سابقه از ارزیابی علمی و عملی معاف شدند ولی سایرین در هر حال باید ارزیابی علمی و عملی را داشته باشند. البته وکلای با سابقه و سردفتران اسناد رسمی که ۱۰ سال سابقه دارند، از آزمون کتبی معاف شدند ولی سایرین باید آزمون کتبی را هم شرکت کنند.

معاون مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه داور را دارای شأن قضاوتی دانست و گفت: برخلاف تصور برخی‌ها که احساس می‌کنند، داوری مسئولیت آسانی است ولی واقعیت این است که داور، قاضی بین طرفین است و رای داور، یک حکم قطعی و لازم‌الاجرا مشابه حکم صادره از دادگاه تجدیدنظر است. کوچکترین لغزشی از سوی داور، می‌تواند منجر به بی‌عدالتی و ظلم در حق اشخاص شود.

مقدس توصیه کرد: اشخاصی باید وارد مقوله داوری شوند که توان صلح و سازش بین مردم و توان علمی برای قضاوت بین مردم و توان عملی برای تشخیص و تمیز حق را داشته باشند.

مقدس، جایگاه قاضی را جایگاه الهی دانست و گفت: در همه جوامع بشری و همچنین شریعت اسلامی، جایگاه قاضی یک جایگاه رفیع و بالایی است. یک قاضی می‌تواند آنچنان عدالت را در جامعه بسط دهد که بساط فساد برچیده شود و خدای نکرده، یک قاضی می‌تواند با اهمال خود، به ناحق شدن، حق مردم کمک کند. پس اجرای عدالت و توسعه عدالت از صفات الهی است که در روی زمین از سوی یک قاضی اجرا می‌شود.

انعقاد تفاهم نامه نحوه انتخاب سردفتران و دفتریاران به عنوان داور حرفه‌ای در آینده نزدیک

معاون داوری و میانجگری مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه همچنین به اشاره به تعداد بالای سردفتران و دفتریاران واجد شرایط برای اخذ پروانه داوری در کنار سایر متقاضیان اخذ پروانه داوری گفت: به زودی تفاهم نامه‌ای با کانون سردفتران و دفتریاران منعقد می‌شود تا بر اساس سابقه و مدرک تحصیلی اشخاص دسته بندی شده و به مرور برای مصاحبه علمی و ارزیابی عملی فراخوانده شوند و روند صدور پروانه برای این اشخاص در یک برنامه زمان بندی شده به نتیجه برسد. آنچه که مورد تاکید قرار دارد، ایجاد یک روند علمی و درست در داوری است تا پایه این کار به نحو صحیح گذاشته شود.

وی تصریح کرد: البته به دنبال استاندارد کردن شرط داوری در همه قراردادهای عادی و رسمی هستیم تا داوری به عنوان یک روش حل اختلاف الزامی شود.

سالاریان: برخی‌ به دنبال حذف سردفتران از شیوه نامه داوری بودند

در ادامه این جلسه، محمد امین سالاریان، مدیر دفتر آموزش و عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران مرکز، اختصاص پروانه داوری به سردفتران را باعث ارتقای جایگاه دفاتر اسناد رسمی دانست و گفت: متاسفانه برخی‌ها نمی‌خواستند که سردفتران و دفتریاران به عنوان داور حرفه‌ای انتخاب شوند که خوشبختانه با پیگیری و مساعدت جناب آقای مقدس، با اصلاح شیوه‌نامه، سردفتران و دفتریاران نیز می‌توانند پروانه داوری حرفه‌ای بگیرند.

وی با اشاره به اینکه ما به دنبال داوری سازمانی از طریق کانون سردفتران و دفتریاران هستیم، تاکید کرد: اگر تعدادی از همکاران سردفتر و دفتریار، پروانه داوری دریافت کنند، می‌توانیم مقدمات تشکیل یک سازمان داوری را در کانون سردفتران و دفتریاران داشته باشیم.

سالاریان با اشاره به ارتقای اجتماعی و همچنین ایجاد صلاحیت جدید برای دفاتر اسناد رسمی در جهت داوری در اختلافات گفت: سردفتران و دفتریاران در نتیجه سواد حقوقی و تجربه در تنظیم اسناد، به خوبی می‌توانند در صلح و سازش بین مردم و داوری در جهت رفع اختلافات تلاش کنند، کما اینکه از گذشته به سردفتران، قضات صلح هم می‌گفتند.

کرمی زاده: فرآیند بیمه و درمان در کانون سردفتران سیستمی می‌شود

در بخش دیگری از جلسه، پرسش و پاسخ سردفتران و دفتریاران پیرامون بحث بیمه و درمان و مسائل انتظامی با حضور سعید کرمی‌زاده مدیر دفتر بیمه و درمان کانون و علی تقدیسی، عضو دادگاه انتظامی بدوی سردفتران ادامه یافت.

کرمی زاده، از تسهیل در فرآیند ثبت نسخ درمانی، هزینه‌های پرداخت شده و تایید مدارک پزشکی در دفتر بیمه و درمان کانون خبر داد و گفت: به زودی با نرم افزاری که به این منظور تهیه شده تمامی فرآیندها سیستمی شده و دیگر نیازی به تایید فردی مدارک وجود ندارد و بسیاری از مدارک توسط خود سیستم تایید و به سرعت پرداخت میشود.

تقدیسی در خصوص آرای صادره از دادگاه انتظامی سردفتران و دفتریاران گفت: هدف دادگاه ایجاد تمیز بین همکارانی است که در اثر غفلت یا اهمال ساده از مقررات تخطی کرده‌اند با معدود اشخاصی که از روی علم و عمد اقدام به تخلف می‌کنند و این رویکرد اصلی در دادگاه انتظامی است و دادگاه انتظامی همواره از سردفتران و دفتریاران درستکار حمایت می‌کند.

وی با اشاره به افزایش شعب دادگاه بدوی انتظامی سردفتران و دفتریاران در استان تهران به سه شعبه افزود: از فروردین ماه امسال، تعداد شعب رسیدگی بدوی از یک شعبه به سه شعبه افزایش یافته است که این امر در افزایش سرعت رسیدگی‌ها و اتقان آرای صادره موثر خواهد بود.

کامیار شیب زاده، مدیر ماهنامه کانون هم در سخنانی خواستار مشارکت علمی سردفتران و دفتریاران در تدوین مقالات علمی برای ماهنامه کانون شد و گفت: برخی از بخشنامه‌ها و یا تصمیمات مدیران سازمان ثبت در اثر یک مقاله‌ای که در ماهنامه منتشر و مورد مداقه قرار می‌گیرد ممکن است تغییر کند و همین موضوع، اثر رویکرد علمی به موضوعات را نشان می‌دهد.

رونمایی از کتاب حقوق ثبت به زبان ساده

در بخش انتهایی جلسه از کتاب کاربردی حقوق ثبت به زبان ساده که به قلم سید سعید حسینی یکتا، سردفتر ۶۹ شهریار به رشته تحریر درآمده بود، رونمایی و با اهدای لوحی از این سردفتر تقدیر شد.

همچنین از کتاب «سیاره استفانی» که توسط دیانا مختارآبادی فرزند خانم لیلا برادران، سردفتر ۴۶ پرند، نوشته شده بود، رونمایی و از این فرزند سردفتر نیز تقدیر شد.

گفتنی است که کارگاه آموزشی نحوه انتخاب سردفتران و دفتریاران به عنوان داور حرفه‌ای در ادامه سلسله کارگاه‌های آموزشی و همایش‌های علمی جامعه سردفتران و دفتریاران غرب استان تهران برگزار شد.

 

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد