×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
میانگین درآمد هرسردفتر ماهانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است| درآمد و بودجه خبرگزاری تسنیم چقدر است؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به گزارش اقتباسی خبرگزاری تسنیم با عنوان «صدور ۱۹ میلیون سند توسط ۸۰۰۰ سردفتر با ۸ هزار میلیارد درآمد» جوابیه ای را به شرح ذیل منتشر و جهت درج در آن خبرگزاری وفق ماده ۲۳ قانون مطبوعات به آن رسانه ارسال کرد. متن جوابیه بدین شرح است:

مدیرعامل محترم خبرگزاری غیرخصوصی تسنیم

سلام علیکم؛

احتراما پیرو درج گزارشی در خبرگزاری تسنیم در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ به شماره خبر ۳۰۹۹۶۵۳ تحت عنوان: «صدور ۱۹ میلیون سند توسط ۸۰۰۰ سردفتر با ۸ هزار میلیارد درآمد» ، تاکید بر آن شده که هر دفتر اسناد رسمی سالانه حدود یک میلیارد تومان درآمد دارد که در این گزارش عامدانه به جزئیات این درآمد اشاره نشده که موجب تشویش افکار عمومی می شود.

نخست آنکه تعداد دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور ۹۵۰۰ دفتر اسناد رسمی است و عدد ۸۰۰۰ دفترخانه اشتباه و غلط است.

دوم آنکه درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی دفاتر اسناد رسمی از حق التحریر ارتباطی با درآمد سردفتر ندارد. چون طبق قوانین مختلف، دریافتی سردفتر از مراجعین تماما متعلق به سردفتر نیست. اگر بخواهیم مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان را بر ۹۵۰۰ دفتر اسنادرسمی تقسیم کنیم، به صورت ناخالص خواهد بود. اما آیا این درآمد صرفا برای سردفتر است؟ قطعا طبق قانون خیر؛ چرا که از این مبلغ ۱۰ درصد طبق ماده ۷۵ آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۱۴۰۰/۰۱/۱۰ متعلق به کانون سردفتران و دفتریاران برای تامین هزینه بازنشستگی، بیمه و درمان و رفاهی سردفتران و دفتریاران است.

ماده ۷۵ می گوید: سردفتران مکلف اند به شرح بند (۱) ماده واحده قانون توزیع حق التحریر دفاتر اسناد رسمی موضوع ماده (۵۴) قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۷۳، ده درصد از حق التحریر دریافتی هر ماه را به عنوان حق بیمه، درمان و بازنشستگی به صورت الکترونیکی به حساب خاصی که بدین منظور با نظارت سازمان و به نام کانون مرکز افتتاح شده است، واریز کنند.

۱۵ درصد هم طبق تبصره ۲ ماده ۵۷ (اصلاحی ۲۴/۰۳/۱۴۰۲) آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران به عنوان سهم دفتریار پرداخت و کسر می شود.

تبصره ۲ می گوید: سردفتر باید پانزده درصد سهم دفتریار اول از حق التحریر اسناد تنظیمی را ماهیانه به حساب او واریز نماید.

 طبق ماده ۳ قانون اصلاح پاره ای از مواد قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران ۱۵درصد از حق التحریر به کارکنان دفاتر اسناد رسمی پرداخت می شود.

۱۵ درصد به عنوان هزینه کارمندان، بیمه کارکنان و هزینه های دیگر صرف اجاره بها، آب، برق، گاز، تلفن، کاغذ، تجهیزات و خدمات دیگر هم جزو هزینه های هر دفتر اسناد رسمی محاسبه می شود. اگر میانگین هر دفتر اسناد رسمی دو کارمند داشته باشد.( برخی از دفاتر ۳ تا ۴ کارمند دارند) سردفتر باید ماهانه حداقل ۲۷ میلیون تومان هزینه حقوق و مزایا و بیمه پرداخت کند. همچنین حداقل هزینه کرایه دفتر اسناد رسمی در تهران ماهانه ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان است که با یک حساب سرانگشتی می توان گفت که میانگین درآمد یک سردفتر حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان می شود. البته این جمع و تقسیم بر مبنای روش محاسبه خبرگزاری تسنیم است در حالی که درآمد سردفتران در هر منطقه متفاوت است. یک سردفتر بیشتر و دیگری کمتر درآمد دارد.

همچنین طبق بخشنامه ای که رئیس قوه قضائیه امضا و ابلاغ می کند، دفاتر اسناد رسمی هر ساله در اسناد مالی سقف درآمدی دارند و به هیچ وجه نمی توانند مازاد از این سقف درآمدی سند مالی تنظیم کرده یا درآمد داشته باشند. با این قانون اگر سردفتر با یک سند در موارد بسیار خاص مواجه شود و برای تحریر آن عدد بالایی دریافت کند که آن هم در دسته موارد معدود قرار می گیرد. این سردفتر تا آخر سال نمی تواند سند مالی دیگری تنظیم کند چون با چند سند خاص، سقف مالی اش تکمیل شده است. اینگونه است که برخی دفاتر آن هم به شکل نادر، سند مالی تنظیم می کنند و در نیمه اول سال زودتر به سقف درآمدی می رسند، یک دفترخانه ممکن است اصلا به سقف درآمدی تعیین شده نرسد که تعداد آن ها در کشور بسیار زیاد است.

این همان سوال کانون سردفتران و دفتریاران از خبرگزاری تسنیم و گروهی از رسانه هاست که بارها رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اعلام کرده که درب کانون به روی خبرنگاران باز است و می توانند ابهامات خود را برطرف کنند تا گزارش شفاف و دقیق و حرفه ای تری منتشر کنند.

متاسفانه در سال های اخیر با خبرهایی که آن رسانه و سایر رسانه ها بر علیه دفاتراسناد رسمی و حمایت از قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار منتشر کردند، تیشه به ریشه دفاتر اسناد رسمی و حتی حرفه وکالت زدند. وقتی با یک جمع و تفریق ساده می شود اثبات کرد که دفتر اسناد رسمی فاقد درآمد درست و حرفه ای است چگونه با افزایش ۲ برابری دفاتر اسناد رسمی انتظار خدمات بهتر و درآمد و اشتغال بیشتر جوانان حقوقدان دارید؟ مگر قرار است ۱۹ میلیون سند صادر شده سالانه در دفاتر اسناد رسمی ۲ برابر شود که میزان دفاتر و سردفتران را ۲ برابر کردند؟ به قول معروف خبرگزاری تسنیم با این گزارش پاسخ خود را داده است.

کانون سردفتران و دفتریاران نکته پنهانی مالی ندارد. اما از خبرگزاری تسنیم هم می خواهد همانطور که یک سوزن برداشته و بر پیکر نحیف دفاتر اسناد رسمی می زند، یک جوالدوز هم به خود بزند و اعلام کند بابت رپورتاژهای خبری، تبلیغات بنری و آگهی ها چقدر درآمد دارد و چرا با این همه درآمد باز هم بودجه از بیت المال دریافت می کند؟ و توضیح دهد چه نقش و تاثیری در بهبود زندگی مردم ایران ایفا کرده است؟ این پرسش از کانون بلکه می تواند از سوی جامعه حقوقی دفاتر اسناد رسمی ایران باشد که به عنوان یک شهروند حق پرسشگری و مطالبه گری و شفافیت مالی نهادها را دارند.

در پایان با تشکر از مطالبه گری آن خبرگزاری، خواستار آن هستیم که بر اساس اصول حرفه ای روزنامه نگاری و خبرنگاری، حقایق بیان شود.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد