×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
نماینده تام‌الاختیار آیت الله العظمی سیستانی: از تصویب برخی قوانین ضد دفاتر اسناد رسمی متعجب شدم!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، محمدرضا اصلانی نایب رئیس و سعید کرمی زاده خزانه دار کانون سردفتران و دفتریاران با حضور در بیت حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده تام‌الاختیار آیت الله العظمی سیستانی مرجع عالی قدر تشیع در قم با او دیدار و گفتگو کردند.
 
در این دیدار که با هماهنگی روابط عمومی کانون در حاشیه ضیافت صبحانه کاری با داماد آیت الله سیستانی برقرار شده بود اصلانی توضیحاتی از تاریخچه و وضعیت و عملکرد دفاتراسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران ارائه کرد و برخی چالش های پیش روی دفاتر را بیان کرد.
 
سعید کرمی زاده خزانه دار کانون هم مطالبی از وضعیت مالی و اداری کانون و دفاتر به نماینده تام‌الاختیار آیت الله سیستانی را بیان کرد.
 
خزانه دار کانون با تشریح جایگاه دفاتر اسناد رسمی در ایران به آیه ۲۸۲ سوره بقره و تاکید باری تعالی به کاتبان بالعدل اشاره کرد و گفت: به همین منظور هرساله در روز ۶ دی (۲۸۲ روز سال) روز دفاتر اسناد رسمی را گرامی می داریم. 
وی افزود: انشاالله با ایجاد اتحادیه سراسری دفاتراسناد رسمی کشورهای اسلامی به دنبال تقویت اشتراکات و تثبیت اسناد رسمی و تبادل دانش و دستاوردهای فقهی و حقوقی در این حوزه هستیم. مقدمات این کار هم فراهم شده است.
حجت الاسلام شهرستانی فرمودند: آیا چنین اتحادیه ای داشتیم؟ کرمی زاده در پاسخ گفت: تاکنون نداشتیم اما اتحادیه جهانی داریم. در ادامه محمدرضا اصلانی نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با توجه به  آیه ۲۸۲ سوره بقره عنوان داشت ریشه اصلی حرفه کتابت شرع انور بوده و شغل سردفتری دارای جایگاه فقهی است. همچنین از منظر تاریخی به محاضر شرع که توسط یک مجتهد مسلم اداره می شدند و قانون محاضر شرعیه مصوب دوران مشروطه و اداره محاضر توسط مجتهد جامع الشرایط به اتفاق دو نفر معاون قریب الاجتهاد اشاره نمود و با توجه به امکان معرفی دفتریار دوم ، شکل امروزی دفاتر را از جهاتی مشابه آن دوران عنوان نمود.
 
نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران ضمن تشریح جایگاه و نحوه انتخاب سردفتران و دفتریاران گفت: سطح معلومات و دانش حقوقی سردفتران و دفتریاران ما از سطح کارشناسی بالاتر است و بیشتر افراد دارای مدرک تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بوده و بعضا تحصیلات حوزوی نیز دارند و به صورت رایگان به تمامی شهرندان و مراجعه کنندگان مشاوره حقوقی ثبتی ارائه می کنند و چون مطابق خواست و اراده طرفین، معاملات و قراردادها تنظیم  می شوند از بسیاری منازعات حقوقی در مراجع قضایی جلوگیری شده است.
اصلانی اظهار کرد: علاوه بر این خدمات ، دفاتر نه تنها بدون تحمیل کوچکترین هزینه به حاکمیت فعالیت دارند بلکه مطالبات حاکمیت را هم وصول می نمایند و باری را از دوش دولت ها برداشته اند . با این حال علیرغم فواید اجتماعی و اقتصادی و حقوقی فراوان متاسفانه بنظر می رسد چند سالی است که عده ای می خواهند دفاتر اسناد رسمی  را تضعیف نمایند و این را در برخی قوانین شاهد هستیم. به عنوان مثال یک قانونی اخیرا به نام “ساماندهی بازار زمین و مسکن و اجاره بها ” مصوب شده که در ماده ۱۱ آن آمده است: «در راستای اجرای مواد (۱) و (۱۸) قانون جهش تولید مسکن و همچنین مواد (۱۰) (۱۱) و (۱۵) قانون تجارت الکترونیکی مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است ظرف شش ماه از لازم الاجرا شدن این قانون، دسترسی های برخط برای استعلامات ثبتی و ثبت هرگونه سند رسمی را از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات برای سامانه های ملی املاک و اسکان کشور و ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور وزارت راه و شهرسازی به صورت تمام الکترونیکی، آنی و شبانه روزی به منظور ثبت غیر حضوری سند توسط متعاملین و با رعایت اصل محرمانگی فراهم کند.» 
 
وی افزود: در حالی که وزارت مسکن و شهرسازی رسالت دیگری داشته و هیچ ارتباطی با کار تنظیم سند رسمی ندارد و متاسفانه این قانون درشورای نگهبان هم تایید شده است و یقین داشته باشید توالی فاسد زیادی در پی خواهد داشت. اگر قرار باشد مردم خودشان بروند در سامانه بدون مدخلیت سردفتر معاملات خود را ثبت کنند از نظر شرعی هم دچار ایراد است. متاسفانه سامانه ای هم به نام «خودنویس» طراحی کرده اند تا مردم قراردادهای خود را که کلیشه ای هم هست در آن منعقد کنند که متاسفانه مردم برای ثبت قرارداد در اینگونه سامانه ها سر از کافی نت ها در می آورند. لذا سوال این است آیا یک کاربر کافی نت می تواند جای یک حقوقدان فرهیخته و سردفتر اسناد رسمی با مسئولیت مدنی و کیفری و انتظامی را گرفته و تنظیم قرارداد کند؟
 
حجت الاسلام شهرستانی از این قانون متعجب شدند و گفتند من بی خبر بودم. پس وظیفه مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟ قطعا تا چند سال آینده نتیجه اجرای این قوانین در جامعه مشخص می شود. من این درد را به گوش مسئولان می رسانم. چطور می شود آقایان اطلاعی ندارند؟ تنظیم سند چه ارتباطی با وزارت مسکن و شهرسازی دارد؟ تا جائیکه می دانیم ثبت اسناد و دفاتر تا امروز مقتدر بودند و مسئول این امورات بودند.
 
اصلانی در ادامه گفت: نکته مهم آنکه چه کسی باید سلامت اراده که طبق قانون مدنی از شرایط اساسی صحت معامله است را بسنجد و احراز کند سامانه!؟  بنده در اثنای تنظیم سند ابراء مهریه در دفتر خودم متوجه یادداشتی روی میز شدم که آن خانم  نوشته بود که تحت اجبار همسرش آمده که مساله مدیریت شد و آن سند تنطیم نگردید لذا چه تضمینی برای جلوگیری از اکراه و احراز سلامت اراده در اسناد تنظیمی در سامانه هایی نظیر سامانه های وزارت مسکن و شهرسازی وجود دارد؟ وانگهی قطعا درست نیست دولت خودش سند بنویسد و خودش هم طرف معامله باشد . در دفاتر اسناد رسمی بموجب قانون دفاتر سر دفتر نمی تواند برای خود و منسوبین و مخدومینش سند تنظیم نماید.
حجت الاسلام شهرستانی در ادامه گفت: در دوره رضاشاه یکی از دلایلی که علما اصرارداشتند موضوع کتابت اسناد رسمی را به دست بگیرند اجرای مسائل شرعی در ثبت رسمی اسناد بود. لذا در آن دوره علمای زیادی وارد دفاتراسناد رسمی شدند. داماد آیت الله العظمی سیستانی روایتی از ایشان نقل کردند و گفتند: ایشان برای درمان به کشوری اروپایی رفته بودند و پس از درمان برای عزیمت به عراق گذرنامه خود را برای دریافت ویزا به سفارت عراق فرستادند. کاردار گفت: حضرت آقا شما رهبر معنوی ما هستید نیاز نیست اما آقای سیستانی گفتند من شناسنامه ایرانی دارم و باید طبق اصول و قوانین تشریفات انجام شود.ایشان آنقدر مقید به رعایت قوانین و مقررات هستند که تخلف از مقررات حتی تخلفات رانندگی را خلاف شرع عنوان کردند.
حجت الاسلام شهرستانی اظهار داشت: رفتار و شخصیت آیت الله العظمی سیستانی در جهان مورد توجه است. مرحوم آیت الله حکیم بیان می کردند که کسینجر (دیپلمات معروف آمریکایی) به ایشان گفته بود سلام من را به آیت الله سیستانی برسانید و خیلی دوست دارم ایشان را ملاقات کنم. حتی جرج بوش ۵ بار درخواست ملاقات کرد اما ایشان نپذیرفت. به مسئولان ایرانی گفتم که حضرت آیت الله سیستانی هم به نوعی زندانی است چون چند دهه از خانه بیرون نیامده و دشمنان زیادی دارند. با این حال هر روز صدها ملاقاتی دارند و مردم و چهره ها برای دیدار با او وقت می گیرند.
در پایان جلسه نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران توضیحات مختصری نیز از اقدامات و پیشگامی کانون برای ایجاد اتحادیه سراسری دفاتر اسناد رسمی کشورهای اسلامی ارائه و با توجه به محبوبیت و مقبولیت خاص آیت اله سیستانی در بسیاری از کشورهای اسلامی مساعدت مرجع عالیقدر جهان تشیع را جهت تحقق این هدف خواستار شدند که آیت اله شهرستانی نیز از این موضوع استقبال فرمودند.
لازم به ذکر است که قبل از این دیدار به دعوت حجت الاسلام شهرستانی نایب رئیس و خزانه دار کانون از موزه ایشان بازدید کردند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد