×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
چرا گروهی از ثبت سند خودرو در دفترخانه ها می ترسند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، گروهی از سردفتران اسناد رسمی بر این باورند که مگر در ثبت سند رسمی خودرو چه چیزی افشا می‌شود که موجب ترس و واهمه و وحشت برخی از مدیران شده است؟ چطور ۱۰ سال اجرای این قانون ایرادی نداشت اما یک مرتبه نیروی انتظامی و گروهی از رسانه ها به ویژه رسانه ملی همه با هم متحد شدند تا ثبت سند رسمی خودرو در دفترخانه ها را متوقف کنند و فقط پلیس سند مالکیت خودرو صادر کند؟

آیا این جای سوال ندارد؟ آقایان مدعی هستند این به نفع مردم است و مردم نباید پول اضافی برای نقل و انتقال خودرو بپردازند. اما رسانه ملی و برخی خبرگزاری ها حقایق را سانسور می کنند. بعنوان مثال سندی که در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم می‌شود حدود سه تا ۱۲ درصد آن سهم سردفتر است و بقیه حقوق دولتی و یا مالیات است. برای مثال یک خودروی پژو پارس مدل۱۴۰۰که دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه ثبت در دفترخانه آن می شود، یک میلیون و ۷۰ هزار تومان مالیات نقل و انتقال است، ۵۳۵ هزار تومان حق الثبت است، ۵۳۵ هزار تومان هزینه کاداستر، ۲۵۰ هزار تومان سهم کانون و نماینده ثبت و غیره… ، ۴۵ هزار و ۳۰۰ تومان ارزش افزوده، ۱۵ هزار تومان هزینه سند الکترونیک و ۹٫۲۵ درصد سهم سردفتر است یعنی از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ۲۵۰ هزار تومان سهم سر دفتر است. بنابراین رقم بالایی متعلق به سردفتر نیست که اینقدر ادعا می شود دفاتر اسناد رسمی پول بالایی دریافت می‌کنند.

احمدعلی سیروس عضو سابق هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران: در کجای دنیا عرف است که پلیس اجازه داشته باشد یک شرکت خصوصی تاسیس کند و معاملات را توسط این نیروهای شبه نظامی انجام دهند. در سال ۱۳۸۳ سردار سید جعفر تشکری هاشمی به عنوان قائم مقام فرمانده راهورناجا درخواست ثبت شرکت راهگشای پارس (سهامی خاص) را نمود وخود ایشان هم به عنوان عضو هیئت مدیره در شرکت فعال شد. سردار اسکندر مومنی در سال ۱۳۹۰ رئیس هیئت مدیره این شرکت بود، سردار تقی مهری عضو هیئت مدیره این شرکت بود و هر دو بزرگوار روسای بعدی اداره راهنمایی و رانندگی و همه آنها افسران شاغل بودند. با توجه به قانون منع داشتن دو شغل توسط کارمندان دولت، با وجود آن که تمام مسئولان می‌دانند که این آقایان در شرکت سهامی خاص فعالیت می‌کردند، اما هیچ کس اقدامی ننمود.

همچنین خبری که در خبرگزاری فارس در تاریخ ۸ تیرماه ۱۳۹۵ منتشر شد نشان می دهد که یک محموله قاچاق خودرو از مسیر امارات به صورت غیر قانونی وارد کشور شده وفردمتخلف به پارتی بازی و پرداخت رشوه، اقدام به ویرایش اطلاعات سامانه راهور می کند به نحوی که به جای وارد کردن اطلاعات خودروهای پراید؛ اطلاعات خودرو های لوکس را وارد سامانه می‌کند و این خودروها پلاک می شوند. چه کسی امکان دسترسی به سامانه راهور ناجا را دارد؟ آیا اپراتوری که در مرکز تعویض پلاک است می تواند چنین کاری بکند؟ سرنوشت مسئولینی که چنین محموله قاچاق را جابجا کردند چه شد؟ سیروس اظهار کرد: خبری هم در روزنامه جمهوری اسلامی در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ در خصوص شناسایی باند قاچاق خودروهای سنگین در گلستان منتشر شد که گفته بود اعضای این باند ۳۰ دستگاه خودرو کامیون کشنده قاچاق به ارزش ۴۵ میلیون را وارد کشور کرده و به طور غیر قانونی تعویض پلاک آن را انجام داده‌اند. این تعویض غیر قانونی یعنی چه؟ چه کسی این ماشین‌های خارجی را تعویض پلاک کرده است؟

گفته های سیروس در حالی است که یک سوال مطرح می شود و آنکه آیا برای مردم این ساده تر نیست که برای نقل و انتقال مالکیت خودرو خود به اولین دفترخانه اسناد رسمی که در مجاورت منزل آنهاست مراجعه کنند تا به کیلومتر ۱۷ جاده کرج و یا کیلومتر ۱۵ جاده خاوران (مرکز شماره گذاری خودرو)؟ طبق آمار موجود در کل کشور ۲۴۰ مرکز تعویض پلاک توسط شرکت رهگشا تأسیس شده در حالیکه کشور ما دارای حداقل ۱۳۲۰ شهر است. یعنی ۱۱۰۰ شهر فاقد مرکز تعویض پلاک هستند و مردم این شهرها می‌بایست درمواردی صدها کیلومتر برای تعویض پلاک طی کنند. حال آنکه طرح تعویض پلاک که از کشور آلمان کپی شده در سال ۲۰۰۷ در کشور آلمان منسوخ شد و آخرین کشوری که در اروپا طرح تعویض پلاک را منسوخ کرد کشور ترکیه در ماه مه ۲۰۰۹ بودو انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود یک نسخه از سند انتقالی را برای پلیس ترافیک ارسال می کنند.

در حالی که در ابتدای ماده ۲۹ قانون جرائم رانندگی آمده است: «نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می‌ شود …» اما حامیان حذف دفاتر اسناد رسمی از صدور سند مالکیت نقل و انتقال خودرو اصرار بر این دارند که برای رفاه مردم بهتر است سند رسمی خودرو همان برگ سبز شماره گذاری در پلیس راهور باشد. حالا آتش این مناقشه حقوقی با اظهارنظرهای غیرحقوقی از سوی برخی افراد و رسانه های خاص بیشتر از قبل شده است. این در حالی است که در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ بخشنامه شماره ۱۰۰/۶۹۰۰۶/۹۰۰۰ آیت الله صادق آملی لاریجانی حسن ختام ماجرا بودو در این بخشنامه مرجع اصلی صدور سند خودرو را دفاتر اسناد رسمی اعلام کردند.

*مشروح مصاحبه احمدعلی سیروس اینجا بخوانید

*حمایت دادستان از برگ سبزخودرو و نامه اژه ای به مجلس
با ورود دادستان کل کشور به این پرونده و اعلام حمایت از نیروی انتظامی و اعتبار برگ سبزخودرو در این مناقشه حقوقی و صدور نامه ای مبنی بر اینکه برگ سبز خودرو سند رسمی محسوب می شود و دیگر نیاز به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نیست؛ حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه در اظهار نظری متفاوت اعلام کرد که حرف آخر را در تفسیر این قانون مجلس شورای اسلامی خواهد زد لذا نامه ای به محمدباقرقالیباف نوشت. امااظهار نظر چهره ها و شخصیت های حقوقی و پارلمانی در مورد این مناقشه ۱۰ ساله هم قابل تامل و ارزیابی است.

ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: سوال این است که آیا نیروی انتظامی مرجع صلاحیت‌دار برای نقل‌وانتقال خودرو است یا نه، برگ سبز نیروی انتظامی برای تعویض پلاک، تصفیه جرایم خودرو رسمی است اما سند مالکیت خودرو نیست. پس سند مالکیت رسمی محسوب نمی‌شود، نه سند رسمی. برگ سبز در حدود صلاحیت نیروی انتظامی سند رسمی است اما سند رسمی مالکیت محسوب نمی‌شود.

علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران: نظر دادستان‌کل کشور درباره سند خودرو مخالف نص صریح ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی است، درحالی‌که بخشنامه، آیین‌نامه و دستورالعمل باید در راستای اجرای قانون باشد نه خلاف آن. همچنین رأی دیوان عدالت اداری و نامه دادستان‌کل کشور باید در چارچوب قانون باشد و اگر بخشنامه یا آیین‌نامه و دستوری خارج از حیطه قانون و مطلبی برخلاف نص صریح قانون عنوان شود، قابلیت اجرا ندارد.

شهیندخت مولاوردی معاون و دستیار ویژه رئیس جمهور دولت دوازدهم: هرچند اخیرا رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سخنگوی دستگاه قضا در مورد ضرورت استفساریه از مجلس صحبت کرده‌اند، اما لازم است توجه شود که استفسار زمانی که قانون به قدر کفایت صراحت و شفافیت دارد و غیرمبهم و غیرمجمل است، موضوعیت پیدا نمی کند، پیش‌تر هم تلاشهایی برای استفسار صورت گرفته است و به سرانجامی نرسیده است.

*مشروح مصاحبه شهیدندخت مولاوردی اینجا بخوانید

حجت الاسلام مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: شورای نگهبان همواره این نظر را دارد که اگر قانون نقص دارد، مجلس می‌تواند آن را لغو کند و یا اصلاح کند و این اقدام را در قالب طرح یا لایحه اصلاحی انجام دهد، نه به عنوان تفسیر قانون آن را تغییر دهد. در واقع مجلس زمانی می‌تواند قوانین عادی را تفسیر کند که واقعاً ابهامی در آن قانون وجود داشته باشد.

*مشروح مصاحبه حجت الاسلام مجید انصاری اینجا بخوانید

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی مجلس: ما باید این موضوع و مشکلاتی که پیرامون آن ایجاد شده است را در یک جلسه‌ای مورد بررسی قرار دهیم. ضمن اینکه از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کنیم تا گزارشی را در این رابطه به این کمیسیون آورده و برای آن راه حل نیز ارائه کند تا به یک نتیجه‌ مطلوبی دست پیدا کنیم.

علی نجفی توانا وکیل پایه یک دادگستری و رئیس سابق کانون وکلای مرکز: بر اساس دیدگاه حقوقی اینجانب و قوانین کشور اسنادی که نیروی انتظامی (راهنمایی و رانندگی) بعنوان برگ سبز در اختیار شهروندان قرارمی دهد سندی عادی محسوب می شود و ممکن است مورد انکار و تردید قراربگیرد در حالی که سند رسمی نمی تواند مورد انکار و تردید قرار بگیرد. دادستان محترم کل کشور اظهاراتی را در مورد اعتبار بخشیدن به برگ سبز خودرو در مراکز شماره گذاری رهنمایی ورانندگی و تشویق مردم به خودداری از مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای ثبت رسمی خودرو بیان کردند که بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری شرح وظایف دادستان کل مشخص است و نمی توانند به موضوع صلاحیت نهادها و یا تفسیرقوانین وارد شوند.

*مشروح مصاحبه علی نجفی توانا را اینجا بخوانید

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد