نشست تحلیلی اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در کانون اردبیل برگزار شد

نشست تحلیلی اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول به همت کانون سردفتران و دفتریاران اردبیل و با حضور معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و مدیرکل ثبت اسناد این استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، نشست تحلیل اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل، مدیرکل و معاونین ثبت اسناد و املاک استان، نماینده اداره کل تعزیرات حکومتی، روسای اتحادیه مشاوران املاک، رئیس و هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران استان اردبیل روز چهارشنبه ۷ شهریور برگزار شد.

نادر خداداد مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل در این نشست اظهار کرد: اهداف اصلی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول قضازدایی، عدالت، شفاف سازی معاملات و مالکیت است که این قانون با همفکری و هماهنگی دستگاه های ذیربط از جمله معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، اداره ثبت اسناد و املاک، دفاتر اسناد رسمی، مشاوران املاک و اطلاع رسانی به مردم به نحو مطلوب اجرا خواهد شد.

خداداد تاکید کرد: بایستی کارگاه های آموزشی برای دفاتر اسناد رسمی، مشاوران املاک برگزار شود تا تبیین قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول به بهترین نحو اجرا شود.

در ادامه داود صداقت نیا رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان اردبیل گفت: متولی اصلی قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول، ثبت اسناد و املاک بوده و اجرا کنندگان قانون مزبور دفاتر اسناد رسمی و مشاوران املاک هستند. سامانه ای که این ارتباط و هماهنگی را بین دستگاه های ذیربط ایجاد خواهد کرد، سامانه کاتب است.

وی افزود: دسترسی این سامانه را در حالت کلی میتوان به سه گروه تقسیم نمود 1- سامانه با دسترسی اشخاص حقیقی 2- سامانه با دسترسی مشاوران املاک 3- سامانه با دسترسی دفاتر اسناد رسمی، که در گروه اول اشخاص دارای کدملی و خط تلفن موبایل می توانند با مراجعه به پلتفرم یا وب سایت کاتب اطلاعات اسناد و اطلاعات ثبتی خود را مشاهده نمایند؛ در دسترسی گروه دوم که مشاوران املاک است، امکان ثبت پیش نویس معامله و ارجاع به دفاتر اسناد رسمی را دارند و در دسترسی گروه سوم که دفاتر اسناد رسمی با مراجعه با آدرس سامانه sso.notary.ir و ورود به درگاه امن کاتب امکان بررسی، تنظیم، ثبت و تائید معاملات را خواهند داشت.

جهانگیر جوانمرد معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل هم در این نشست با اشاره به اهمیت اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول گفت: اجرای صحیح قانون لازمه دانستن فلسفه آن قانون است.

جوانمرد بیان کرد: برای اجرای دقیق قانون مذکور باید برنامه ریزی برای اطلاع رسانی به مردم، آموزش مشاوران املاک و آموزش دفاتر اسناد رسمی داشته باشید. که در این راستا مشاوران املاک کار دلالی فی مابین خریدار و فروشنده را داشته و پیش نویس معامله را در سامانه کاتب ثبت و به دفاتر اسناد رسمی ارجاع می کنند. در ادامه فرایند مسئولیت اصلی ثبت رسمی معامله توسط سردفتر اسناد رسمی می باشد که بررسی، احراز، نحوه معامله، ویرایش یا تائید پیش نویس قرارداد و معامله و … بر عهده سردفتر خواهد بود.

لینک کوتاه

https://notary-news.ir/?p=115825

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *