مصوبات جدید هیات مدیره کانون؛ از اصلاح حقوق بازنشستگان بازرسی تا تبلیغات گسترده قانون الزام به ثبت رسمی

مصوبات جدید هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران در جلسه 14 مهرماه منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، مصوبات هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران مورخ شنبه 14 مهرماه به شرح زیر است:

در ابتدای جلسه رئیس هیات مدیره گزارشی درخصوص آخرین وضعیت آیین نامه‌های ماده 2 و 3  قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول به اعضای هیات مدیره ارائه داد. درحال حاضر آیین نامه‌ها به امضای ریاست قوه قضائیه نرسیده و مبرهن است پس از امضای ایشان، مواد مندرجه در آیین نامه‌ مربوطه مبنای کار دفاتر اسناد رسمی قرار خواهد گرفت.

موضوع «تبلیغات» قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از دیگر مباحث مطرح شده در هیات مدیره بود. از آنجایی که در جلسه معاون اول قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مصوب شده است تا کانون سردفتران و دفتریاران، مشاورین املاک و سازمان ثبت تبلیغات موثری در این زمینه ارائه دهند تا مردم با قانون به خوبی آشنا شوند، خندانی رئیس هیات مدیره بر افزایش تبلیغات قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در پلتفرم کاتب و لزوم اختصاص هزینه‌های کافی تاکید کرد همچنین مقرر گردید از تابلوی تازه نصب شده بر ورودی ساختمان کانون سردفتران و دفتریاران درجهت تبلیغات کاتب استفاده بیشتری شود. این درحالیست که صدا و سیما، شورای شهر، شهرداری، وزارت ارتباطات نیز موظف هستند قانون را برای مردم تبیین کنند.

مدیر واحد صندوق تعاون گزارشی مبنی بر به روزرسانی اکثر معوقات به هیات مدیره ارائه داد که مقرر گردید صندوق تعاون همچنان پیگیر معوقات باقی مانده باشد تا به حداقل برسد. ضمن اینکه اعضای هیات مدیره تاکید کردند ظرف 10 روز آینده صندوق تعاون معوقات باقی مانده را اعلام کند تا تصمیم گیری شود. افزایش مبلغ وام صندوق مورد بحث قرار گرفت که مقرر شد در جلسات آتی تصمیمات لازم اتخاذ شود. ضمن اینکه گزارش مدیر صندوق تعاون برای اعضای هیات مدیره قانع کننده بود و عملکرد صندوق را خوب ارزیابی کردند.

مقرر گردید واحد بیمه و درمان و فناوری طی همین هفته مشکلاتی که همکاران با مراکز طرف قرارداد دارند را برطرف کنند تا همکاران بتوانند بدون مشکل خدمات موردنیاز خود را به راحتی از مراکز طرف قرارداد، داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها دریافت کنند. تاکید شد آقای کرمی زاده مدیر بیمه و درمان گزارشی در این خصوص شنبه هفته آینده در جلسه هیات مدیره ارائه فرمایند.

درخصوص تبصره 2 ماده 1 قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول مقرر گردید باتوجه به بررسی‌هایی که صورت گرفته و نامه‌ای که از سوی سازمان امور مالیاتی به ریاست سازمان ثبت اعلام شده، همچنان همکاران براساس آخرین نظریه مشورتی کانون عمل کنند. یعنی کماکان این تبصره از قانون شامل اسناد کاداستری تنظیم شده از 3 تیر 1403 به بعد می‎شود تا بخشنامه رسمی از سوی سازمان امور مالیاتی یا ابلاغیه رسمی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارائه شود.

درخصوص بارگذاری حق التحریر نیز مقرر گردید پیگیری‌های لازم از سوی سازمان ثبت انجام شود چرا که درحال حاضر از آنجایی که محاسبات توسط همکاران انجام می‌شود ممکن است اشتباهاتی رخ دهد بنابراین به دلیل جلوگیری از هرگونه مشکلی مقرر شد هیات مدیره و واحد فناوری پیگیر این موضوع باشند. درحال حاضر 20 دفترخانه در تهران به عنوان پایلوت در حال کار هستند و ایراداتی درخصوص اسناد قطعی غیرمنقول و رهنی گزارش دادند که به مرور زمان برطرف خواهد شد.

مقرر گردید واحد روابط عمومی و فناوری کانون فیلم‌های آموزشی بیشتری را در اختیار مشاورین املاک و همکاران سراسر کشور قرار دهند تا ابهامات و سوالاتشان برطرف شود. ضمن اینکه مقرر شد شماره تلفن یا صندوق پستی درنظر گرفته شود تا همکاران نظرات، دیدگاه‌ها و سوالاتشان را به کانون منعکس کنند تا پاسخ داده شود.

پیرو حضور رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در شورای شهر تهران و نامه رئیس شورای شهر به سازمان نوسازی شهر تهران درخصوص تبلیغات قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول مقرر گردید واحد روابط عمومی با جدیت پیگیر آن باشد تا تبلیغات گسترده‌ای در سطح شهر انجام شود.

همچنان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درخصوص سقف اسناد رهنی جوابی اعلام نکرده است بنابراین مقرر گردید کانون پیگیر باشد.

مصوبه هیئت وزیران درخصوص دریافت دو درصد نقل و انتقال شهرداری توسط دفاتر اسناد رسمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. از آنجایی که هنوز از سوی قوه قضائیه ، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و روزنامه رسمی به دفاتر اسناد رسمی ابلاغ نشده، مبرهن است که دفاتر اسناد رسمی تکلیفی ندارند. این درحالیست که اعضای هیات مدیره تاکید کردند این مصوبه برخلاف قوانین و مقررات بالادستی است بنابراین اگر ابلاغی صورت گیرد به جهت تلاش برای ابطال آن، به دیوان عدالت اداری شکایت خواهد شد.

هزینه‌های مربوط به ساختمان کانون استان قم درخصوص اخذ پایان کار ساختمان، اصلاح وضعیت برق ساختمان و هزینه‌ انتخابات برگزار شده مطرح شد و در نهایت مورد تصویب هیات مدیره قرار گرفت.

تاکنون اقدامی درخصوص اصلاح حقوق بازنشستگان بازرسی کانون انجام نگرفته است به همین دلیل نامه‌ای از سوی مسئول بازرسی به کانون واصل شد که هیات مدیره تصمیم لازم را اتخاذ کرد.

 پیرو درخواست مدیر پژوهشگاه کانون، با انعقاد قرارداد کار موقت تعدادی از پژوهشگران با رزومه خاص موافقت بعمل آمد و مقرر گردید طی این مدت ارزیابی‌های لازم جهت ادامه همکاری با آنان انجام شود.

واحد روابط عمومی گزارش مفصلی از برنامه‌های بزرگداشت روز دفاتر اسناد رسمی به هیات مدیره ارائه داد که تمام محورهای آن مورد بررسی قرار گرفت و درنهایت با 5 مورد آن موافقت شد.

لینک کوتاه

https://notary-news.ir/?p=116700

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *