به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، مصوبات هیات مدیره کانون در 6 بهمن ماه به شرح ذیل است؛
در ابتدای جلسه علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به نحوه عملکرد سامانه کاتب گفت: خوشبختانه کاتب با موفقیت درحال پیشرفت است و تاکنون توفیقات خوبی به دست آورده است. براساس آخرین آمار ۱۰۱ هزار مشاور املاک به این سامانه متصل شدند. ۶۴۶ هزار قرارداد و ۳۴۶ هزار پیش نویس در کاتب ثبت شده است که نشان میدهد مشاورین املاک اقبال خوبی نسبت به کاتب داشتند و به صورت کاربردی و عملی درحال ثبت قرارداد و پیش نویسها هستند. خندانی تاکید کرد: کانون سردفتران و دفتریاران و سران دفاتر اسناد رسمی باید با جدیت اهمیت سامانه کاتب را که یک پلتفرم مطمئن و مورد تایید قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است را برای مردم و مشاورین املاک تبیین کنند. امید است که تمام مشاورین املاک سراسر کشور به سامانه کاتب متصل شده و قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از کانال سامانه کاتب اجرایی شود.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در ادامه تصریح کرد: در اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، باید رویه واحدی بین همکاران در سراسر کشور ایجاد شود. از آنجایی که درخصوص مواد مختلف این قانون اختلاف نظر و دیدگاه وجود دارد و تفسیرهای مختلفی از آن برداشت میشود باید یک رویه واحد در کشور ایجاد شود تا تشتت آرا به وجود نیاید. این رویه باید توسط دفتر حقوقی کانون، شورا و کانونهای استانی ایجاد و پیگیری شود. مقرر گردید رویه حقوقی اجرای قانون الزام به صورت مکتوب تهیه شود.
در ادامه، پیرو موضوعات مطرح شده در جلسه قبلی درخصوص معاونت فناوری مجددا تبادل نظر صورت گرفت و مقرر گردید معاونت فناوری کانون با قوت و قدرت برنامههای در دست اقدام را اجرا و برخی از خدماتی که امکان بهره برداری از آنها فراهم است را تا انتهای سال به سرانجام برساند تا هم سردفتران و هم مردم از خدمات آن منتفع شوند. ضمن اینکه از خدمات رئیس و کارکنان معاونت فناوری اطلاعات کانون، تشکر و قدردانی شد.
وضعیت حقوقی صندوق و بیمه کانون موضوع دیگری بود که در جلسه مطرح شد و مقرر گردید جلساتی برگزار شود تا وضعیت و ماهیت حقوقی بیمه و صندوق کانون در مقایسه با سایر صندوقهای دولتی و خصوصی مشخص شود و پیرو آن نظر قطعی کانون درخصوص تجمیع سوابق اعلام شود. اعتقاد براین است که سوابق بیمهای به عنوان صندوق مطرح نیست و کانون از طریق 10 درصدی که سردفتران ماهانه پرداخت میکنند بیمه و خدمات ارائه میدهد بنابراین نباید شامل قواعد صندوقهای دیگر باشد لذا تاکید شد بررسی حقوقی در این زمینه صورت گیرد تا در مراجع نظارتی مشکلی به وجود نیاید و بتوان پاسخگو بود.
موضوع دیگر حقوق سردفتران و سهم کانون از محل وصول مالیاتهای نقل و انتقال املاک بود. از سالهای گذشته قاعده و قانونی وجود دارد مبنی براینکه سردفترانی که مسئولیت وصول و پرداخت مالیاتهای نقل و انتقال املاک را برعهده دارند، درصدی از مبلغ آن را برای خود و کانون اختصاص میدهند. این قانون هنوز کامل نسخ نشده اما در عمل منسوخ شده است بنابراین مقرر گردید مورد پیگیری قرار گیرد تا اگر ممکن است براساس قانون، مجددا درصدی از محل این مالیات به سردفتران و کانون تعلق گیرد.
ایجاد «اتاق خبر» به عنوان فضای رسانهای جهت تهیه مصاحبههای تصویری، گزارشهای ویدئویی، تولید آثار تصویری و شنیداری موضوع دیگری بود که در جلسه مطرح شد و آقای تیمورپناه مدیر واحد روابط عمومی گزارشی از روند طراحی و اجرای آن ارائه داد. با موافقت اعضای هیات مدیره، خرید تجهیزات لازم جهت راه اندازی اتاق خبر مصوب شد ضمن اینکه مورد تاکید قرار گرفت این اتاق خبر تا ایام مبارک دهه فجر به رونمایی برسد.
درج قیمت واقعی املاک در اسناد تنظیمی دفاتر اسناد رسمی موضوع دیگری بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در برنامه هفتم توسعه و برنامه سند تحول قضائی عنوان شده که قیمت واقعی املاک در قراردادها باید قید شود، این کار باعث میشود اسناد دقیقتر تنظیم شده و در مراجع مختلف قابل استناد باشد. ضمن اینکه کاربرد مهم آن برای دفاتر اسناد رسمی این است که رفت و آمدهای اضافی اداری و وقتگیر را حذف میکند. مقرر گردید درخصوص این موضوع وحدت رویهای توسط کانون ایجاد شود یا در قالب بخشنامه توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عملیاتی شود.
مقرر گردید واحد بیمه و درمان روند الکترونیکی شدن خدمات خود را با قوت ادامه دهد تا در آینده نزدیک حداقل تا پایان سال یا اوایل سال آینده کلیه خدمات مربوط به این واحد کاملا الکترونیکی ارائه شود و دیگر نیازی به مراحعه حضوری افراد نباشد. گفتنیست در جلسه از واحد بیمه و درمان به جهت اقدامات خوبی که انجام دادند، تقدیر و تشکر بعمل آمد.
سرمایهگذاری توسط کانون موضوع دیگری بود که مورد بحث قرار گرفت و مقرر گردید همکاران محلهای سرمایه گذاری مطمئن و باکمترین آسیب را معرفی کرده تا هیات مدیره مورد بررسی قرار دهد. باتوجه به وضعیت اقتصادی موجود در کشور، سرمایه گذاری مطمئن و سودده مورد تاکید اعضای هیات مدیره قرار گرفت. همچنین درخصوص خرید ملکی که توسط یکی از اعضای هیات مدیره پیشنهاد شده بود، مقرر شد تحقیق و بررسی بیشتری ظرف یک هفته آینده صورت گیرد تا با آگاهی از بازگشت سرمایه کانون و همچنین سوددهی آن اقدام به خرید شود.
خرید یک ساختمان به عنوان مهمانسرای کانون مرکز موضوع دیگری بود که در جلسه مطرح شد. تمام محلهای پیشنهادی مورد بازدید حضوری قرار گرفته و به زودی یک مهمانسرای باکیفیت برای استفاده همه همکاران سراسر کشور در تهران ایجاد خواهد شد. در جلسه تاکید شد این مهمانسرا نزدیک به محل کانون و در مرکز شهر باشد تا همکاران برای انجام کارهای اداری خود به زحمت نیفتند.
درخصوص ساختمان مجاور کانون که درحال تعمیر است مقرر گردید نظارت بیشتری توسط مسئول امور مالی، امور ساختمانها و امور اداری بر هزینههای آن صورت گیرد و همچنین از پرداخت هزینههای اضافی خودداری شود. همچنین مقرر گردید تا انتهای سال ساختمان به بهرهبرداری برسد.
مشکل انقضای توکن سردفتران به واحد فناوری کانون منعکس شد تا از طریق سازمان ثبت اسناد و املاک پیگیریهای لازم صورت گیرد و این مشکل حل شود.
جمع آوری و بهروزرسانی دستگاههای کارتخوان، قطعی سامانههای پست و عدم ارسال اسناد تنظیمی سردفتر توسط پست مشکلاتی را به وجود آورده است که مقرر گردید جلسهای با حضور مسئولین پست اداره کل ثبت استان تهران و کانون برگزار شود تا در اولین فرصت این مشکلات مرتفع گردد.
واحد بیمه و درمان چند پرونده از بیمه شوندگانی که سقف درمانی آنها پر شده است، ارائه داد و از آنجایی که این افراد دارای بیماریهای خاص بوده و مدارک و مستندات لازم را ارائه و مورد تایید واحد درمان و پزشک معتمد کانون قرار گرفت، نسبت به افزایش سقف پرداختیشان موافقت بعمل آمد.