بابایی در مراسم تحلیف سردفتران: کاتب یکی از مهم‌ترین پروژه‌های تحول حوزه ثبتی است/ اتصال بیش از 700 هزار نفر در کاتب عددی قابل ملاحظه است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: کاتب گام بلند سازمان ثبت در ارائه خدمات هوشمند، ارزان، سریع و بدون محدودیت زمان و مکان به مردم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، هفتمین دوره تحلیف سردفتران در سال جاری روز چهارشنبه ۸ اسفندماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای رییس قوه قضاییه و ۱۰۹۹ سردفتر جدید در تالار وزارت کشور برگزار شد.

در ابتدای جلسه حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن تبریک ماه شعبان گفت: شعبان ماهی است که قلوب مؤمنان را برای ورود به ضیافت‌الله و بهره‌مندی از الطاف بی‌کران الهی آماده می‌سازد. خداوند متعال را شاکریم که ما را در پرتو تعالیم نورانی اسلام و تحت پرچم پرافتخار انقلاب اسلامی قرار داده است. امید آن داریم که با تقوا، ایمان، و تلاش صادقانه در مسیر خدمت به مردم عزیز ایران، زمینه‌ساز ظهور حضرت بقیةالله الاعظم (عج) باشیم و انقلاب اسلامی را به دست صاحب اصلی‌اش بسپاریم.

اولین برون سپاری سازمان ثبت در حوزه املاک پس از 70 سال

وی افزود: این اجتماع باشکوه به مناسبت برگزاری مراسم تحلیف 1099 نفر از سردفتران جدیدالانتصاب برگزار شده است. این لحظه، نقطه عطفی در مسیر خدمت‌رسانی به مردم عزیز کشورمان است؛ چراکه امروز، جمعی از فرهیختگان و خدمتگزاران جدید به خانواده بزرگ ثبت اسناد و املاک می‌پیوندند و جامعه سردفتری از عدد 10000 نفر عبور  و با فعال شدن دفاتر کارگزاری فنی و مهندسی در دفاتر منتخب شاهد اولین برون سپاری سازمان ثبت در حوزه املاک، پس از 70 سال خواهیم بود.

بابایی تصریح کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیش از یک قرن فعالیت، همواره در مسیر تثبیت و حفظ مالکیت‌ها، امنیت حقوقی و توسعه خدمات ثبتی گام برداشته است. این سازمان، نه‌تنها حافظ اسناد رسمی و قانونی ملت ایران است، بلکه ستون استواری برای عدالت اجتماعی، حمایت از حقوق مالکیت مشروع و ایجاد شفافیت در معاملات اقتصادی محسوب می‌شود.

اسناد تنظیمی سردفتر، بدون نیاز به صدور حکمی از جانب دادگاهها لازم‌الاجرا هستند

معاون رئیس قوه قضائیه گفت: دفاتر اسناد رسمی به عنوان کهن‌ترین و مترقی‌ترین نظام پیشخوانی کشور نقش بسیار مهمی را در تنظیم روابط حقوقی مردم، انتظام قراردادهای خصوصی افراد و بهداشت حقوقی جامعه ایفا می‌نمایند. اسناد تنظیمی نزد سردفتر، بدون نیاز به صدور حکمی از جانب دادگاهها لازم‌الاجرا هستند. سردفتر در جریان انجام وظایف خود و در هنگام تنظیم اسناد عقاید و نظریات حقوقی خود را در جریان قراردادها و معاملات اشخاص مطرح می‌کند. همین عقاید و نظریات در قالب سند رسمی لازم الاجرا به نظام حقوقی کشور وارد می شود و عموم ضابطین دادگستری و سایر قوای دولتی مکلفند در مواقعی که از طرف مامورین اجرا به آنها مراجعه می شود، در اجرای مفاد اوراق اجرائیه اقدام کنند.

«سردفتر» قاضی زمان صلح است

وی افزود: لزوم رعایت اعتبار اسناد ثبت شده به اندازه‌ای مورد توجه قانونگذار قرار گرفته که در دو ماده 70 و 73 قانون ثبت به آن تصریح کرده و با تعابیر فوق بدون اغراق می‌توان از  سردفتر بعنوان قاضی زمان صلح نام برد. بنابر همین اهمیت، سازمان ثبت اسناد و املاک با توجه به چالشهای متعدد در حوزه سردفتری از جمله عدم توجه به جایگاهی که سردفتر می‌تواند در کاهش دعاوی و ایجاد نظم و امنیت حقوقی جامعه داشته باشد و نیز عدم استفاده از قابلیت‌های سردفتر بعنوان عامل تنظیم کلیه روابط موجود در حقوق خصوصی از قبیل ثبت شرکتها و تنظیم و اصلاح اساسنامه آنها، داوری و انجام بسیاری از این امور درصدد افزایش اختیارات سران دفاتر اسناد رسمی از طریق برونسپاری امور غیرحاکمیتی ثبت شرکتها و حوزه املاک و حدنگاری از طریق ایجاد کارگزاران فنی، مهندسی و حقوقی و همچنین با هماهنگی مرکز شورای حل اختلاف استفاده از سردفتران به عنوان داور گام عملی برداشته است، بطوری که امروز تعداد قابل توجهی از سران دفاتر به عنوان داور تعیین و معرفی شدند.

بابایی تاکید کرد: تحول و تعالی در دستگاه قضا که از محورهای کلیدی سیاست‌های قوه قضاییه در دوران مدیریت جدید آن به شمار می‌رود، در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به‌صورت جدی دنبال شده است. این سازمان، با اتکا به رهنمودهای مقام معظم رهبری و در راستای سیاست‌های کلان نظام اسلامی، به سوی هوشمندسازی، شفاف‌سازی و ارائه خدمات الکترونیکی گام برداشته است.

ارائه 134 میلیون خدمت الکترونیکی در 11 ماه گذشته

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه توانسته‌ایم در حوزه‌های ذیل خدمات بی‌بدیلی را به مردم عزیز ارائه کنیم، گفت: حرکت به‌سوی هوشمندسازی یکی از دستاوردهای سازمان است. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر مبنای تاکید مقام معظم رهبری و سیاست های مدبرانه رئیس قوه قضائیه در حرکت به سمت هوشمند سازی و ارائه خدمات الکترونیک، با رویکردی تحولی، مسیر پیشرفت و توسعه را پیموده است. با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و ایجاد سامانه‌های یکپارچه با تسهیل فرآیندها زمینه ارائه 134 میلیون خدمت بصورت الکترونیکی در 11ماه امسال از طریق بیش از 30 سامانه و 52 سرویس فیمابین سازمان ثبت و 200 دستگاه اجرایی، را فراهم کرده است و موجب افتخار است که اعلام کنم امروزه بخش عمده‌ای از خدمات سازمان به‌صورت الکترونیکی ارائه می‌شود.

کاتب یکی از مهم‌ترین پروژه‌های تحول حوزه ثبتی است/ اتصال بیش از 700 هزار نفر در کاتب

بابایی با اشاره به سامانه کاتب تاکید کرد: کاتب گام بلند سازمان ثبت در ارائه خدمات هوشمند، ارزان، سریع و  بدون محدودیت زمان و مکان به مردم است. راه‌اندازی سامانه کاتب، با سرمایه گذاری کانون سردفتران و دفتریاران و راهبری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، با حفظ محرمانگی اطلاعات اشخاص گامی مؤثر در جهت الکترونیکی‌سازی فرآیندهای ثبتی، تسهیل دسترسی مردم به خدمات حقوقی و افزایش شفافیت در نظام ثبتی کشور را فراهم نموده است. این سامانه به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهم تحول در حوزه ثبتی، زمینه‌ساز افزایش دقت، سرعت و امنیت در فرآیندهای مربوط به اسناد رسمی و خدمات مرتبط را ایجاد کرده و در مدت زمان کوتاه راه اندازی، بیش از 700هزار نفر عضو این سامانه شده اند که در عرصه سکوها عدد قابل ملاحظه ای بوده که جا دارد از همکاری و اهتمام کانون سردفتران و دفتریاران و مشارکت در این حوزه تقدیر و تشکر نمایم.

تدوین 12 پیش نویس آیین نامه اجرایی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول

وی افزود: یکی از دستاوردهای ارزشمند دوره تحول و تعالی اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول است، که در راستای فرمایش حکیمانه مقام معظم رهبری و تاکیدات موکد رئیس قوه قضائیه از تیرماه سال جاری لازم‌الاجرا شده، اجرای این قانون نقطه عطفی در مقابله با زمین‌خواری، فساد و جعل اسناد محسوب می‌شود. سازمان ثبت با برنامه‌ریزی دقیق و همکاری با نهادهای مرتبط، در مسیر اجرای بی‌نقص این قانون گام برداشته است. از جمله تدوین تعداد دوازده پیش نویس آیین نامه اجرایی توسط این سازمان، ایجاد زیرساخت تنظیم اسناد عادی توسط دفاتر اسنادرسمی مطابق ماده 2 قانون، ایجاد زمینه لازم جهت اتصال کلیه مشاورین املاک دارای مجوز کسب معتبر به سامانه ثبت الکترونیک اسناد،تنظیم تعداد 390 هزار پیش‌نویس قرارداد توسط مشاورین املاک جهت ارسال به دفاتر اسناد رسمی، پیاده‌سازی تعداد 14 قرارداد یکسان با شروط ثابت و اجرای آزمایشی در 163 مشاور املاک سراسر کشور، اتصال تعداد 109750 مشاور املاک از مجموع 147500 مشاور دارای مجوز کسب معتبر به سامانه ثبت الکترونیک اسناد (معادل 74 درصد) از جمله اقدامات این سازمان در اجرای سریع، صحیح و دقیق قانون است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: در عصر تحول الکترونیک و هوشمندسازی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تکیه بر فناوری‌های نوین، مسیر هوشمندسازی و بازتعریف فرآیندهای ثبتی را در دستور کار قرار داده است. توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی، بهره‌گیری از هوش مصنوعی و استقرار سامانه‌های یکپارچه، گامی بزرگ در جهت افزایش سرعت، دقت و شفافیت خدمات ثبتی است. این اقدامات، ضمن تسهیل خدمات‌رسانی به مردم، باعث کاهش فساد اداری و افزایش امنیت اطلاعات شده است.

بابایی با اشاره به مهمترین اقدامات در حوزه فناوری و هوشمندسازی گفت: تدوین سند تحول هوشمندسازی سازمان ثبت اسناد و املاک، راه‌اندازی کامل سکوی ارائه خدمات دیجیتال ثبتی (کاتب)، اجرای سند الکترونیک ملک،راه‌اندازی کامل مرکز پایش یکپارچه خدمات دیجیتال ثبتی، ایجاد امکان تشخیص نوع اوراق آرشیو شده پرونده‌های ثبتی حوزه املاک به‌صورت هوشمند، بازطراحی سامانه مالکیت معنوی و بهبود فرآیندهای مرتبط، فعال‌سازی پنجره تجاری‌سازی اختراعات برای حمایت از نوآوران، استقرار “تعیین نام هوشمند” در سکوی الکترونیکی خدمات یکپارچه ثبتی، اجرای آزمایشی سند الکترونیک کسب‌وکار اشخاص حقوقی” ، ارائه سرویس‌های الکترونیکی استعلامی از پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی، راه‌اندازی سامانه حدنگاری اراضی کشاورزی (سحاک) جهت حفظ و توسعه اراضی ملی، توسعه انواع وب‌سرویس‌های مکانی، اعتبارسنجی، ارائه نقشه و تحلیل داده‌های جغرافیایی، راه‌اندازی سامانه مدیریت کشوری املاک به‌منظور ساماندهی اطلاعات مالکیت، اسکن تعداد ۹۱۰ هزار و ۷۱۷ دفتر ثبت اسناد موجود در دفترخانه‌های اسناد رسمی سطح کشور، راه‌اندازی سامانه فروش دارایی و اموال شناسایی‌شده مدیونین پرونده‌های اجرایی، بازداشت برخط املاک دارای سند الکترونیک، ممنوع‌الخروجی و رفع ممنوع‌الخروجی برخط مدیونین پرونده‌های اجرایی به درخواست بستانکار، ایجاد مسیر سبز و ارائه خدمات ویژه در راستای تحقق شعار سال برای تجار و بازرگانان، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، پروژه بازطراحی سامانه جامع ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری، اجرایی شدن پلمب الکترونیک دفاتر تجاری و امضای الکترونیکی اظهارنامه پلمب دفاتر.

وی افزود: مجموعه این اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک در هوشمند سازی و الکترونیکی شدن فرایندها گام عملی دفاتر اسناد رسمی در الکترونیکی شدن و حرکت به سمت ثبت هوشمند، زمینه ساز تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در توسعه سند رسمی و اعتبار زدایی از اسناد عادی خواهد بود.

حضور رئیس قوه قضائیه در تحلیف امروز حاکی از اهمیت جایگاه سردفتری است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: امروز حضور ارزشمند ریاست محترم قوه قضائیه حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محسنی اژه‌ای در تحلیف سران دفاتر جدیدالانتصاب حاکی از اهمیت و جایگاه سردفتری و نقش والای سند رسمی در نظام حقوقی کشورمان دارد و بر ما واجب است که به پاسداشت این اعتماد در راستای صیانت و حفاظت از اعتبار اسناد رسمی و جلوگیری از خدشه به سند تنظیمی به عنوان یکی از مهمترین  ادله اثبات دعوا بیش از پیش اهتمام داشته باشیم.

بابایی در پایان گفت: از حمایت‌های ارزشمند ریاست قوه قضائیه که بی شک تحقق این اقدامات بدون این حمایت های ایشان میسر نبوده ، قدردانی می نمایم. همچنین از تمامی مسئولان قضایی و مدیران اجرایی کشور، کانونهای سردفتران و دفتریاران، همکاران ثبتی خود در 504 واحد ثبتی که این دستاوردها در توسعه سند رسمی و گام نهادن در ارتقاء جایگاه سند رسمی ماحصل تلاشهای شبانه روزی این عزیزان است تقدیر و تشکر نمایم.

لینک کوتاه

https://notary-news.ir/?p=121685

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *