به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، سیدصادق سعادتیان معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مراسم تحلیف 1099 سردفتر جدید ضمن خیر مقدم به ریاست قوه قضائیه گفت: حضور سبزتان را در مراسم تحلیف سردفتران اسناد رسمی به عنوان نمایندگان قوه قضاییه در تنظیم و ثبت قراردادهای خصوصی اشخاص گرامی می دارم. سردفتران در پیشگیری از وقوع جرم و اختلاف در معاملات نقش به سزایی را ایفا میکنند.
وی افزود: از خداوند متعال سپاسگزارم که این فرصت را به ما عطا فرمود تا در کنار هم، بعنوان تنها نهاد رسمی تثبیت مالکیت زیرمجموعه قوه قضاییه در مسیر خدمت به مردم شریف کشور عزیزمان گام برداریم. در بسیاری از آیات مبارک قرآن کریم به وضوح به اهمیت و شفافیت در معاملات و ثبت رسمی حقوق افراد به ویژه در آیه ۲۸۲ سوره مبارکه «بقره» اشاره شده است. در این آیه آمده؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید هنگامی که از همدیگر قرضی میگیرید برای مدت معین آن را بنویسید و باید نویسنده ای میان شما به عدالت بنویسد. این آیه شریفه نشان دهنده اهمیت ثبت و نگارش اسناد است در واقع یکی از اصول اساسی فقه اسلامی و حقوق بشر است تا از تزلزل و بی ثباتی در روابط اقتصادی و اجتماعی جلوگیری شود.
سعادتیان با تاکید بر اینکه قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی باید به نحو شایسته اجرا شود، تصریح کرد: در اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار علی رغم عدم نیاز سنجی قانون در جذب سردفتری اسنادرسمی سازمان با برگزاری آزمون سردفتری در سالهای ۲۰۱۴۰۱-۱۴ و ۱۴۰۳ با طی فرآیند اختبار کار آموزی در چارچوب قانون و آیین نامه مربوطه به نحو شایسته انجام وظیفه کرده است.
معاون امور اسناد سازمان ثبت افزود: امروز با تلاش همکاران من در امور اسناد سراسر کشور و همراهی و همکاری قوه قضاییه به ویژه حوزه آموزش مراسم تحلیف مرحله هفتم پذیرفته شدگان سردفتری در اجرای قانون تسهیل با حضور پرخیر و برکت رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای عالی قضایی برگزار میشود.
سعادتیان تاکید کرد: باحضور و تشریف فرمایی رئیس قوه قضائیه ما خادمان سازمان ثبت برخود میبالیم که برای اولین بار در تاریخ عدلیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مراسم تحلیف سردفتران با حضور ریاست قوه قضاییه برگزار می شود. این حضور بزرگوارانه نشان از توجه ایشان به اهمیت و نقش سند رسمی در تثبیت حقوق و حل و فصل دعاوی و اختلافات و جایگاه منصب سردفتری در امانت داری و پیشگیری از وقوع جرم است.
وی با اشاره به اینکه در این مراسم ابلاغ سردفتری ۱۰۹۹ نفر از پذیرفته شدگان صادر و جهت ادای سوگند در محضر قرآن کریم حضور دارند، گفت: با شروع به کار آنان و احتساب ۱۶۲۰ نفر که در ۶ مرحله قبلی ابلاغ سردفتری خود را دریافت کرده اند، در دوسال اخیر ۲۷۱۹ نفر به تعداد سردفتران اسناد رسمی کشور اضافه شده که در مجموع با شروع به کار سردفتران جدید، ۱۰۷۳۹ سردفتر به مردم کشورمان خدمات ثبتی ارائه خواهند داد.
معاون امور اسناد سازمان ثبت تاکید کرد: بسیار به جا است تا در این جلسه که متعلق به سردفتران آینده است اهمیت نقش کارکرد و قسمتی از وظایف و مسئولیتهای آنان را برشماریم. سردفتران عزیز شما به عنوان امناء و مسئولان نهادهای معتبر در فرآیند ثبت اسناد، نقشی بسیار حیاتی و مؤثر در تأمین عدالت و شفافیت در جامعه دارید مسئولیت شما نه تنها در حفظ حقوق مردم و تأمین امنیت قانونی در جامعه مهم است بلکه شما به عنوان نمایندگان قانونی و حاکمیتی کشور باید با دقت و امانت داری در ثبت اسناد عمل کنند.
وی افزود: این مسئولیت ویژه و مهم از جمله زمانی که مردم در مقام تنظیم قراردادهای مالی معاملات ملکی و سایر اسناد حیاتی هستند اهمیت مضاعفی دارد. شما باید از تواناییهای علمی و حرفهای خود بهره برده و در حفظ حقوق تمامی افراد در برابر فشارها و چالشهای مختلف تفکر و اتخاذ تصمیم قانونی نمائید. در این راستا مطالعه دقیق قوانین و آگاهی کامل از سامانه های دیجیتال مانند ثبت الکترونیک اسناد و سامانه کاتب از ضروریات است که شما را قادر میسازد تا این مسئولیت را به نحو احسن انجام دهید.
سعادتیان بیان کرد: مفتخریم در سازمانی خادم هستیم که با تصویب قانون دفاتر اسناد رسمی در سال ۱۳۱۷ بخش بزرگی از وظایف خود را به سردفتران اسناد رسمی و ازدواج و طلاق برون سپاری کرده و در سالهای اخیر نیز با طراحی سامانههای هوشمند امور غیرحاکمیتی سازمان مانند پذیرش درخواست سند مالکیت، پذیرش صدور اجرای اسناد رسمی خدمات تبعی آن و بعضی از امور ثبت شرکتها این برون سپاری به خوبی انجام شده است. همچنین برای اولین بار مقرر است در اجرای بند ب ماده ۱۱۴ قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور بخشی از امور فنی مهندسی و حقوقی بخش املاک سازمان به دفاتر اسناد رسمی برون سپاری شود که سامانه آن نیز در حال طراحی است.
وی افزود: این سامانه هم از طریق سکوی کاتب در بخش برون سپاری، امور املاک به مردم عزیز کشورمان ارائه خدمت خواهد کرد. لازم می دانم از مزایای سکوی کاتب درارائه خدمات به صرفه جویی در زمان و هزینه دقت در ثبت اطلاعات و پیشگیری از هرگونه خطا و اشتباه، دسترسی راحت صاحبان سند به اسنادشان، امنیت بالا در ثبت اسناد و بایگانی الکترونیک، عدم امکان جعل یا تغییر در مفاد سند رسمی ارتقاء امنیت قضایی، افزایش اعتماد عمومی و عدم استفاده از کاغذ و حذف پیچیدگیهای اداری و خدمت غیرحضوری نام ببرم.
معاون امور اسناد سازمان ثبت تاکید کرد: امیدوارم با بهره برداری کامل از سامانههای در دست طراحی سازمان و درگاه ملی خدمات ثبتی سکوی كاتب بتوانیم بعنوان سازمان پیشتاز در ارائه خدمات دیجیتال درشان و شایسته مردم قدرشناس ایران اسلامی گام برداریم تا خادم خوبی برای مردم شهید پرور کشورمان باشیم. از خداوند بزرگ خواستاریم که توفیق دهد تا تمامی شما عزیزان در این مسیر پر اهمیت موفق و سربلند باشید و بتوانید با خدمات خود نقش مؤثری در تحقق عدالت و امنیت اجتماعی ایفا نمایید. از هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران که در ایجاد و تقویت سامانه های بازطراحی شده سازمان بخصوص سکوی کاتب فرآیند ثبت اسناد را به سطوح جدیدی از شفافیت و دقت ارتقا میدهد و با سازمان همکاری صمیمانه ای دارند تشکر و قدردانی نمایم.