سلیمی: برونسپاری خدمات ثبت شرکتها آزمونی برای اثبات توانمندی دفاتر اسناد رسمی است

معاون فناوری اطلاعات کانون، با اشاره به برخی مقاومتها در برابر برونسپاری خدمات، این فرآیند را فرصتی برای اثبات شایستگی دفاتر اسناد رسمی دانست و بر لزوم همراهی کامل دفاتر پایلوت تأکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی کانون سردفتران و دفتریاران، علیرضا سلیمی نائینی، مدیر واحد فناوری کانون، درکارگاه آموزشی ثبت شرکت ها که ویژه دفاتر اسناد رسمی تهران در محل کانون برگزار شد، با اشاره به ظرفیتهای مغفول دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران اظهار کرد: با وجود همزیستی نزدیک به یک قرن میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، همچنان ظرفیتهای اصلی این نهادها به طور کامل به کار گرفته نشده است که دلایل مختلفی برای آن وجود دارد.
وی افزود: برخی معتقدند ضرورتی ندارد از ظرفیت دفاتر در حوزههایی مانند ثبت شرکتها استفاده شود. در مقابل، مدیرانی نیز حضور دارند ـ از جمله مدیران اداره کل ثبت شرکتها همچون آقای نصیری و سایر همکارانشان که بر این باورند که دفاتر اسناد رسمی میتوانند نقش مؤثری در این فرآیند ایفا کنند. انصافاً همکاران اداره کل ثبت شرکتها با تلاش، سرسختی و پیگیریهای مداوم، سامانهای را طی یک سال گذشته بازمهندسی کردهاند که شایسته قدردانی است.
سلیمی نائینی با اشاره به تجربیات جلسات برگزارشده در یکسال اخیر تصریح کرد: در این جلسات، مخالفان برونسپاری سه دلیل عمده را مطرح میکنند. نخست آنکه معتقدند اگرچه برخی دفاتر بهدنبال برونسپاری هستند، اما همراهی لازم از سوی همه دفاتر مشاهده نمیشود؛ بهطوریکه برخی دفاتر از ارائه خدمات برونسپاریشده امتناع میورزند یا در طول سال حتی یک خدمت هم ارائه نمیدهند. این در حالی است که در همان منطقه، دفتر دیگری خدمات گستردهای در این زمینه ارائه داده است.
معاون فناوری اطلاعات کانون، با بیان اینکه عملکرد برخی دفاتر در توجیه به افراد ممکن است در ادامه روند برون سپاری ها اختلال ایجاد کند گفت:اگر این موضوع چند بار تکرار شود، بهطور طبیعی اعتماد شکلگرفته آسیب میبیند و کل مجموعه دفاتر متضرر میشوند.
وی از دفاتر حاضر در پایلوت درخواست کرد که این موارد را جدی بگیرند و تلاش کنند تا از اعتمادی که اداره کل ثبت شرکتها به دفاتر داشته، بهدرستی محافظت شود.
سلیمی نائینی ادامه داد: دفاتر اسناد رسمی نهادهایی خصوصی هستند که با هزینههایی چون اجاره، بیمه، مالیات، حقوق پرسنل و… مواجهاند؛ لذا تأخیر در ابلاغ تعرفه خدمات برونسپاریشده باعث میشود که این خدمات برای دفاتر فاقد توجیه اقتصادی باشد. به همین دلیل، بعضاً شاهد هستیم که برخی دفاتر از ارائه خدمات استقبال خوبی ندارند.
وی بیان کرد: از اداره کل ثبت شرکتها انتظار میرود که تعرفه خدمات در زمان مناسب ابلاغ شود تا دفاتر بتوانند با انگیزه و شفافیت کامل خدمات را ارائه دهند.
سلیمی نائینی با اشاره به تلاشهای گسترده برای آمادهسازی خدمات قابل واگذاری گفت: طی یکونیم سال گذشته، صدها جلسه در سطوح مختلف کارشناسی، معاونان، مدیران و ریاست سازمان برگزار شده تا بسته خدماتی مناسبی طراحی و آماده شود.
وی تأکید کرد: اگر دفاتر حاضر در این طرح پایلوت، وظایف محولشده را با دقت و رضایتمندی بالا انجام دهند، مسیر برای برونسپاریهای گستردهتر در آینده هموار خواهد شد. اما در صورت بیتوجهی، نهتنها اعتماد ایجادشده از بین میرود، بلکه ممکن است این صلاحیت از سایر دفاتر واجد شرایط نیز سلب شود.
معاون فناوری اطلاعات کانون در پایان با تشکر مجدد از مدیران و کارشناسان اداره کل ثبت شرکتها، ابراز امیدواری کرد که دفاتر اسناد رسمی بتوانند همراهی مؤثری با این مجموعه داشته باشند و الگویی موفق از همکاری در حوزه برونسپاری خدمات ارائه دهند.