×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
رادیو کاتب| سعادتیان: هوش مصنوعی همراه با پلتفرم کاتب وارد دفاتر اسناد رسمی می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، سید صادق سعادتیان، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در برنامه رادیویی «کاتب» کار مشترک روابط عمومی کانون با رادیو تهران در مورد ویژگی‌های سکوی «کاتب» گفت: دفاتر اسناد رسمی به عنوان مرجع ثبت سند رسمی کشور نباید از پیشرفت در فضای دیجیتال و الکترونیک جهت ارائه خدمات عقب بماند یا ارائه خدمات غیرحضوری را مشکل یا معضل بداند بنابراین ما مکلف هستیم براساس برنامه تحول و تعالی قوه قضائیه تمام توان خود را جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم و اصلاح فرایندها و اصلاح نرم افزارهای الکترونیکی که بالای ۱۰ سال از آن سپری شده بگذاریم تا خدمات را با اطمینان کامل به صورت غیرحضوری به مردم شریف ارائه دهیم.

وی افزود: اینکه بگوییم ارائه خدمات غیرحضوری برای دفاتر اسناد رسمی مشکل ساز خواهد شد، واقعیت ندارد بنده معتقدم شخص سردفتران هم این موضوع را نمی‌پذیرند. هنگامی که ثبت آنی به بهره برداری رسید خیلی‌ها معترض شدند که قلم ما را گرفتید اما وقتی اجرا شد همه از آن استقبال کرده و حتی اگر یه گوشه از آن قطع شود در کل کشور سر و صدا می‌کند بنابراین الکترونیکی شدن خدمات نیاز ماست برای مثال بانک‌ها به صورت مجازی پول جابجا می‌کنند تا حالا کسی گفته چرا؟ ما هرچه در توان داریم، می‌گذاریم تا با زیرساخت‌های قوی و محکم خدمات غیرحضوری خوبی به مردم ارائه شود.

سعادتیان درخصوص قطعی سامانه‌ها بیان کرد: خدماتی که توسط دفاتر اسناد رسمی ارائه می‌شود در ارتباط با بیش از ۱۲ سرویس از دستگاه‌های دیگر است، بنده نمی‌خواهم بگویم دستگاه‌های دیگر خطا کردند اما سیستم آنها باید با ما همراه باشد و ما هم همینطور؛ اگر یکی از سرویس دهنده‌ها دچار اختلال شوند، این اختلال در دفاتر اسناد رسمی نمود پیدا می‌کند. بیشتر مواقع این قطعی‌ها به سامانه‌ها برمی‌گردد. چند هفته گذشته در یک جلسه‌ای گفتم شما را به خدا قسم قطعی‌های پنج شنبه‌ را جمع کنید چون فقط دفاتر اسناد رسمی که متولی خدمت به مردم هستند، دچار مشکل می‌شوند.

وی افزود: تعامل حوزه معاونت فناوری سازمان ثبت با وزارت ارتباطات افزایش پیدا کرده تا قطعی‌ها به حداقل برسند. ما هم نرم افزار خود را بازطراحی کردیم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی خدمات خود را به نحو مطلوب به مردم ارائه دهیم.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به نحوه کار پلتفرم تصریح کرد: این پلتفرم را به گونه‌ای طراحی کردیم تا هر شخص حقیقی و حقوقی بتواند ضمن انتخاب دفترخانه مورد نظر، با سردفتر ارتباط مجازی برقرار کرده و معامله خود را ثبت کند. فقط به لحاظ احراز هویت حضور در دفاتر اسناد رسمی الزامیست. طرفین معامله می‌توانند مستندات و مدارک خود را در پلتفرم اسکن کرده و مرحله به مرحله در جریان استعلامات (شهرداری، مالیاتی، دارایی، ثبتی و…) قرار گیرند و درنهایت با تایید آنها مراحل امضا و پرداخت آنلاین طی خواهد شد. البته لازم به ذکر است برای ثبت معاملات سنگین که نمی‌توان مجازی انجام داد، افراد می‌توانند با حضور در دفاتر اسناد رسمی معامله خود را انجام دهند.

سعادتیان در پاسخ به این سوال که پلتفرم از چه زمانی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت؟ گفت: برنامه ریزی ما به گونه‌ای است که امسال پلتفرم کاتب رونمایی شود.

 

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد