به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، حجتالاسلام والمسلمین صادقی، رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضائیه در نخستین همایش داوری حرفهای ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: با گرفتن پند از تجربیات گذشته به این نتیجه رسیدیم که باید حوزه داوری را ارتقا دهیم. از این رو برای معتبر شدن این حوزه به سمت اهل فن، متخصصان و کسانی که دانش فنی در عرصهای که میخواهند داوری کنند، رفتیم. قضات بازنشسته یکی دیگر از افرادی بودند که از آنها استفاده کردیم چرا که به خوبی میتوانند بین مردم داوری کنند.
وی افزود: در امر داوری به سراغ اساتید حقوق دانشگاهها، کارشناسان، وکلا باتجربه، سردفتران و دفتریاران، اصناف، اعضای کانونها و افرادی که در حوزه کاری خودشان متخصص بودند، رفتیم و این کار ادامه دارد در این ارتباط از افراد متخصص دعوت خواهیم کرد تا به حوزه داوری اضافه شوند.
صادقی بیان کرد: این افراد میتوانند آغازگر راهی روشن و اعتبار آفرین باشند و اختلافات مردم را حل کنند. داوری از گذشته در قوانین ما وجود داشته است، اما در دوره اخیر چندان به آن توجه نشده است. در فرهنگ ما کار داوری بین افراد رواج داشته اما متاسفانه در سالهای اخیر به فراموشی سپرده شده است. باید فرهنگ داوری را احیا و قانون را در این رابطه اجرا کنیم و این امر را توسعه دهیم. شرط اول این کار اعتمادزایی است و برای اعتمادزایی باید از افراد معتبر استفاده کرد، ما گام اول را محکم برداشتهایم و سختگیری زیادی در انتخاب افراد شده است تا پروانه داوری حرفهای را دریافت کنند.
رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه گفت: در حال حاضر صدها پروانه حرفهای داوری در سطح کشور صادر شده و هر کدام از داوران را میتوانیم با اطمینان حمایت کنیم و پرونده مردم را به این افراد ارجاع دهیم. زمان آن رسیده است که کار داوری حرفهای به مردم معرفی شود. باید تبلیغات لازم در این عرصه انجام شود و مردم بدانند میتوانند از این فرصت استفاده کنند و میتوانند با اعتماد به پروانهای که از سوی قوه قضاییه صادر شده است به کسانی مراجعه کنند که هم دانش کافی دارند و هم صلاحیت آنها احزار شده است.
وی با بیان اینکه ما ملزم هستیم که اعتماد آفرینی کنیم، گفت: اولین کانون داوران حرفهای در تهران تشکیل شده است و کانونهای داوران به تدریج در سراسر کشور تشکیل خواهند شد و داوران ساماندهی و به مردم معرفی میشوند.
صادقی تاکید کرد: داوری به مانند قضاوت است و جایگاه بالایی دارد. باید در حوزه داوری تا جایی که امکان دارد طرفین پرونده را به سمت صلح و سازش هدایت کنیم. ما داوری محض را نمیپسندیم و قصد داریم داور مصلح را تربیت کنیم. داوران باید در دسترس مردم باشند و به سرعت به آنها پاسخ دهند. ما باید شرایط و آداب داوری را رعایت کنیم. داوران باید مردم را به آرامش هدایت کنند.
رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه افزود: ما در امر داوری از سردفتران دعوت کردیم، زیرا آنها متخصص هستند. کار کارشناسان موضوع شناسی دقیق است. داوران کارشناس که در هیئتهای داوری در کنار حقوقدانان قرار میگیرند، سهم اصلی کارشناسی و موضوع شناسی را برعهده دارند، در این شرایط صدور حکم برای حقوقدانان آسان میشود.
صادقی عنوان کرد: تلاش ما این است که با کمک متخصصان همه رشتهها گره از کار مردم باز کنیم تا دیگر شاهد نباشیم راهروهای دادگستریها و دادسراها شلوغ باشد. اگر ما داوری را توسعه دهیم و بیشتر اختلافات را با داوری حل و فصل کنیم، آنگاه باقی مانده پروندهها که توسط قضات رسیدگی میشود با کیفیت خواهد بود. قضات ما بیش از حد استاندارد پرونده بررسی میکنند.