×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
خندانی: صلاحیت‌های جدید به دفاتر اسناد رسمی اضافه می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در نشست علمی «بررسی صلاحیت‌های دفاتر اسناد رسمی با نگاهی به شیوه‌نامه خدمات غیرحضوری دفاتر اسناد رسمی» که روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه با همت انجمن علمی دانشجویی حقوق دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: بسیاری از افراد موفق در حوزه دفاتر اسناد رسمی، فارغ التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی هستند که ما از دانش و تخصص این همکاران در مجوعه کانون مرکز و کانون‌های استانی استفاده می‌کنیم.  در گذشته در دانشکده‌های حقوق حقوق ثبت، واحدی اختیاری بود اما حقوق ثبت و سردفتری در کشورهای فرانسه، روسیه به عنوان رشته دانشگاهی از مقطع کارشناسی تا دکترا وجود دارد و از این نظر در دانشگاه های ایران به این رشته ظلم شده است و به نظرم باید دانشگاه در این زمینه تجدیدنظری کند.

وی افزود: در قرآن کریم به کاتب بالعدل اشاره شده و ما نیز به مبارکی همین آیه سوره بقره، ۲۸۰امین روز از سال را به عنوان روز دفاتر اسناد رسمی نامگذاری کردیم و هر سال آن را جشن می‌گیریم. نیاز است که در دانشگاه‌ها و محیط‌های علمی به موضوع کتابت، نوشتن قراردادها و تثبیت مالکیت افراد بیشتر پرداخته شود چرا که علما و فضلای بزرگی در این خصوص کار کردند و اتفاقا کتاب‌های بسیار خوبی نوشته شده که حوزه دفاتر اسناد رسمی را نظام مند کرده است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران تصریح کرد: دفاتر اسناد رسمی اولین پرچم‌دار حوزه اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی هستند. متاسفانه تاکنون نتیجه‌ای که باید پیرو اجرای این اصل اتفاق بیفتد، محقق نشده است هرچند جلسات متعدد و تلاش‌های مکرری انجام شده اما جالب است که بدانید از ۸۰ سال قبل این اصل در دفاتر اسناد رسمی توسط همکاران بنده که از سالم‌ترین و مقیدترین افراد هستند، به خوبی انجام شده است.

خندانی با اشاره به لزوم هوشمندسازی دفاتر اسناد رسمی گفت: برای دفاتر اسناد رسمی چند صلاحیت تعریف شده است و ما همچنان اصرار داریم که این صلاحیت‌ها باید با همان سبک و سیاق ادامه داشته باشد. با توجه به پیشرفت علوم و فنون روز مجبور بودیم که به سمت فناوری پیش رویم تا خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم. صنف ما همیشه یکی از سنتی‌ترین صنف‌ها بوده بنابراین مهاجرت این حوزه از حالت سنتی به الکترونیکی بسیار کار سختی بود که انجام شد و هم اکنون در نیمه راه و به سمت پیشرفت هستیم.

وی افزود: آخرین قانون مربوط به دفاتر رسمی در سال ۱۳۵۴ تصویب شده است به عبارتی نیم قرن از آن می‌گذرد و هم اکنون مبنای کار دفاتر همان قانون است. تغییراتی که در طول این سالها رخ داده در قانون دیده نشده و کارایی ندارد بنابراین در  تلاش هستیم قانون را اصلاح کنیم. انشالله در مجلس جدید این امر به نتیجه برسد و قانون اصلاح شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به روند الکترونیکی شدن دفاتر اسناد رسمی بیان کرد: سال ۱۳۹۲ تصمیم گرفته شد که باید دفاتر اسناد رسمی به سمت الکترونیکی شدن بروند هرچند در آن زمان همکاران بنده در سراسر کشور به این موضوع واکنش نشان دادند اما از آنجایی که باید با فناوری روز پیش می‌رفتیم تا خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم، دفاتر اسناد رسمی پس از طی کردن فراز و نشیب سختی مسیر الکترونیکی شدند. همنیجا از مسئولان وقت که این اتفاق بزرگ را رقم زدند، تشکر می‌کنم اگر دفاتر الکترونیکی نمی‌شدند شاید الان نمی‌توانستیم محلی از اعراب برای دفاتر رسمی قائل شویم. درحال حاضر صحت سنجی‌ها از جمله استعلام ممنوع المعامله کاملا الکترونیکی انجام می‌شود که همین یک مورد حتی کمک زیادی به سردفتر و مردم می‌کند.

وی افزود: بحث احراز هویت یکی دیگر از مواردی‌ است که در دفاتر اسناد رسمی بسیار  مهم و حساس است که قبلا مشکلاتی برای همکارانم ایجاد می‌کرد اما در حال حاضر به شکل الکترونیکی و دقیق احراز هویت انجام می‌شود. در برنامه خود داریم تعیین اثر انگشت افراد که در سازمان ثبت احوال ثبت شده نیز برای دفاتر اسناد رسمی قابل احراز شود.

خندانی با اشاره به نحو کار پتلفرم کاتب گفت: ما از مرحله الکترونیکی شدن تقریبا گذر کردیم و درحال حرکت به سمت هوشمندسازی دفاتر اسناد رسمی هستیم در این راستا یک پلتفرم در حال طراحی است که در آینده بسیار نزدیک به بهره برداری خواهد رسید. سامانه کاتب یک پلتفرمی است که بسیاری از خدمات ثبتی را به شکل بهتری به شهروندان ارائه خواهد داد. هرکسی برای دریافت خدمات دفاتر اسناد رسمی باید به دفترخانه مراجعه کند، بنابراین حضور به صورت فیزیکی لازم است اما درحال ایجاد فرایندی هستیم تا مردم بتوانند از محل کار، منزل حتی خارج از کشور با سردفتر ارتباط برقرار کنند و کار خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند.

وی در پاسخ به یک سوال پرتکرار سران دفاتر اسناد رسمی تصریح کرد: مسئله‌ای که باعث نگرانی همکاران من شده این است که هوشمند سازی دفاتر اسناد رسمی باعث حذف سردفتر می‌شود یا خیر که باید بگویم اصلا اینگونه نیست، متولی اصلی کار، دفاتر اسناد رسمی، سردفتران و دفتریاران خواهند بود و پلتفرم کاتب با محوریت آنان خدمات رسانی خواهد کرد. همچنان طبق قانون سردفتر و دفتریار اشراف کامل و دقیقی روی تنظیم اسناد خواهند داشت.

خندانی با تاکید براینکه الکترونیکی شدن بانکها باعث تقویت شعبات آن شده، گفت: بنده در این زمینه، بانکها را مثال میزنم. بانک‌ها در ارائه خدمات الکترونیک، از اولین مجموعه‌های پیشرو بودند. با الکترونیکی شدن بانک‌ها تعداد کارمندان کم نشده است چرا که خدمات جدیدی اضافه شده که نیاز به پشتیبانی دارد. شاید اگر این اتفاق رخ نمی‌داد بانک‌ها کارایی خود را از دست داده و حذف می‌شدند. در حوزه دفاتر اسناد رسمی هم همینگونه است، اگر حواسمان نباشد و به روز نشویم، عقب می‌مانیم.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران از افزایش صلاحیت‌های دفاتر اسناد رسمی خبر داد و تصریح کرد: به دنبال ایجاد و توسعه صلاحیت‌ها در دفاتر اسناد رسمی هستیم. بسیاری از اموری که در سازمان ثبت اسناد و املاک در حال انجام است قابلیت برون سپاری به دفاتر اسناد رسمی را دارد. ثبت شرکت‌ها، مالکیت معنوی، صدور سند مالکیت، اجرا از مواردی هستند که در آینده نزدیک به صورت عملیاتی به دفاتر اسناد رسمی واگذار می‌شود. اما به همین اکتفا نشده و در حوزه املاک نیز اتفاقات خوبی خواهد افتاد. حتی از حوزه سازمان ثبت هم فراتر رفته و یک سری از صلاحیت‌هایی که در حوزه محاکم هست و در شورای حل اختلاف و محاکم حقوقی انجام می‌شود مانند ارث، انحصار وراثت و… را می‌توانیم به دفاتر اسناد رسمی اضافه کنیم.

خندانی با اشاره به تبعات منفی قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: متاسفانه قانون اصلاح فضای کسب و کار کانون سردفتران و دفتریاران، کانون وکلا، کانون کارشناسان رسمی را تحت تاثیر آثار منفی خود قرار داد. هیچوقت انحصار مدنظر نبوده و نخواهد بود. تفکر این است که شایسته‌ترین افراد وارد این حوزه‌ها شوند، اما این قانون شاید در آینده اتفاقات خوبی را رقم نزند. انشاله قانون به نحوی اصلاح شود که بهترین افراد و باسوادترین حقوق خواندگان وارد این حوزه‌های تخصصی شوند.

گفتنی است؛ نشست «بررسی صلاحیت های دفاتر اسناد رسمی با نگاهی به شیوه نامه خدمات غیرحضوری دفاتر اسناد رسمی» عصر ۱۸ اردیبهشت ماه در سالن صلح دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی به همت انجمن علمی دانشجویی حقوق این دانشگاه برگزار شد. در این نشست  علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، محمدرضا اصلانی نائب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، خشایار حضرتی عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران،  خدیجه رضائیان استاد حقوق دانشگاه علامه و رئیس کمیسیون امور بانوان کانون سردفتران و دفتریاران، معاون آموزشی دانشگاه علامه، جمعی از دانشجویان رشته حقوق و جمعی از سردفتران و دفتریاران حضور داشتند. بخشی از مخاطبان این نشست حدود ۱۳۰ نفر به شکل آنلاین در نشست حضور داشته و سوالات خود را مطرح کردند.

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true
  1. نریمان ب م

    سلام باتقدیروسپاس ازتلاشهای دکترخندانی
    بنده وظیفه خودمیدانم و از تمام مسئولین کشور عزیزمان ایران ازجمله نمایندگان محترم مجلس شورای اسلام درخواست دارم اگه نمیخواهید درآینده باترافیک پرونده های حقوقی وکیفری در دادگاه ها ودادسراهای کشورمان موجه نباشید به نوبه خود ازنمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی استدعا دارم آزمون سردفتراسنادرسمی رااز قانون تسهیل کسب وکار خارج کنید درغیر این صورت ثبت اسناد رسمی درکشورمان دچار فساد خواهدشد و زیان وضررهای جبران ناپذیری گریبانگیر همه اقشارجامعه خواهدشد
    باسپاس فراوان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد