کشاورز در مورد اینکه با اجرایی شدن قانون الزامی شدن ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، نقش مشاورین املاک تغییری خواهد کرد؟ گفت: با توجه به ماده ۳ قانون، مشاورین املاک واسطه گری و ایجاد تفاهم بین خریدار و فروشنده را انجام میدهند ولی تنظیم قرارداد توسط مشاورین املاک انجام نمیشود بلکه با دسترسی که سازمان ثبت به مشاورین املاک میدهد، مفاد قرارداد را مشاورین املاک برای تنظیم سند به دفاتر اسناد ارسال میکنند و به صورت رسمی سند تنظیم میشود. الزامی شدن ثبت سند رسمی یک سال پس از راه اندازی سامانه ساماندهی اسناد عادی خواهد بود و وقتی به بهره برداری رسید و اعلام رسمی شد یکسال پس از آن نقل و انتقال در مشاورین املاک انجام نمیشود.
وی درباره اینکه مردم برای تبدیل اسناد عادی خود به سند رسمی چه اقداماتی باید انجام بدهند؟ با تاکید بر اینکه قانون لازم الاجرا است، گفت: تعیین تکلیف نقل و انتقالات عادی قبل از لازم الاجرا شدن این قانون موضوع مورد بحث است؛ به طوری که بسیاری از افراد قبل از لازمالاجرا شدن این قانون نقل و انتقالاتی را انجام داده بودند و هنوز املاک آنها فاقد سند بود که ماده ۱۰ این قانون به آن موارد اشاره دارد و برای تعیین تکلیف شدن این گونه املاک فاقد سند و املاکی که در گذشته نقل و انتقال آنها عادی انجام شده بود مقرر شد سامانهای با عنوان سامانه ساماندهی به اسناد عادی توسط سازمان ثبت اسناد راهاندازی شود.
راه اندازی سامانه دارندگان اسناد عادی
کشاورز افزود: با راهاندازی سامانه ساماندهی به اسناد عادی و اعلام آن از سوی رئیس قوه قضائیه، دارندگان اسناد عادی باید مدارک، ادله و مستندات مربوطه را در این سامانه ظرف ۲ سال بارگذاری کنند و ظرف مدت ۲ سال پس از آن نیز پیگیری و اسناد عادی را تعیین تکلیف کنند تا بدین صورت یا سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود یا از طریق اداره ثبت اسناد نسبت به دریافت اسناد مالکیت پیگیری کنند یا اینکه از طریق مراجع قضائی با طرح دعوای حقوقی بتوانند نسبت به آن سند تعیین تکلیف لازم را از طریق مراجع قضائی انجام دهند.
کشاورز اظهار کرد: تبصره الحاقی به ماده ۱۰ نکته قابل توجهی است؛ بهطوری که پیشبینی شد افرادی که ظرف آن ۲ سال در سامانه ساماندهی به اسناد عادی مستندات عادی خود را بارگذاری کردند و پس از آن ۲ سال برای تبدیل و تعیین تکلیف اسناد عادی اقدامات قانونی را انجام دادند، ولی ظرف ۲ سال تعیین تکلیف انجام نشد اینگونه افراد اجازه دارند تا حداکثر ۸ سال با همان مستندات عادی نقل و انتقال عادی انجام دهند ولی این کار را فقط در همان سامانه ساماندهی به اسناد عادی که مستندات خود را بارگذاری کردند میتوانند انجام دهند.
معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: هرگونه نقل و انتقال پس از لازمالاجرا شدن این قانون و سامانهای که سازمان ثبت ایجاد خواهد کرد به صورت رسمی انجام میگیرد.
کشاورز در پاسخ به سوالی درباره تعداد آئین نامههای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول گفت: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول ۱۵ ماده است و ۱۴ آئین نامه برای این قانون پیش بینی شده که تهیه و تدوین میشود.
وی ادامه داد: برای تسریع و هماهنگی و همگرایی با دستگاههایی که نیازمند همکاری هستیم، سازمان ثبت از هفته گذشته اقدام ایجاد شورای راهبری اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول کرده که این شورا دعوت شدگان ریاست دیوان عالی و دادستان کل و معاونین قوه قضائیه و مدیران دستگاههایی که با سازمان ثبت هماهنگی دارند، بودند.
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در ذیل شورای راهبری هم سه کارگروه اعم از شوراهای فناوری و آئین نامهها و آموزش و اطلاع رسانی که مشتکل از نمایندگان تام الاختیار دستگاهها است تشکیل شده که جلسات مستمر را پیگیری میکنیم تا آئین نامهها قبل از مهلت سه ماه و ۶ ماه که دارند، تدوین شوند.
وی ادامه داد: سازمان ثبت اسناد به عنوان مجری اصلی این قانون از مدتی قبل با تشکیل کارگروههایی شرایط و ابزار لازم را برای اجرای این قانون سعی کرده است که تأمین کند. کارگروههایی هم تعریف شده تا بتوانیم زمینه اجرای این قانون را تسهیل کنیم و مردم بتوانند با کمترین مشکل اسناد عادی خود را تبدیل به اسناد رسمی کنند.
کشاورز درباره آمار شرکتهای خارجی ثبت شده گفت: از ۱۴۰۰ تا کنون ۶ هزار و ۴۰۹ شرکت خارجی تأسیس شده که در حال حاضر ۵ هزار و ۹۸۷ شرکت فعال هستند. همچنین از زمان تصویب قانون حمایت و تشویق سرمایهگذاری خارجی در سال ۱۳۸۱ در مجموع ۸ هزار و ۲۴۱ شرکت خارجی در کشور به ثبت رسیدهاست.
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: برابر آمار ۵۰ درصد شرکتهای به ثبت رسیده برای اتباع کشور افغانستان، ۲۵ درصد برای اتباع عراق و ۲۵ درصد باقیمانده متعلق به اتباع کویت، پاکستان، چین، عربستان، بحرین، هند و ترکیه است.
وی درباره اینکه عملکرد این شرکتها قابل رصد شدن هست یا نه؟ گفت: اداره ثبت شرکتها مرجع ثبت است و نظارت با ارگانهای دیگری همچون ادارهکل امور مالیاتی و سازمان حمایت از سرمایهگذاری خارجی و دیگر ارگانهای مربوطه است.
کشاورز افزود: درباره میزان اثرگذاری این تعداد شرکتها هم آمار دقیق را میتوان از سازمان حمایت از سرمایهگذاری درخواست کرد که نظارت بر فعالیتهای شرکتهای خارجی با آن است.
وی تأکید کرد: به نظر میرسد با توجه به ویژگی موجود در قانونحمایت و تشویق سرمایهگذاری خارجی که بر اساس آن شرکتهای خارجی در ایران میتوانند مرکزی را به نام خودشان خریداری کنند، قالب افرادی که نمیتوانند به نام خود ملکی را خریداری کنند از این فرصت استفاده میکنند.
وی افزود: بدیهی است برای نظارت و برای کنترل این شرکتها جلساتی در سازمان ثبت با دستگاههای مربوطه مانند وزارت صمت، وزارت اقتصاد، اتاق اصناف، وزارت کار و سازمان حمایت از سرمایهگذاری خارجی شکل بگیرد و بهگونهای عمل شود که ثبت هر شرکت خارجی در ایران با مجوز سازمان حمایت انجام بگیرد و این سازمان مرجع تشخیص این باشد که شرکت برای سرمایهگذاری تقاضای ثبت داده یا موضوع دیگری را دنبال میکند.
وی گفت: فراوانی اسنادی که در این بازه زمانی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده، شامل وکالت نامه با یک میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۲ سند در دو ماه نخست ۱۴۰۲ و یک میلیون و ۸۵۸ هزار و ۸۹۶ سند در دو ماه نخست ۱۴۰۳ سند تنظیم شده که رشد ۴۷ درصدی داشته است.
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: اسناد رهنی مربوط به بانکها در دو ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۷ درصد رشد داشته است. صدور اسناد قطعی غیر منقول نیز در این مدت زمانی ۲۷ درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به کاهش سه درصدی تشکیل پروندههای اجرایی در دو ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: بیشترین پروندههای اجرایی در این مدت زمانی مربوط به پروندههای مهریه بوده که ۹ درصد کاهش داشته است.
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در دوماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ثبت شرکتها ۲۶ درصد رشد داشته است. تعداد شرکتهای خارجی که در دو ماه نخست سال گذشته به ثبت رسیده است، سه فقره بود که در سال جاری ثبت نشده است. همچنین درآمدهای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دو ماه نخست سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۴۷ درصد رشد داشته است.
وی یادآور شد: در استان قم تا قبل از اجرای قانون تسهیل ۱۰۳ دفتر داشتیم و در سال ۱۴۰۱ درآمد سر دفتر ۶۰ میلیون تومان بود که ۱۰ درصد از این ۶۰ میلیون بابت بیمه و بازنشستگی به کانون کسر میشد و ۱۵ در صد به دفتر یار داده میشد و اگر هر دفتری دو پرسنل داشته باشد ۲۰ تومان هم بابت حقوق به آنها کسر میشود و اگر ملک مال خود سردفتر باشد برای هر سردفتری ۲۰ میلیون تومان میماند. الان در آزمون ۱۴۰۲ که اردیبهشت ماه امسال برگزار شد، ۱۰۲ نفر در قم پذیرفته شدند و آزمون هم در امسال و بعد هم ادامه دارد. قاعدتاً اگر سردفتر درآمدی نداشته باشد اول کار پرسنلش را تعدیل میکند لذا به همان میزان جذب به همان میزان هم تعدیل هم داریم. باید در نظر داشت شرایط به گونه ای نشود که به جای اینکه اشتغال زایی ایجاد کنیم، مشکلی را در جای دیگر ایجاد کنیم.