×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
انتقاد به فاجعه افزایش دفاتر اسناد رسمی؛ حسن زاده: سند لبنیات نیست که بتوان از آن زیاد تولید کرد!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، محمود حسن زاده، در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه پروژه‌ ملی تصویربرداری از دفاتر دستنویس در استان با موفقیت به اتمام رسید، اظهار کرد: تصویر برداری از دفاتر رسمی استان، یک پروژه‌ی ملی است، این پروژه از سال گذشته آغاز شد و براساس آن نزدیک به ۵۰ هزار دفتر دست نویس استان با ۱۰ میلیون برگ تصویر برداری شده‌اند که بعد از این مرحله نیز داده آمایی می‌شوند.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی با اشاره به مزایای پروژه‌ی اسکن و تصویربرداری از دفاتر، گفت: با تصویربرداری از دفاتر زمینه‌ی سوبرداشت از بین می‌رود و دست افراد سودجو از سرقت اسناد کوتاه می‌شود؛ چرا که تمامی دفاتر رسمی ثبت استان دارای تصویر هستند.

وی با تاکید بر اینکه تصویر برداری امنیت سند را ارتقا می‌دهد، افزود: با اجرای تصویربرداری در دفاتر، دیگر هیچ اسناد قدیمی که نزدیک به یک قرن قدمت داشته و در معرض پوسیدگی قرار داشتند، از بین نمی‌رود و حق مردم ضایع نمی‌شود. تصویربرداری ها در پنج کارگاه اسکن دفاتر در شهرستان‌های میانه، مرند، مراغه، ثبت غرب تبریز و محل کانون انجام شد.

حسن زاده با اشاره به محاسن تصویر برداری دفاتر رسمی اسناد، گفت: دسترسی سریع و راحت به اسناد، شفافیت و از بین بردن سو استفاده از جمله مزایای تصویر برداری دفاتر اسناد رسمی است و نزدیک به دو میلیارد تومان جهت تصویر برداری اسناد هزینه شده است و نزدیک به ۵۰ گروه با ۵۰ دوربین تصویر برداری در اجرای این طرح همکاری کرده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت ثبت اسناد رسمی، گفت: در طول تاریخ اسناد همواره ثبت شده‌اند که با گذشت زمان نیز شاهد پیشرفت و توسعه‌ی شیوه تنظیم اسناد هستیم چراکه توسعه‌ی سند رسمی همواره جزو سیاست‌های کلی نظام بوده است، هرچه سند رسمی پایه‌های محکمی داشته باشد، بیشتر و بهتر به مردم خدمت می‌شود.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی با بیان این‌که سند رسمی امنیت و آرامش یک جامعه است، گفت: طی سال‌های گذشته، تحولات شگرفی در حوزه دفاتر اسناد رسمی انجام شد، از سال ۹۲ با اجرای ثبت آنی در کشور، سیستم ثبت سنتی به سیستم ثبت الکترونیک تغییر یافت به طوریکه در این حوزه سیستم ثبت آنی انقلاب و تحولی عظیم ثبتی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در گذشته وارد کردن اطلاعات در دفاتر زمان بر و وقت گیر بود ولی در حال حاضر در مدت ۱۵ دقیقه، سند ثبت می‌شود به طوریکه اگر کسی پایان کار در دست داشته باشد می‌تواند با ارائه مدارک، در عرض دو ساعت سند خود را ثبت شده تحویل بگیرد و سازمان تلاش می‌کند تا آنجایی که می‌تواند از برنامه‌ها و تکنولوژی احراز هویت استفاده کند در همین راستا در حال حاضر برنامه «شاهکار» در برخی استان‌ها به عنوان پایلوت اجرا می‌شود.

حسن زاده افزود: در برنامه شاهکار کدی برای شماره‌ی همراه فردی که در سامانه ثنا ثبت نام کرده است، ارسال و فرد وارد سامانه‌ی ثبت سند می‌شود و در حال حاضر اپلیکیشن «ثبت من» برای بهبود ارائه‌ی خدمات در اختیار مردم قرار دارد و افراد می‌توانند از این برنامه به تمامی اسناد ثبت شده‌ی خود دسترسی داشته باشند.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی با بیان این‌که ۴۰۳ دفترخانه در سطح آذربایجان شرقی فعالیت می کنند، افزود: تاکنون ۵۰ هزار دفتر دست نویس تصویر برداری شده‌اند، هیچ گونه هزینه‌ای برای پیدا شدن اسناد از مردم دریافت نخواهد شد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه هزینه دولتی سند رسمی واقعا بسیار زیاد است و این اقدام باعث عدم اقبال مردم و افزایش کلاهبرداری می‌شود، گفت: هزینه دولتی سند رسمی بالا است که این امر باعث عدم استقبال مردم می‌شود به عنوان مثال سندی برای اخذ وام جهت خرید مسکن درخواست می‌شود که فرد مجبور است برای اخذ این وام اوراق خریداری کند، بانک هم وام ۲۰۰ میلیونی فرد را ۶۰۰ میلیون تومان به دفاتر معرفی می‌کند که در اینصورت فرد مجبور است براساس مبلغ وام ۶۰۰ میلیونی حدود ۱۴ میلیون تومان از جیب خود برای ثبت به دفتر خانه پرداخت کند، معتقدیم این اقدام غیرمنصفانه است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد از دفاتر کل کشور زیان ده هستند، گفت: راه اندازی و تجهیز یک دفترخانه حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد، ما نسبت به پذیرش سردفتر بدون محدودیت طبق قانون تسهیل نقد داریم، فاجعه ای در حال رخ دادن است که باید جلوی آن گرفته شود. سند، لبنیات نیست که بتوان از آن زیاد تولید کرد، سند اقدام حاکمیتی و خدماتی است که مصرف داخلی دارد با افزایش سردفتر قطعا فاجعه‌ای رخ می‌دهد، حاکمیت باید نسبت به این موضوع تجدید نظر کند.

حسن زاده ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت سازمان‌های نظارتی برای دفاتر موجود پاسخگو نیست، حال اگر این تعداد سه برابر شود باید مجموعه‌های نظارتی کشور نیز همزمان با آن افزایش یابد.

حسن زاده تاکید کرد: برای توسعه سند، رفاه مردم و پیشرفت سیاست‌های کلی نظام هزینه دولتی سند باید با پایین‌ترین قیمت حساب شود تا مردم از سند رسمی فراری نشوند.

وی با بیان اینکه همکاران ما در دفاتر رسمی اسناد مظلوم ترین قشر هستند؛ چرا که آخرین باری که تعرفه حق التحریر تغییر یافته، سال ۹۹ بوده است، گفت: افزایش حق التحریر دفاتر از بازه‌ی زمانی سال ۹۹ تا سال ۹۵ نسبت به تورم، تنها ۴۳ درصد افزایش یافته است.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی یادآور شد: هشت هزار دفترخانه در کشور فعالیت می‌کنند، میانگین درآمد ۴۳۰ دفتر رسمی زیر پنج میلیون تومان است که از این مبلغ سردفتر و دفتریار امرار معاش می‌کنند.

 

بازتاب خبری نشست خبری

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری مهر

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد