×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
بابایی: کاتب؛ امکان جعل را منتفی می‌کند | مردم منتظر چهره جدیدی از خدمات ثبتی باشند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، حسن بابایی، معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اولین قسمت از ویژه برنامه «فرگاه» با محوریت سکوی خدمات ثبتی کاتب که روزسه شنبه ۴ اردیبهشت ماه روی آنتن شبکه ۱ سیما رفت با اشاره به فرایند الکترونیکی شدن دفاتر اسناد رسمی گفت: زمانی که مردم به واحدهای ثبتی و دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کردند، شاهد شکل سنتی بودند بدین صورت که دفاتر و پرونده‌های عریض و طویلی روی هم انباشته شده بودند که این برگه‌ها و اوراق مختلف در دفاتر اسناد رسمی فضای زیادی را اشغال می‌کردند اما امروز دیگر ما با آن دفاتر و اوراق خداحافظی کردیم و دفاتر سنتی و پرونده‌هایی که قسمت اعظم واحدهای ثبتی و دفاتر اسناد رسمی ما را اشغال کرده بودند، جمع شدند و امروزه خدمات ما به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می‌شود.

اسناد فیزیکی مردم به اسناد الکترونیکی تبدیل شدند

وی افزود: اگر می‌خواهیم همزمان با تحولات جامعه امروزی حرکت کنیم باید خدمات به موقعی را به ذی نفعان ارائه دهیم که این امر نیازمند الکترونیکی شدن است. در این مسیر یک محور مهم و راهبردی کلان را در دستور کار قرار دادیم و آن جمع آوری اسناد فیزیکی و تبدیل‌شان به سند الکترونیکی بود.

بابایی تصریح کرد: درواقع باید گفت من سند ندارم اما مالکیت دارم و سند من در دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف مورد استناد قرار می‌گیرد. معمولا افراد از سند برای دریافت تسهیلات، نقل و انتقال و یا وثیقه استفاده می‌کنند. کافیست سند را در بانک‌های اطلاعاتی بارگذاری کرد و به دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط دسترسی داد. اگر فرد بخواهد تسهیلات دریافت کند، نیازی نیست که بگوید من مالک این منزل یا زمین هستم کافیست مشخصات و کدملی خود را وارد کند تا از طریق بانک اطلاعاتی ما، مشخصات اسنادش احراز شود. نکته قابل ذکر دیگر این است که اگر بخواهیم بدانیم ملک در بازداشت است یا خیر نیازی نیست روی سند آن مهر بازداشت یا رفع بازداشت بخورد، تمام این اطلاعات در سامانه‌های ما مشخص است.

با کاتب، امکان جعل منتفی می‌شود

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با معرفی پلتفرم کاتب گفت: در سامانه یا پلتفرم یا صفحه کاتب تمام مواردی که اشاره کردم، تعریف شده و انشالله در چندماه آینده شاید کمتر؛ تمام اسناد به صورت الکترونیکی خواهند شد.

وی افزود: قطعا با پلتفرم کاتب، موضوع جعل منتفی می‌شود. همچنین تلاش ما بر این است که خدمات به صورت غیرحضوری انجام شود یعنی افراد با همان گوشی‌های هوشمند خود بتوانند به خدمات دفاتر اسناد رسمی دسترسی داشته باشند و به نحو احسن خدمات دریافت کنند.

معاون رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: بیشترین خدمات رسانی ما در حوزه ثبتی، توسط دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود. کانون سردفتران و دفتریاران علاوه بر نظارت و کنترلی که از حیث تنظیم اسناد بر این دفاتر اسناد رسمی دارد، رابط بین سازمان ثبت اسناد و املاک و دفاتر است درواقع کانون سردفتران و دفتریاران مجری اجرای سیاست‌ها و راهبردهای ما در دفاتر اسناد رسمی است.

هوشمندسازی و الکترونیکی شدن، نفع کلانی برای سردفتران و دفتریاران به همراه دارد

بابایی گفت: وقتی که موضوع صحت اسناد و تحول سازمانی ثبت اسناد مطرح شد، ما نیازمند همراهی این واحدها بودیم. سیاست‌ها و اقدامات ما علاوه بر اینکه در واحدهای ثبتی پیاده و عملیاتی می‌شود باید در دفاتر اسناد رسمی نیز پیاده و عملیاتی شود. در جلساتی که تشکیل شد مباحثی چون الکترونیکی شدن، هوشمندسازی، اعتباری شدن اسناد، حضور حداقلی مردم در واحدهای ثبتی و غیرحضوری شدن خدمات ثبتی مطرح شد که این امور نیازمند این بود که از طریق این پیشگاه‌ها پیاده و عمیلاتی شود. قطعا الکترونیکی شدن، هوشمندسازی و برون سپاری خدمات ثبتی به دفاتر اسناد رسمی نفع کلانی هم برای سردفتران و دفتریاران ما خواهد داشت.

اقدام کانون سردفتران و دفتریاران هزینه نیست، سرمایه گذاری است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خطاب به سردفتران اسناد رسمی گفت: به سردفتران محترم باید این نکته را یادآور شوم که در بحث الکترونیکی شدن و هوشمندسازی، اگر کانون سردفتران و دفتریاران پیشقدم شده این را به عنوان هزینه تلقی نکنند بلکه آن را به عنوان یک سرمایه گذاری در دنیای امروز درنظر بگیرند.

وی افزود: شرایط امروز متفاوت از سال گذشته و سنوات قبل است. اگر اقدامی در این حوزه انجام نشود و به سمت الکترونیکی شدن نرویم، نمی‌توانیم همراه و همزمان با سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها ادامه دهیم. احتمال ورود سایر بخش‌ها و سازمان‌ها وجود دارد که بتوانند این خدمات را به صورت غیرحضوری برای مردم انجام دهند.

با پلتفرم کاتب، قطعا مراجعین دفاتر اسناد رسمی افزایش پیدا می‌کند

بابایی با اشاره بر اینکه ارتباط بین کانون سردفتران و دفتریاران با سازمان ثبت بسیار خوب است، گفت: تنیدگی خوبی در سیاست‌ها و برنامه‌ها و اهداف ما تعریف شده و پیش بینی ما این است که در آینده نه چندان دور، مراجعین ما به دفاتر اسناد رسمی به صورت قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون رئیس قوه قضائیه بیان کرد: وقتی اسناد عادی از اعتبار بیفتند و ما به سمت توسعه سند رسمی حرکت کنیم، مراجعات به دفاتر اسناد رسمی قطعا افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

چهره جدیدی از خدمات ثبتی به مردم ارائه خواهد شد

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از کانون سردفتران و دفتریاران تشکر می‌کنیم که با یک تفکر خوب، برنامه جدید و با یک برنامه تحولی منبعث از سند تحول قوه قضائیه، اقدامات جدیدی را شروع کرده است. انشالله در تکمیل و اتمام فرایند پردیس ثبتی و الکترونیکی شدن و هوشمندسازی خدمات ثبتی، چهره جدید را از خدمات ثبتی به مردم ارائه خواهیم کرد.

https://notary-news.ir/wp-content/uploads/2024/04/فرگاه-قسمت-۱_۱٫mp4

 

به اشتراک بگذارید...

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد