محمدی در «فرگاه»: امضای الکترونیکی مبنای ثبت رسمی تمام قراردادهای دیجیتال در «کاتب» است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، «سید فریدالدین محمدی» عضو شورای فناوری کانون در ویژه برنامه «فرگاه» با محوریت سکوی خدمات ثبتی «کاتب» که شنبه ۱۶ تیرماه از شبکه یک سیما پخش شد، درباره نحوه ارتباط سکوی کاتب و کیفیت آن با امضای الکترونیک اظهار کرد: یکی از ارکان به کارگیری فناوری اطلاعات، استفاده از امضای الکترونیکی مطمئن است که مطابق با تعریف و مختصات قانون تجارت الکترونیک باشد، در واقع این امضا به عنوان مبحث اساسی احراز هویت باید ویژگی هایی همچون استنادپذیری، انکارناپذیری و برمبنای عملیات الکترونیکی و محرمانگی باشد.

وی افزود: امضای الکترونیک به راحتی و در کاربردی ترین حالت ایجاد می شود و این دقیقا یکی از آثار ثبت سند در دفترخانه با امضا یا فعلا به صورت اثر انگشت در دفاتر اسنادرسمی است که غیرقابل انکار و تردید بوده و تنها می توان ادعای جعلیت به آن داشت. یا اینکه ثابت شود به نوعی این داده پیام از جهات قانونی از اعتبار افتاده است یعنی این امضای الکترونیکی مشابه وضعیتی که درخصوص دفاتر اسنادرسمی است، به کار گرفته می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هموطنان خارج از کشور هم می توانند از خدمت امضای الکترونیک بهره ببرند؟ گفت: بله، امضای الکترونیکی بستری را برای ارائه خدمات غیرحضوری فراهم کرده است که هم هموطنان داخل و هم خارج از کشور و هم کسانی که به هر دلیلی نمی توانند حضور فیزیکی در دفاتر اسناد رسمی داشته باشند، با استفاده از آن خدمات غیرحضوری دریافت کنند. فرایند امضای الکترونیکی در سامانه از تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ در تمام دفاتر اسناد رسمی آغاز شده و تاکنون هم در حال انجام و بکارگیری است. ما میخواهیم بیش از این استفاده فراگیر شود تا بستر مناسبی برای انعقاد و ثبت رسمی همه قراردادهای دیجیتال، از جمله قراردادها و ثبت اسنادعادی مردم (حقیقی و حقوقی) قراردادهای بازار کسب و کار، قراردادهای بیمه و … باشد که همه این خدمات دیجیتال با بکارگیری امضای الکترونیکی امکان پذیر است.

لینک کوتاه

https://notary-news.ir/?p=71885

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *