پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران| یادداشت| «محمدرضا اصلانی» نائب رئیس کانون | در حال حاضر بسیاری از سازمان ها و نهادها بنا بر دلایل مختلف به سوی ارائه خدمات به صورت غیر حضوری روی آورده اند و حداقل بخشی از خدمات خود را با این روش به متقاضیان ارائه می نمایند و بیشتر این خدمات از طریق سامانه ها و اپلیکیشن های تلفن همراه و با ایجاد یک حساب کاربری به متقاضیان عرضه می گردند و متقاضیان می توانند با ثبتنام در سامانه و ورود اطلاعات هویتی و شماره تلفن همراهی که مالکیت آن متعلق به فرد متقاضی می باشد، اقدام نمایند که طبیعتا علاوه بر میزان رضایتمندی، استقبال بیشتری نیز در بهره مندی از خدمات ایجاد خواهد شد.
واقعیت این است که امروزه در عصر دیجیتال به سر میبریم و تمام فعالیتها در شتابی توقفناپذیر قرار گرفتهاند لذا ارائه خدمات آنلاین و اینترنتی هم برای بقاء برخی تشکیلات و نهادها و هم برای ارتقاء میزان رضایتمندی متقاضیان ضروری می نماید.هر چند در دفاتر اسناد رسمی از یک دهه پیش با ایجاد سامانه ثبت الکترونیک موسوم به « ثبت آنی » حرکت خوبی آغاز گردیده ولی در زمینه ارائه خدمات، به صورت غیر حضوری، علیرغم اینکه در سنوات اخیر کانون سردفتران و دفتریاران در حوزه انفورماتیک سرمایه گذاری خوبی نموده و اقدامات موثری انجام داده لیکن در عمل اتفاقی در این خصوص نیفتاد و به لحاظ عملیاتی، برخی نهادها و رقبا از ما پیشی گرفته اند و بنظر هر چه سریعتر باید در ارائه خدمات غیر حضوری و راحت به مردم اقدامات عملی انجام گردد.
خوشبختانه در هفتمین دوره هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران، در حال گذر سریع از مرحله اقدام به مرحله عمل می باشیم و طی جلسات متعددی که فی ما بین کانون سردفتران و دفتریاران با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار گردیده، در این رابطه، شیوه نامه ای تحت عنوان « شیوه نامه ارائه خدمات غیر حضوری دفاتر اسناد رسمی « تهیه و تدوین گردیده که در حال طی مراحل نهایی جهت تصویب می باشد تا با عملیاتی کردن آن، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران و دفتریاران نیز بتوانند در این راستا خدمات قابل ارائه را بصورت غیر حضوری به عموم شهروندان ارائه دهند.
بدین صورت که فرایند برخی از اسناد و خدمات ثبتی همانند عزل و استعفای وکیل و اقرار نامه های مربوط به آنها، تعهدنامه های غیر مالی و وکالت های کاری و … تماما و بصورت کامل و حداقل قسمتی از فرایند مربوط به سایر اسناد و خدمات ثبتی بصورت غیر حضوری از طریق سکوی خدمات غیر الکترونیک( کاتب) به مردم ارائه شوند.